Chceš podpořit tento kanál? Staň se PATRONEM!

JAK HACKNOUT AUTO DÍL #1

Na webu teslacek.tv najdete také prémiový obsah, který je dostupný celé komunitě. Chcete se stát členem komunity? Informace jak na to naleznete v článku podpora tvorby.

První díl videosérie o hackování (nejen) automobilů vytvořená s novým parnterem kanálu Aitacek z oblasti bezpečnosti .

www.besecured.cz

Obsah:

00:00 Ůvod
00:36 Radim Trávníček
01:49 BESECURED
04:02 Agenda
04:50 Proč se hackují auta?
10:31 Vektory útoku
13:06 Rozbití okna
15:22 Hot wire
17:14 Kopie klíče
18:16 Vyháčkování
20:37 Imobilizer hack
21:59 Man-in-the-middle
34:32 Hack CAN sběrnice
40:00 Hack tlakových senzorů
43:28 Ostatní vektory útoku
48:10 Auto jako počítač (příště)
51:14 Závěr

Automatický transcript

Minuta: 0
Ahoj Jsem zdravá svačina, máme tu první díl ze seriálu o bezpečnosti autech, kde si budeme povídat s odborníkem v oboru bezpečnosti Radimem, který je ze společnosti P secured. Tak pojďme na to. Takže mám tady kamaráda Radima. Ahoj Radime. Ahoj Ondro, tak všechny diváky, takže jestli by ses nám možná trošku představil na začátek, já určitě po jméno Radim Trávníček jako specialista v oblasti ochrany informací a ochrany dat už víc než 10 let. Prošel jsem vlastně v rámci studií na vysoké škole, kdy jet na tábor docela chytl a já jsem hned začalo jako konzultant a během té doby jsem si prošel různými rolemi
Minuta: 1
od manažera bezpečnosti informací přes specialistu na řízení rizik it manažera manažera kontinuity služeb čili Business continuity management, ale vždycky jsem se stáčel, ke které sekuriťák k ochraně informaci, protože mě to vždycky jako velice jako na Koněvova a v rámci činnosti a těch jsem se dostal k oblastem jako je se kouřit a o365 a zabezpečení dat vlastně o autech na pracovních stanicích na serverech a fyzické bezpečnosti. Jako k ochraně objektu jako takových personální bezpečnosti to zahrát tím prověrka a historii jsem byl držitel bezpečnostní prověrky a přístup k utajovaným informacím. To je tak asi v kostce u mě ty v podstatě si tady protože jsme společně začali spolupracovat, protože ty jsi v jednom start a působí secured, tak možná jestli bys nám o něm něco řekl, já bych se asi ptal jako kdo vlastně jste teda jak to změnil jsme Sparta, který vznikl
Minuta: 2
sloučením specialistu v oblasti it a ochrany informací a naším novým Hlavním cílem a záměrem je zvedat a zvyšovat povědomí o nutnosti chránící swain formace a data dokumenty a vlastně celou it infrastrukturu, ať už je složitá nebo naprosto jednoduchá a v tom chceme našim partnerům pomáhat. A s čím můžete pomoct třeba zákazníkům. Tak první řadě je to jestli ohodnocení. Zhodnocení toho jejich aktuálního stavu, jak na tom se zabezpečením vůbec dneska jsou a na základě toho mi pak by jsme schopni určit adekvátní nebo vhodné opatření a techniky mechaniky. A nebo třeba jenom pravidla a proto jak mají své organizaci nebo společnosti nebo rodinné firmě vůbec nakládat s informacemi z dokumenty, jak si je pak zálohovat, jak si je zabezpečí zašifrován schopný je provést celým svým životním cyklem to znám na účet zaměstnance
Minuta: 3
jako k informacím přistupovat. Protože ve výsledku ty informace a ty dokumenty a ty firemní věci do firemní know-how je vždycky něčí, jestli to patří k organizaci, že pomoct a organizaci a začít vnímat tu potřebu a že dneska už to není úplně automatika nebo automatické, že tak jak jsi Svobody uložím počítači, tak jsou vlastně chráněný. Dneska už to vůbec netáhne. To znamená, co vlastně jako. Jako zákazník teda, když začnu s vámi spolupracovat v první řadě partnera, který se věnuje primárně a pouze ochraně informaci mi sledujeme aktuální trendy. Pohybujeme se v této oblasti každý den, takže jsme schopni reagovat poměrně rychle na nové hrozby na nové zjištění na nové problémy, které se můžou stahovat na ochranu dat a informací a počítačů a serverů k našim partnerům. Chceme tím pomoct a provést je kontinuálně pomáhat udržovat tu úroveň bezpečnosti v
