Chceš podpořit tento kanál? Staň se PATRONEM!

Umělá inteligence: Co už umí dnes? AI#3

Na webu teslacek.tv najdete také prémiový obsah, který je dostupný celé komunitě. Chcete se stát členem komunity? Informace jak na to naleznete v článku podpora tvorby.

Pokračování seriálu o umělé inteligenci. V tomto díle se budeme věnovat praktickým příkladům, kde se již dnes AI využívá.

Obsah:

00:00 Úvod
01:03 AI využíváte každý den
03:38 AI v businessu
08:00 AI ve financích
10:18 CHATBOTI
12:19 Asistenti
14:52 Chytrý parking
16:35 Dohledové systémy
20:35 Chytré LCD panely
21:30 Vyhledávání na internetu
23:17 AI vs. ROBOT
24:44 Artificial General Intelligence
31:40 AI nás ovlivňuje již dnes
33:49 Závěr

Automatický transcript

Minuta: 0
Ahoj všem zdravá jsem teda Bačina dělám videa o Tesle elektromobilitě a technologiích. Jako je například umělá inteligence. O čemž bude dnešní video, což je pokračování seriálu o umělé inteligenci. A dneska si budeme povídat o tom, co vlastně umělá inteligence umí už dnes. Tak pojďme na to. Toto je seriál, který je určen pro laickou veřejnost nikoli pro odborníky Side. Snažím se tady vysvětlit co nejjednodušším způsobem a nejvíc vždycky přirovnávat k nějakým praktickým ukázkám to, jak to celé vlastně funguje. Tohle ten seriál jsme začali tím, co to vlastně vůbec je umělá inteligence. V dalším díle jsme se pokusí vysvětlit, jak umělá inteligence
Minuta: 1
funguje. A v tom dnešním díle se podíváme na to jak a umělá inteligence má schopnosti dneska umělá inteligence. Možná tomu ani nebudete věřit, ale umělou inteligenci využíváte každý den. Dneska už se opravdu využívá každý den v strašný spoustě oblastí a dalo by se říct, že v podstatě už neexistuje téměř obor, kde by umělá inteligence aspoň částečně nevystupovala například, když začnete psát. Do Googlu. Vyhledávání a tady se vám dávají ty doporučení to dokončování věty, tak to zařizuje jedna část umělé inteligence nebo třeba dneska už můžete si udělat i překlady z obrázku, to znamená Pomocí aplikace v mobilním telefonu, můžete ukázat na nějaký obrázek, který je v cizí řeči a ona vám to okamžitě přeloží do vaší řeči, výborně se to používá například. My jsme to používat ve
Minuta: 2
Francii na menu, protože tam velmi málokdy někdo mluví jako anglicky nebo německy a menu tady nejsou skoro nikdy v těhle těch jazycích, takže typicky pouze ve francouzštině na to je to úplně dokonalý. Proč vůbec se to umělá inteligence? Takovýmhle způsobem dneska rozmazává. Proč my Proč je na takové milé rozmachu, proč je ta tak tolik využívaná samozřejmě jeden z těch důvodů je to že neustále roste výpočetní výkon technologií, v hlavně čipu, k tomu se dostaneme později, ale Ten praktický důvod je ten, že lidstvo vlastně dospělo do situace, kdy každé dva roky vygeneruje 2x tolik dat Jinými slovy 2x. Tolik informací. To znamená, že opravdu za každé dva roky lidstvo vygeneruje. Tolik informací, kolik vygenerovalo předtím za celou dobu svojí existence. Takže tady v podstatě se vracíme zpátky k něčemu,
Minuta: 3
co už jsem tady opakoval několikrát tomhle seriálu, ještě se k tomu budeme vracet a to je exponenciální růst. To znamená, že rostete vlastně násobky jo, což tady vidíme dvojnásobky, tohle je něco, s čím mi lidi neumím a pracovat. Nemáme na to stavěnej mozek, ale hlavně My nejsme schopni fyzicky projít to množství těch dat, z který mami dneska můžeme pracovat a na to je právě to strojové učení a umělá inteligence úplně geniální, protože ono to dokáže nasát všechny ty data, který máte k dispozici. A naopak čím víc dát tomu dát a tím to je chytřejší umělá inteligence v byznysu. Takže tady se pokusím ukázat nějaké příklady samozřejmě. Vy určitě najdete spousty dalších. Jakmile si toho začnete všímat, jo. Takže první třeba. Kdo z vás používáte netflix's, tak takový to jak do koukáte film a ukáže se vám nějaké další videa, které byste si mohli zhlédnout nebo takový to mohlo by se vám líbit a
Minuta: 4