Minuta: 4
jejich společnosti na adekvátní úrovni Super, tak mi na tyhle ty i ty oblasti se ještě dostaneme budoucnu, ale dneska jsme tady vlastně, protože jsme společně se trošku pustili do jako problematiky hackování aut. Takže dneska vlastně ta agendám toho dnešního videa teda bude, že si trošku jako. Pokusíme se pobavit o tom, proč se to vlastně děje, že jo. Na co se útočí na tom autě. A trošku si projdeme v podstatě historii toho, jak se to vyvíjelo a asi zřejmě to se tady nevejdeme se vším, co znamená takový ty opravdu ty ty ty nejsofistikovanější věci si necháme na další video, ale trošku si řekneme, jak si jak se s tím bránit jo. Takže aby jsme si zhruba udělali takhle představu, co dneska vás čeká první teda jakoby ta hlavní věc, proč se vlastně vůbec hackuj o auta jo, proč se vlastně jako hecu jí teď i auta, co jsou ty důvody, jo, tak těch důvodu. Já
Minuta: 5
osobně vnímám několik a začal bych asi s těmi důvody, které jsou více spjaty s historií a to je nějaké Řekni mi ego nebo uznání a protože je historicky auta nebyly prošpikovaný elektronikou, když to čistě mechanické stroje Ono a ono. Tady je tady v podstatě asi je trošku jakoby spojená plocha s tím co jako je Core Business, že jo? Váš to znamená ta a it bezpečnost ne, že To Make it To uznání a Ego. Je mnohdy jako úplně to první, že jo, že prostě ten ten Hacker chce být rozpoznán a já a to tak Tak v podstatě ono se to tady jako dost prolíná, že jo, ty ty jakoby věci, do kterých se budeme bavit a proto právě dávalo smysl vás k tomu jakoby přizvat, aby jsme se o tom bavili. No jasně, takže to je Equa uznání. A co je potom dál vlastně co je ten ten další jakoby důvod, tak já tam vidím jako další důvod hrozbu
Minuta: 6
nebo vydírání jo. Pokud pokud já jsem schopný získat přístup k autu, ať už se do něho dostat. A A nějakým způsobem ho uvnitř jako po měnit nebo jí třeba se dostaneme z vnějšku a jakým způsobem jak přerušit brzdové Lanka nebo dneska je to vlastně přívod brzdové kapaliny v brzdové soupravy nebo soustavy. Tak já se vždycky můžu díky toho tomu majiteli auta. Kačí jako vyhrožovat a začne tlačit nějaké aktivitě, kterou Já po něm chci a to nemusí být jenom čistě třeba v úplném zaplacení nějakých kompletních na ten techničák a na můj účet nebo mu provedu ABC cokoliv, co mě napadne, ale může to být, tak si zatlačit na toho člověka z pohledu nějaké rozhodnutí v jeho životě nebo v pracovní sféře a ona tě asi může být taky spojený s tím jak dneska jsou ty auta čím dál chytřejší, o čem se taky budeme povídat, že tě v podstatě o ně, když se dostanu jako do toho systému, tak můžou vidět, kde
Minuta: 7
to auto bylo a můžu jako třeba vytírat i tím, že vědí, kde jste byli včera a podobné věci jasný, no, takže Ale zase zase vlastně tenhle ten krok je v podstatě stejný jako na počítači, že jo. Tam Tam jde Častokrát to je třeba. Myslím ransomware na to dost taky přes to hraješ, že vlastně jako vydírá právě tím, že buďto ty data zveřejní nebo vám je smaže a podobně, no super, no a co potom dál teda to s Asi Takový spíš jakoby ty tradiční věci, z které každého asi napadnout, že jo, jo přesně tak, že tady budou spadat nějaký nějaký hmotný majetek, který v tom autě mám uložený, třeba klasický notebook na zadním sedadle pohozený, já odcházím si krásně na nákup a vracím se a ejhle notebooky v auto a chybí mi ještě zadního tím potřeba, takže hodnota věcí, které jsou uloženy v tom autě to je to je jeden z důvodů, proč a proč útočí na auto a potom celkově ještě i to auto samotné.
Minuta: 8
No jasně, ať už se to jedná o nějaký jako klasický supersporty třeba, který mají obrovskou hodnotu a nebo potom ty nejvíce rozšířené automobily. Třeba u nás je vyztužený nejčastěji zcizené auto je škoda Octavia 2 nebo historicky bylo jasný. Takže ta finanční hodnota toho auta jako taková. No jenom že tady to jsou vlastně věci, který v podstatě by se daly říct, že taky jakoby v tom it. Jack jako můžou mi vykrást vlastně ty ty data, že ho z toho notebooku nebo nebo vlastně jako ukrást tady ten notebook, když si zjisti, kde je, že jo, ale je tady asi jedna věc, která přece jenom v tom it vlastně jako úplně jo. A a to je vlastně ten ten lidský život, že jo. A tady jako už jako jde veškerá sranda stranou. Tak co bys nám k tomuhle to je to tak no, jako pokud já jsem schopný ovládnout auto dneska takovým způsobem, že nad ním získám kontrolu vyšší
Minuta: 9
než jakou má ten řidič, kterého kartu, reálně v tom autě sedí. Tak já prakticky si s nimi to můžu udělat cokoliv. Já ho můžu i v plné rychlosti třeba poslat proti zdi nebo můžu můžu objednat senzory takovým způsobem, že je špatně vyhodnotí dopravní situace. Do auta pod kamion nebo do kamionu tady jako je ten nejsilnější ten nejsilnější. Tak potom na ty lidi, protože tam jde o lidský život. A může jít o lidský život jejich případně rodinných příslušníků a to je samozřejmě to je citlivější a ono se na to hezky jako proti na i do té Ikei sféry není moc a situací v rámci i ty sféry jde o život. Ale nedávno proběhly znova útoky na naše nemocnice České republice, tak nám to může být jako velice velice Triky ve chvíli, kdy kdy odstavíme důležitý systémy v rámci nemocnice a a pak si jen ti kteří jsou
Minuta: 10
třeba v rámci i nějaké jednotky intenzivní péče tam už jednou život taky, že tohle tohle je tam nejsilnější to tam nejsilnější zbraní, kterou má ten ten ten Hacker potom v ruce, když je schopný dostat se skrze to auto k tomu, že je může ohrozit lidské, že on v podstatě i to souvisí s tím vydíráním, že on vlastně jako vydírat může vydírat, protože vyhrožuje, že právě dojde ke ztrátě toho života, no. Samozřejmě o to víc je to akcentovaný, no super, no a teď Jaké jsou teda vůbec jako nějaký plochy útoku nebo vektory útoku, že jo se tomu říká tak, že ho tam zase jako je tam trošku analogie s tím počítačem světem, tak možná trošičku nejdřív jako u toho počítače, aby si to lidi dokázali představit možná notebooku a vlastně potom jak je to teda s tím autem u toho
Minuta: 11
počítače je to je to poměrně jednoduše v tom srovnání s autem, protože pokud se bavíme v tady delete úrovni, tak se bavíme o hardwaru čili o nějakých jako hmatatelných součástkách toho počítače hmatatelných součástkách toho auta a u toho počítače může být základní deska. Je to procesor, že to nějaká síťová karta, může to být pevný disk a a velkou část toho tě útoku potom zajišťuje operační systém a to je ta část rande. Mazatelná u toho automobilů paradoxně je to je to mnohem složitější s autem, nemůžeme dělat tolik aktivit a tolik činností jako s počítačem, tak asi každý systém automobilu je jako řekněme izolovaná část samostatná část samostatná funkční část, která má nějakou funkci, to znamená. Máme tam klimatizační jednotku. Máme tam kontroly nebo snímače nebo jak to říct takové senzory v pneumatikách. Máme tam autorádio. Máme tam pohonnou jednotku na na stěrače. Máme
Minuta: 12