takovéhle tyhlety doporučení, to všechno dělá umělá inteligence. Dokonce netflix's to dotáhl až do takové dokonalosti, že umělá inteligence umění i náhledové obrázky. Těch filmů, všimněte si, že když buď nějaký film jako nepustíte a on je přesto poměrně jako sledovaný jinými osobami, tak ono se Vám to snaží měnit si náhledové obrázky a každou chvíli tam máte jiný náhledový obrázek. Dokonce se to snaží, jako když je to nějaký film, kde jsou třeba různé Černoch běloch a podobně. No to víš, že vy byste třeba Černoch, tak tak by se vám tam měl zobrazit víc jakoby Černoch vlastně v tom náhledu obrázku. Protože samozřejmě to leasing tomu, že to že to spustíte a podobné věci, což není zase o tom, že by neffex byl rasistický nebo že by on věděl co jakou máte barvu pleti. Ale on zase ta umělá inteligence vyhodnocuje to, co se vám líbí a to preferuje a to obecně funguje o všech
Minuta: 5
umělých inteligencí a jak Tomu se právě dostaneme potom třeba Máme tady Amazon ten v podstatě dotáhl do dokonalosti to systém doporučení nákupu jakmile vy si něco vyberete třeba typicky, vyberete si kočárek a už jdete do pokladny, tak si všimněte tam dole je ostatní nakoupili. Mohlo by se vám hodit něco podobného, zase je to o tom, že ta umělá inteligence v nějaký váš profil z těch vašich nákupů sladí. To s profilem ostatních lidí, kteří mají podobný profil jako vy. To s tím co oni si vybírali a s tím co oni si k tomu dokoupili a tím pádem je velmi pravděpodobné, že vám by se to mohlo hodit taky, což je takový win-win pro obě dvě strany, protože samozřejmě vy můžete zjistit. Aha ty Jo tohle je vlastně dobrý. Tohle by se mi mohlo hodit. Ale zároveň Samozřejmě ten prodejce Místo toho aby Vy jste si koupili třeba jenom ten kočárek. Tak ve finále si toho koupíte víc. Tomu se říká, jak napsal potom třeba, když děláte vyhledávání
Minuta: 6
na Googlu. Tak ten je na to přímo od začátku stavěný, že vy jakmile Dáte si něco najít, jako mě co hledáte. A objeví se vám nějaký seznam návrhu. Samozřejmě dneska na začátku začínají reklamy, ale pak už je takové to typický se o to co vlastně vám nabízí ten Google a on bere v potaz. Kolik lidí na to kliklo, kolik propojení na tu webovou stránku má táta webová stránka, jako kolik doporučení je vlastně na to webovou stránku s tím obsahem, který vyhledáte a zase ta umělá inteligence z Snaží přijít na to, jak to udělat, aby Vy jste dostali odpověď na vaši otázku co nejblíž toho, co se vám bude líbit, jo, takže zase z minulých vyhledání, jak vašeho. Tak třeba ostatních lidí, ono se snaží vás. Je vám to doporučit to správné, co hledáte, no a pak určitě třeba na Facebooku, že jste zažili sotva to přihlásíte, tak vám to tam začne nabízet lidi, které možná Znáte to samozřejmě vychází taky z toho, že Facebook
Minuta: 7
Mimochodem vlastní WhatsApp, takže jakmile používáte WhatsApp, tak on ví všechny vaše kontakty, takže okamžitě na se jakmile si založíte Facebook, tak on ví, s kým si píše na WhatsAppu, takže to jsou první věci, který vám doporučí, ale samozřejmě potom i třeba, když máte občas zapnutý život GPS lokalitu, tak on ví. Třeba, když náhodou někdo taky má zapnutý. A vy jste s ním nějakou chvíli, tak může vědět, že vy se můžete znát a podobné věci, ale samozřejmě potom už se dostáváme na hranici takovou jako opravdu etiky, kdy už tam začne i doporučování v podstatě jakoby vozovkách názoru. Protože je ta umělá inteligence se snaží vám v podstatě nabídnout to co se vám líbí, což právě vede k tomu, jak se nám dnešní době ta společnost s.r.o. Spolku, jak tomu se trošku taky dostaneme, protože lidi vlastně začínají dostávat jenom zprávy, které se jim líbí a zprávy, které se jim nelíbí, tak vlastně nedostávají a nečtou tudíž si začíná vlastně lidem vytvářet úplně zkreslená realita světa, která vůbec vlastně se nezapne není. Jasně reálná umělá
Minuta: 8
inteligence je už dlouhou dobu ve financích, takže například třeba když si zařizujete pojištění. Tak třeba Allianz jiné pojišťovny vám třeba nabízejí to, že si můžete dát v podstatě jakoby zdarma do auta takovou krabičku, která vám bude v aplikaci ukazovat. Kde je vaše auto v podstatě něco podobného, co máte. A vy díky tomu třeba. Kdyby vám to ukradli to auto tak tak se dá lehce najít to jakoby Benefit pro vás Benefit pro tu pojišťovnu je ten, že ona si vytváří váš řidičský profil a podle toho. Kam potom následně počítám s mě pojištění něco vlastně Kam směřuje Tesla Mimochodem taky takže to je třeba umělá inteligence v pojišťovnictví, která s ním vyhodnocuje riziko, snaží se vyhodnotit a všechny ty data zase dostupný a na základě toho navrhnout jako nejlepší řešení pro tu pojišťovnu například, když si jdete žádat o půjčku nebo hypotéku, tak je už hodně dlouho běžné, že máte systémy, který uměj
Minuta: 9
jsem napojit vlastně na celý celý vaše digitální já na vaši digitální stopu a zjišťují třeba z pohledu frodus pohledu jako podvodu, tak zjišťují třeba jestli náhodou se neznáte asi s tou paní u přepážky, jestli to není nějaká vaše vzdálená příbuzná podobně, aby tam se zamezilo třeba nějakému potencionálnímu riziku a korupce. Zjišťuje to vlastně i třeba, jak se chováte vlastně na těch sítích, jak jak jak vůbec Jaká jste osoba a podle toho se vám vypočítává vlastně riziko půjčky a podle toho vlastně. Dostáváte vy dostáváte v bance půjčku naprosto běžný systémy už jako několik let v bankovním systému obchodování na burze se to dneska už jako řešení v Drtivé většině v podstatě uměl robotama umělé inteligence, které sledují ty trendy a okamžitě vlastně reagují, proto mi jako takový retailový obchod obchodníci v životě tohle to nemůžeme porazit, protože oni to řeší v mikro sekundách. Proto je taky strašně důležitý,
Minuta: 10
aby oni byli hrozně blízko té burze. Takže si kupují prostě do mi hned vedle nebo pronajímají prostě domy hned vedle té newyorské burzy třeba, aby asi měli co nejkratší spojení s tou burzu, aby tam byla ta latence to zpoždění osvětlil té komunikace co nejrychlejší, když se podívám a už trošku do nějakého jako praktičtější nasazení. Co zase Můžete určitě znát, tak to jsou třeba četbu ti to je něco, co je dneska už využívané opravdu hojně, zažili jste to určitě několikrát, že vlezete na stránku a tam se vám Dole objeví vlastně chat ne? Vždycky můžete vědět, že to je robot, že to je vlastně nějaká část umělé inteligence, který se s vámi baví s etických důvodů, ale i v marketingových vlastně jako důvodu by ta druhá strana vám to měla sdělit, protože dost často ta umělá inteligence. Přece je přece jenom ještě není na úrovni jako máme lidskou inteligenci a dobře mířenými otázkami jste schopni zjistit, že
Minuta: 11
to je vlastně umělá inteligence, což vás může jako nemilé překvapit, protože když vy komunikujete s někým, o kom si myslíte, že to je robot, tak je to něco jiného, než když komu je také s někým o kom si myslíte, že to je člověk a pak zjistíte, že to je robot, tak vás to jako zklame, což je z marketingového pohledu jako špatně, takže tady je třeba krásná ukázka, co to některý ty slajdy mám jako ze svých přednášek z vejšky. Takže tady právě vysvětluj studentům, že je důležité být transparentní vůči tomu zákazníkovi a přiznat, že máte nějakého čerta, což tady třeba v tomhle tom případě se Je tím, že je tam Ta ikonka jako toho robotka ještě lepší by bylo to tam jako vyloženě napsat jako Ahoj, já jsem robůtek, prostě klidně mu dát nějaké jméno a potom ten člověk tomu přistupuje trošku jinak. Jo je možné. Pokud by vás to zajímalo, já jsem si třeba udělal kurz od IBM, který má zdarma dostupný kurz na Watson, kde si můžete vyzkoušet. Vytvořit si nějakého základního chat bot a pomocí jejich vlastně umělé
Minuta: 12