tam ovládání bočních okének. Máme tam jednotku, která zařídí stykování paliva do motoru a každá tahleta součást, která má jako vitální nebo životních funkci v tom automobilů, tak je potenciálně zranitelná a je to potenciálním vektorem útoku to zatím místem kudy ten útočník. Může se snaží zaútočit na ten automobil a získat a ochranu získat tu kontrolu tam bych tam opravdu vnímala jako zásadní rozdíl, protože u toho počítače. Z tohoto pohledu je to trošku jako jednodušší, že jo. To máme nějaký USB. Jaký jako síťovku jo a tak dál prostě wifinu, že máme tam prostě nějak jakoby ta plocha je v podstatě jakoby definovaná. Ale zase na druhou stranu o to víc v tom počítači je teda na té Softwarové stránce, jak budeš u toho u toho auta. Je to víc jakoby hardwarový, ale ten software vlastně přichází, že jo. A bude a bude to víc a víc a Osobně si myslím, že to za
Minuta: 13
pár let bude čistě jako záležitost. No to potom o to víc je důležité se o tom bavit. No a možná teda právě to nám dává dobrý oslí, můstek se pobavit v nějaké té historii a vývoji hackování těch aut tam asi není žádný jako nějaký Rocket science. Ty už to tady i zmínil, že jo, že vlastně je to rozbitý okénka, že jo. To je taková asi nejprimitivnější. část toho toho vniknutí je to přesně to tak ono historicky to byla prakticky Jediná cesta Pokud má někdo nechce objevilo mít zámek a tak já to nejhorší stačí k tomu kladivo případně jaký kámen který se válí u cesty a najednou dvě dobře mířené Já to myslím si že velice důležité dobře mířené ťuknutí je schopný to okénko rozbít Kdo měl tu zkušenost ať už třeba nějaký osobní nouze že si zabouchl klíče v autě tak víš že jako bouchnout do správného místa je to
Minuta: 14
nejdůležitější protože mlátit a jdu škola divem nebo čímkoli jiným doprostřed k té plochy prostě naše ovoce ale je to vždycky trvá nejjednodušší cesta jak se o to automobilu dostat Pokud ano neberu v potaz to co se co bylo naprosto běžné třeba ve Spojených státech kdy jako vnímají soukromí a ochranu majetku a atlet vlastnictví nějaké soukromé úplně jinak Takže mnohdy si ani automobily nezamykal jen si teda historické zamykali moc ani třeba Domi A víš Tak je to ještě pořád jako aktuální dosti. Necítí potřebu zamykat se, protože tam platí nějaké jako posvátné pravidlo toho, že to co je moje je moje a nikdo se tohle mi do toho neleze. Já myslel že není v nabídce na Aljašce si myslím, že se nezamykají určitě. No to je to bych věděl jako tu tu nejjednodušší část o tom, jak se dostat do automobilu a případně z něho něco ukrást. No já bych se tady možná trošku přihrál polívčičku, že je Tohle přesně řeší Tesla sentry Mode, který využívá těch 8 kamer, které jsou kolem dokola auta
Minuta: 15
a nahrávám si záznam z těch kamer a ve chvíli kdy se něco stane to uloží na interní disk je zamčený dneska v přihrádce už ne. Takže tohle to přesně potom můžete použít potom při vyšetřování policii a samozřejmě to nechrání proti krádeži auta, ale jinak je to proti tomu vykradení toho auta naprosto dostačující. No a potom tady máme takový jako asi něco, co znají. Nějakých amerických filmu, že jo, kde se tomu říká jak Hot wired, jo? Takže to je metoda, kdy prakticky a obejdete na startování automobilu klíč k mechanickým klíčem, který vlastně tím otočením toho klíče v tom zapalování. Způsobil akorát spojení dvou kontaktu a propojení okruhu, který působil na startování automobilu, pokud nemáte klíče a rozbijete okénko. Dostanete se do auta, tak pak byla velice jednoduchá varianta volantu vytáhnout, ale ty spolu kabeláž najít správné dva kabely ottenfeld
Minuta: 16