inteligence od ní. Takže koho by to víc zajímalo. Tak určitě bych doporučil se na to podívat. Mají ho zdarma do nějakých 10000q. Myslím za měsíc, což si myslím, že je v České republice pro nějaké jako menší shop by mohlo stačit a potom stejně ty ty vyšší třídy. Jsou tam poměrně nízký v podstatě taková jako rozšířená verze chat bot a tak jsou asistenti. Protože ve finále ten chat Bot je že vy píšete na klávesnici a ten umělá inteligence jako zjistí z toho, co vy píšete, tak zjistí. Co vlastně vy chcete po ní? Já na základě toho ona jedna ty hlasový asistenti v podstatě nejsou nic jiného než že jako. Před tímhle tím chat bod M je přednastavený předsazený takový jako další část umělá inteligence, která umí dělat a směr rozpoznávání řeči a pak obráceně, která umí vlastně simulovat psané písmo do řeči, v podstatě si to takhle zjednodušeně můžeme říct určitě možná většina z Vás zná
Minuta: 13
nebo používá někdy je to vlastně to Hej Google, že jo nebo Hey Siri a a nebo vlastně Alexa to jsou jako takový rozšířený asistenti, kteří používají tyhlety velký společnosti. Dneska už ale je to tak daleko, že v podstatě se dá pomocí toho nahradit call centrum. To znamená, že když máte takové to call centrum prostě se stovkami a stovkami agentů, kteří volají zákazníkům na telefonní čísla a snaží se takový to studený volání prostě. Dobrý den, neruším vás jako já. Jsem tady blablabla a chtěl bych tady vám nabídnout teplou vodu, tak tohle to už je dneska ta umělá inteligence už je dneska tak daleko, že je schopná, tohle to dělat. My máme trošku štěstí, že čeština je poměrně složitý jazyk, že nás je málo 10000000. Takže kvůli tomu se úplně nevyplatí těm firmám jako dělat nějaké rozšířené systémy, takže naštěstí jako tohle. To nás tolik netýká, i
Minuta: 14
když já už jsem zažil teda jako volání z umělé inteligence konkrétně kvůli krejčířovi, což bylo zajímavé, že mi volali, že že zjistili, že mám rád obleky a že Krejčí zrovna jede do města, že by jako mě chtěl nabídnout, že mě přeměří zdarma a podobně při tom hovoru jsem vlastně právě na základě toho jak Jaká byla ta stará chce z té druhé strany. Tak jsem po chvíli vlastně zjistil, že to je umělá inteligence a položil jsem jim to každopádně v Americe je tohle to jako velký problém už Protože samozřejmě Angličtina je domina. Jazyk speciálně fighty má velmi jednoduchou gramatiku. Takže takže tam ta umělá inteligence opravdu frčí velkým proudem a společnosti jako Google a Apple vlastně už na to museli zareagovat a už je možné si zablokovat třeba různé sady čísel, které právě tyhle ty koho centra používají. No, ale zase něco co určitě uznáte, tak to je chytrý Parking, že určitě jste zažili situaci s Vánocemi. A
Minuta: 15
kdy se totálně Zahltí obchoďáky, protože se vytvoří fronty z parkoviště se nedá vyjet. Nedá se na něj zajet, protože lidi musí pípat, že já tohle nebylo by jako dobrý nebo Nebylo by jednodušší to nějak jako s automatizovat. No tak na to právě existují tyhle ty chytrý systémy, které vlastně fungují na principu, že si zapamatuji SPZ toho vozidla, který vyjíždí a automaticky si můžou tím pádem znamená čas, kdy to Auto vyjelo a když mají třeba dvě hodiny parkování zdarma, tak když vyjíždíte, tak vás to automaticky pustí tím pádem vy nemusíte jít. K té přepážce nebo k tvému kačírku. Nemusíte to platit a všechno s tím zjednoduší nos, jako takový vedlejší efekt zná zase je tam ten win-win jo, že zákazník pro ně je to příjemné, že nemusí jako tahat, že ho papírky nemusí to třeba kolikrát vyplatit. Může prostě odjet bez toho, i když třeba ztratí ten papírek, co se mi taky stalo. Už tak Naštěstí, že jo. Mě to právě díky tomu nepustilo. Nemusím jsem platit nějakou tu tisícovku třeba
Minuta: 16
co tam je pokuta. Jinak kdyby tohle to neexistovalo, ale ten druhý efekt vlastně pro ten obchoďák je to že oni samozřejmě vědí, můžou si dělat databázi. Jak často tam jezdíte, kdo tam jezdí z jakých krajů dneska už teda díky tomu, že ty espézetky přestali být jako závisí na tom kraji. Když si koupíte starý auto, tak nemusí být, tak asi si nemusíte změnit SPZ. Takže tohle úplně jako nehraje, ale přesto přes to ses na to dát trošku spoléhá, takže dají. Ptáš se tam dělat na tom nějaký nějaký marketing research. Na vstupu šaty tímhle směrem něco co určitě všichni víme, že tady je delší dobu a to je prostě nějaký kamerové systémy v obchodech Shopping centrech z bezpečnostních důvodů, hlavně proto, že oni se chrání, že kdyby to kdyby se tam vykradl, tak tak aby měly přístup vlastně k těm datu. Myslím si že Ale my jsme se všichni tak nějak s tím naučili žít proto, protože všichni
Minuta: 17
a sněží je v tom, že to funguje nějak takhle. To znamená, že tam sedí nějaký člověk, který vlastně vidí ty ty jsi jako desítky až stovky kamer a snaží se to nějak dohledat. Což vlastně není možné. Jako na tom na tom lidi nejsme dělané jsme na to stavěný a tam je samozřejmě velmi malá pravděpodobnost, že on si něčeho všimne ta pozornost uteče potom někam jinam a podobně, takže Trošku jsme si na to zvyklí a nevadí nám to proto, protože ty systémy bereme. Jako retro retrospektivní Co znamená, že oni v podstatě ve chvíli, když se něco stane, tak oni si to všechno nahrávají a můžou se vrátit k tomu záznamu a třeba pro Policii použít a podobně, nicméně po tom hrabat se v těch záznamech. Samozřejmě je šílený, že jo. Jako když když přijdete do takového centra, který má třeba 100 kamer a řekněte jim, že třeba před dvěma dny mi vám tam ukradl peněženku, tak jako dohledat to to prostě musel být na
Minuta: 18
nějakou hodiny možná jedny spíš jo. Tady právě přesně krásná ukázka toho K čemu je vlastně ta umělá inteligence právě třeba dobrá, protože ona dokáže všechny tyhle ty data v zpracovat a dát vám odpověď. Během několika minut nebo dokonce vteřin a nebo dokonce i online, což je právě jako něco, co vlastně do téhle té doby bylo absolutně nepředstavitelné. Takže vy můžete Jasně identifikovat nějakou osobu můžete zpětně dohledat můžete třeba slez. Vzorce chování Takže dneska už bezpečnostní agentury, které mají tuhle tu funkci zakomponovanou, tak už třeba můžou nabízet těm obchodním řetězcům to že jim třeba ve chvíli, kdy ty zloději, z čeho ty vědí, že když ukradnu něco do 5000Kč, tak to vlastně není, že o trestný čin, takže Policajti mají velký problém to to vyšetřovat. Nicméně oni si můžou vlastně díky tomu, že mají ten obličej a mají
Minuta: 19
nějaký unikátní identifikátor, který patří k tomu obličeji, tak oni můžou říct. Hele a teď se podíváme do všech jako obchoďáku, kde Tenhle ten člověk rád a můžou vlastně ty data vytáhnout možná paradoxně nebo Naštěstí v podstatě to není ani žádný jako obsazené d.p.r. Protože když si jako vytvoříte unikátní identifikátor k nějakému obličeji, ale vy nevíte. Kdo to je nemáte to spojení s Benem a příjmením, tak to vlastně není jako porušení živé pár. Takže tímhle tím způsobem, oni třeba můžou. Takhle dopadnout nějaký nějaký jako padouchy vzniká vlastně těch vzorců chování nebo použití Asi v marketingu, tak tam jde o to, že ty systém je vlastně v reálném čase jsou potom schopného s tím vyhodnocovat, jestli je to muž nebo žena jako v těch obchoďácích jo? Jestli jestli vlastně je muž nebo žena přibližný věk náladu trasu pohybu co nakupovali, takže to jsou prostě to je jako marketingový zlato, který samozřejmě firmy získávají a vědí potom,
Minuta: 20
kde ty lidi chodí na základě toho právě potom třeba předělávají ty ty uličky, že jo, jak se divím. A proč Prostě furt někde předělávají ty uličky, proč jsem to věděl, že to je tady a teď je to zase někde jinde. Tak to je přesně na základě těhle těch vlastně dát, který ta firma jako chytře využívá k tomu, aby prostě se nám nevytvořili nějaké ty paterny toho, že prostě přijdeme do obchoďáku a jde mi jenom o těch věcech, které jsme chtěli, že jo, rychle to obejdem a vyjdeme. Ne to je samozřejmě potřeba, aby aby jsme se tam zdrželi. A Hledali to A tím pádem objevili třeba i něco na Tak to je přesně ten důvod. Možná jste zaznamenali něco takového marketingové se tomu říká Digital out of home to zdá digitální jako mimo domov reklama. A to jsou takové ty takové ty velké, ale cédéčko v televize, který dneska už taky v sobě můžou mít a mají často umělou inteligenci. Mají tam sobě Kamery, které sledují dění okolo sebe a jsou schopný Prahy vyhodnotit přesně to, co jsme si říkali, jestli
Minuta: 21
je to muž nebo žena přibližný věk, jestli se koukám na tu reklamu nebo ne, jakou mám náladu, takže podle toho já jsem vlastně ten systém je schopný online okamžitě dávat reklamu tomu člověku v podstatě podle jeho nálady podle věku a tak dál a sledovat reakci toho člověka, takže tam potom možnost vyhodnotit a já zase té firmě jestli se na to ty lidi koukají, případně vlastně tu reklamu upravit, tak aby se ty lidi koukali víc a tak dál a tak. On se trošku podíváme na historii vyhledávání. Protože dřív v podstatě první jeden z prvních vyhledávačů byl vlastně Jau a dneska ho jako asi nevím, jestli ho někdo používáte, ale trošku jako upadl v zapomenutí další. Třeba se o to pokouší dlouhodobě Microsoft Zbyňkem v České republice. Vlastně je poměrně úspěšný úspěšný. Jasně seznam.cz, který vlastně co se snaží konkurovat Googlu nevím,
Minuta: 22
jak jsou na tom teď, ale myslím si, že Google začíná jako porážet i ty ten seznam České republice ho Ne to taky díky tomu, že v podstatě jsme si nainstalujete Chrome, tak si je defaultně v tom řádku, že jo, tak tam je tam je google, pokud se to nezmění. Proč vlastně se to stalo, že ten Google je takhle dominantním, protože on to prostě začal dělat začal dělat jinak než ten než ten Jahu právě začal využívat umělou inteligenci začal dělat tyhle ty doporučení začalo začalo jako mít takový pavouky, který chodí po s. Vlastně a sbírejte informace. A další věc je, že on má prostě spousty příkladu spousta těch dát. To znamená, že díky tomu, že je v podstatě všude, že používá Google, že používá vlastně Google Analytics, že Spousty lidí používá u něho email a tak dál tak fotky, že ho z Androida a podobně, tak Google má jako nejvíc dát vlastně na planetě k dispozici a ta umělá inteligence miluje data, takže ona když jich má hodně tak
Minuta: 23
potom Je schopná dávat dobré výsledky a to je právě potom asi takový jako takový automatický kolo, který se furt roztáčí čím dál víc, že ten Google je čím dál lepší. A proto ho to čím dál víc lidí využívá, takže se to tak jakoby samo samo roztáčí kolo. Teď se podíváme na trošku na to, jak to bylo s vlastně s robotem, který Mimochodem, jak určitě víte, tak můžeme být pyšní na to, že je čeština dala světu slovo nebo respektive tady Čapek dal světu. Robot, protože to bylo vlastně rossumovi univerzální roboti od slova Jihočeského robota jako práce, takže tady z téhle té knížky zfilmovaná taková takový les jako představení. Kde bydlíte? Tak ten robot, který v podstatě měl být ta náhrada té práce, to znamená. Měl to být něco jako člověk. Akorát, že umělá inteligence vlastně tak se ozvi v té době tak ho zobrazeny takhle a ustálilo
Minuta: 24
se třeba jako říkat vlastně věcem, které potom pomáhají člověku jako roboti, že jo. Jako je celý třeba a kuchyňský robot jo, viď, vlastně jako původně, on to myslel jako úplně prostě umělou inteligenci rovnou rovnou vlastně člověku a proto když se tady podíváme na to, že když by jsme se podívali na nějakého takového jako u robota, který vlastně nahradí jakoby člověka nebo je roven člověku třeba inteligenci a tak tak tak vlastně najednou už se tomu nemůže říkat robot, že jo, protože toto slovo je zprofanovaný. Dekolt. Každý by si představil pod tím něco méně inteligentního než vlastně to ve skutečnosti je takže se začalo používat různé slova jako třeba humanita a podobně. No a v podstatě když se podíváme teda na ty schopnosti ty umělé inteligence dneska, tak tam všude, kde je ta voda, tak to je to, co jsme jako dosáhli znamená. To je tam úplně dole máte jako čistý zapamatování věcí, tak se ozvi tohoto na to nepotřebuje umělé inteligenci. To umějí počítače velmi dobře
Minuta: 25
aritmetika vize. To je v jsou právě to rozpoznávání těch obrázků šachy, že tady to je. To je takový to jako Riskuj třeba nebo něco takového rozpoznávání hlasu rozpoznávání třeba řízení vlastně to jsou To jsou jak vidíte. Tak ty jsou zatím na tom ty jsou na pláži. Jo tyhle ty věci jo, takže tam už jako to pomalu pomalu ta voda přichází vlastně na tu pevninu jo investování, to je to, jak jsem říkal, že jo na té burze. Tamhle třeba i Go. O tom jsme se bavili, že ho v minulém díle, ale potom potom jako vidíte, že dál jsou věci jako třeba ověřování teorii sociální interakce řízení umění. Dokonce. To je úplně co jsou hory až úplně nahoře, že jo vytváření filmu třeba psaní knih navrhování umělé inteligence věda. Tak ty jsou zatím úplně jako hodně daleko, takže to je zhruba, kde asi je
Minuta: 26
dneska ta umělá inteligence a proto v podstatě máme tady podobný problém jako s tím robotem, protože žil se říká umělá inteligence něčemu, co vlastně taky není to co bylo myšleno tím robotem. Takže tím pádem bylo potřeba vymyslet nějaký nový název pro u inteligenci, která bude schopná rovnace člověku. Co znamená, která bude schopná v podstatě dělat to samé co člověk jo, protože dnešní ty umělé inteligence zase říkal jsem to vlastně v tom minulém díle jsou takový 1. Kusy různých umění to zná máte u mě o inteligenci, která třeba umí řídit máte umělé inteligenci, která umí rozpoznat slova máte umělou inteligenci, která umí rozpoznat psané písmo máte u mě o inteligenci, která je schopná rozpoznat obrázky a tak dál, ale nemáte zatím umělou inteligenci, která by byla schopná toho co dělá člověk. To znamená dělat cokoli od prostě zašroubování šroubků přes postavení baráku po napsání saláty
Minuta: 27
nebo na malování obrazů. Ne každý člověk dokázal napsat, co na to, ale ale jako dokázali byste aspoň jako ťukat nějak na klávesy piana a podobně. Takže tohle ten nový název se jmenuje artificial intelligence, to znamená nějaká KO generální umělá inteligence. To je vlastně to kam směřujeme. To je to co bude rovnou člověku a bude schopno uvažovat v jakémkoli pohledu. No a tady se dostáváme. Trošku zase se vracím zpátky na to lineární myšlení, proč pořád dokola opakuji, že je strašně důležité si uvědomit opravdu už a přemýšlíme na kvadrát nebo prostě jako exponenciálně jsme schopný jako přemýšlet jako jak speciálně. Ono to v podstatě vychází z naší fyziologie, protože když se na to podíváme, tak opravdu po miliony let. My jsme byli zvyklí, že
Minuta: 28
prostě jeden kilometr půjdete zhruba za 15 minut. To znamená, že za jednu hodinu ujdete čtyři kilometry, to přece dává smysl a v podstatě že by jsme si tohle to protáhli dál, tak v podstatě to jako má tendenci klesat, že jo, protože jste utahaný jo cokoli vlastně do budoucna má tendenci klesat, že má tendenci se to rozbít. Jo a tak dál. Díky entropy, takže vlastně s časem to má jako klesat. To je to co naše mysl má zažité a to co je. To co prostě bereme, že je normální jenom, že tady právě se děje něco co prostě naprosto ne pro nás nepochopitelné, protože táta si to exponenciální funkce o tom, že mi najednou byste za první hodinu, kdyby jsme to brali po těch po těch vlastně 15 minut tvých bocích, tak za tu první hodinu by jste ušli, kdyby jsme to vzali zase jako exponenciálně, tak byste už tě 15 kilometrů, ale 2
Minuta: 29
už by jste ušli 255 km. Což je prostě nepředstavitelné pro nás, že že byste taky mi způsobem, že jo obrovským vlastně postupovali dopředu, že to je něco, co je hrozně těžké pro ten náš Mozek si představit, ale je to něco co vlastně zažívám zažíváme v tom it a teď v podstatě jako i trošku částečně v té elektromobilitě, protože to jsou technologie, které postupují prostě neustále s rostoucím tempem. No a tady se nám k tomu Taková ta oba vás tom s tím co bude s tou umělou inteligenci do budoucna, jestli přijde ten ten armagedonu. Vlastně jestli přijde ten Terminátora. Všechny nás tady zabije, tak vědecká vědecká skupina vědecký pole se dělí v podstatě na na dva tábory, jedni jsou optimisty, že se toho nemusíme obávat a druhé jsou pesimisty. Kde je den jako z předních pessimist. A mimochodem Elon Musk a vychází to právě z toho,
Minuta: 30
že v podstatě ve chvíli, kdy ta umělá inteligence. Dosáhne toho bodu zlomu, kterému se říká asi singularita, kdy ona překoná tu lidskou inteligenci, tak je jako velký problém s tím, že tím, že ta umělá inteligence pochází z toho počítačů jo světa, tak ona se zlepšuje x potencionální oproti nám, kde nám už se tak umělá inteligence. Pomozte zvětšuje nebo naše inteligence neuměla naše skutečná inteligence se moc nezvětšuje čili. My se Můžeme dostat do situace, že? Poměrně velmi krátkou dobu ta umělá inteligence se na nás může začít koukat jako. My se koukáme třeba na mravence. Tak jako. Pokud by to bylo třeba jako na mravence, tak si myslím, že bychom to ještě vyhráli, že jo? Protože jako myslím si, že v ní máme všichni mravence jako poměrně užitečný tvor i a a jako ještě speciální 2 nás třeba vnímala jako včely, tak o který i ty jako pečujeme, že někteří lidi, tak mají včelařství. A tak tak by to bylo
Minuta: 31
úplně super, že jo, ale problémy byl co jako kdyby nás tam měla inteligence nešla vnímat jako třeba švábi, tak to je něco, co třeba jako úplně není dobrý a speciálně jako když by jsme si to spojili s tím nechci, ale to je vlastně jediný druh na planetě, který asi škodí planetě. A dělá všechno proto, aby to planeta zanikla a nebo minimálně, aby nebyla by ne prosperovala. Tak v podstatě tady ty umělé inteligenci může velmi rychle dojít, že my jsme tady vlastně jediný prvek, který tady nehraje, jako že všichni ostatní jsou Harmony. Takže toto je To je ta jakoby nebezpečná budoucnost, která může a nemusí se realizovat. Nicméně je potřeba si uvědomit, že v podstatě nemusíme jít do nějakého šíleného budoucna, ale bohužel ta umělá inteligence nás vlastně ovlivňuje už dneska. Dnešní svět už je naplno bohužel ovlivněn a umělou inteligencí a můžete si to vyzkoušet takovým malým testem, který jsem tady pro vás připravil, když si otevřete teď
Minuta: 32
nějaký váš prohlížeč, který používáte jo typicky to bude asi teda Google a začnete tam psát a napíšete tam slovo. Tesla bez toho, aniž byste mačkali enter, tak by se vám měl objevit takový ten seznam těch těch doporučení, jo, tak už to asi máte. Tak já vám ukážu ty svoje a teď bych se s váma vsadil řeknu třeba o 1000Kč, že nikdo z vás nebude mít tenhle ten seznam úplně stejné, jako mám, já tady si můžete zkusit druhou kde? Napíšete jak a zase si ukážeme, jak vypadal ten můj je to proto, že vlastně ten Google právě to je ta umělá inteligence, která se snaží mám udělat dobře na základě všeho, co o vás ví, tak vám dává nějaké doporučení a podle toho jsou taky seřazené tyhlety ty možná někdo z vás. Budete mít jako stejný stejný ty slova, ale určitě někdo nebudete mít úplně stejné pořadí. No a to
Minuta: 33
se dostáváme právě do toho. Jaký je dneska sociální dilema společnosti právě, který vytváří tahle ta umělá inteligence, protože jak si lidi můžou rozumět, když vlastně každý na stejnou otázku dostane svojí odpověď a to je ten důvod, proč vlastně dneska je ta společnost, tak rozpolcená. A proč jako na těch sociálních sítích jsou takový Hej ty a prostě lidi proti sobě bojují. Protože každá ta strana vlastně Vidí jenom tu svojí pravdu. A tím pádem my jako lidi máme tendenci, prostě to brát to je přece jasné, protože já nevidím. Nikde žádné jiné důkazy toho, že by to bylo jinak než já si to myslím, protože ta umělá inteligence mi dává jenom to co já chci slyšet, ale neslyším vlastně celý to Spektrum těch informací, takže to by bylo ten konec tohoto dílu a příště si potom popovídáme cesta k umělé inteligenci. Jak vlastně se dostat
Minuta: 34
k té umělé inteligenci, jakým způsobem, což lidi teď řeší a nebo věci to řeší tím, že se hrají počítačové hry umělá inteligence si hraje počítačový hry, takže tomu se budeme věnovat příště. Takže já vám děkuji moc za vaši pozornost. Jsem moc zvědavý na vaše komentáře dotazy a podobně. Těším se s vámi na další video. Pokud se vám tohle to líbilo, tak určitě dejte like a nebo sdílejte na sociálních sítích s ostatními, aby se to dostalo mimo tuhle tu bublinu elektro. A děkuji a ať vám to proudí.

Předchozí video

Ezoterika a konspirátoři v Máte slovo? (Václav Klaus, Jana Kratochvílová...)

Další video

Udělal jsem kavárnu podle Pohlreicha, bylo to ostrý, dlužil jsem a chodil po soudech (Tomáš Touha)