správný kabel, který se jedná a jednoduše najdou vždycky během pár sekund a případně ho stihnout AAA vlastně tím tím spojeným se spojí ten okruh tím tím škrtání. Tak jak na to viděli v tom autě farnosti filmech. Takže tím škrtnutím dojde k tomu spojení okruhu a automobil zase. A tím pádem, já jsem schopný už s tím autem, tak to jo jsem s tím dostal rozbitím okýnka. Tak jsem schopný si s ním odjet tam potřebuji auto. Jedl jsem auto a mám získat jsem vám to a dá se proti tomu nějak bránit proti tomuhle. Ono někdy tuším na konci dvacátých let minulého století přišel a přišel vynález imobilizéru prakticky věcech už dneska máme asi všichni standardně v autě mimo jiné teda vše další moderní technologie, které brání tomu, ale vlastně celý princip imobilizéru byl postavený na tom, že to budu mít první první
Minuta: 17
multifaktorová stn a v tom autě už nestačí jenom ten klíček už to už musel mít klíče, který fungoval na bázi. A z nějakého primitivního Až přijde, tak mu nebo prostě čipu normálních okolností zabraňoval vstřikování paliva do toho do toho palivového okruh nafta tě. Ono v podstatě tady ten ten imobilizér jako řeší v podstatě i to, že kdyby sis udělal kopii klíče, že jo, což je takový jakoby úplně nej Trivia nější. Musel bych, který je běžný i v domácím jako nebo do domu, že jo, když se chceš, tak si prostě uděláš kopii klíče a potom vlastně by se dalo to auto nastartovat. Jakoby ne jenom vlastně otevřít dveře nastartovat běžným způsobem a ten imobilizér vlastně řeší teda tím pádem jako oba dva tyhle ty tyhle ty vlastně útoky hardwarový. To znamená jak jak ten hotwar, tak vlastně tu kopii toho klíče. Bez toho by být ten klíč nemá v sobě ten ten čip, nebo tu tu část toho imobilizéru, kde dojde k tomu spárování.
Minuta: 18
Tak auto jednoduše nenastartuje a je to řekl, že do toho do toho systému se nepustí palivového systému se nedostane paliva jasně, no, takže je to jakoby ochranná, že by se dostanete do auta. Třeba ho v kradete. Ale nemůžete s ním odjet vlastně tady mobilising a pak tady máme něco co. Tak co jsi nejvíc známý jako myslím, že v Čechách, protože zrovna speciálně Škodovky, myslím, že 120 kg a 105 kg na to na to Berry. A jako mega náchylné, to je to vyháčkování, že jo, že že že se to vy háčkováno a pak myslím, že jestli se nepletu, tak pak když přišly ty novější Tielk Oktávky nebo něco takového, tak tam tak tam byla možnost nějakého toho vyndání vlastně tím tónem nebo nějaký Tenisák roce se natočil odpadní zvon a nebo přes přes Tenisák prostě zaplatit kdyby No jako tlak na ten zámek, co bylo to vlastně vyskočení odemčení poznámku nešťastně, že
Minuta: 19
historicky nebylo vidět u okénka jak Vyskočila taková takový ten šuplík indikoval odemčeno, takže tak se dalo do do auta teda dostat poměrně jednoduše to v háčkování je metoda, která se hodně používá vím, že jí používají hodně používali hodně historicky záda. Pokud došlo k zamčení klíčů v autě dát patřilo zavolat hasiče. Pokud to bylo auto, které to umožňuje Valo, protože byly i i auta, které Se takhle odemknout jednoduše nedali a a byli schopni prostě Za pár minut takhle vyháčkovat auto tam byl jenom čaje. Tak to bylo Samozřejmě jednodušší, pokud tam bylo něco složitějšího tak nebo nedej. Bože nějaký někdo jako osobně zamčený samotě třeba děti, že jo. Oni mají takovou tendenci historicky si vždycky jako hrát s těma dveřma zamykat z toho jo. A pak ten čudlík a přestane. No a já jsem taky si pamatuji, že ještě bylo taky možnost nějakým jako špagátem nebo drátem, že jako vyhnout právě ten ten čudlík
Minuta: 20
Ray koukal, že jo. Pak si lidi to třeba jako seš piča chtěli nebo si ho jako uřezávají prostě a podobně, aby vlastně se na to nedalo dostat, že jo. To je pravda. Já si myslím, že jsem to někde viděl tady teď nevím, jestli to bylo přes gumové těsnění u vrchu okna nebo přes gumové těsnění přes dveře. Teď nevím a bylo to přesto gumové těsnění, že se tam jako dokázal někdo dokázal jako prostrčit nějaký objekt, který Jakou rozevřel a pak se dalo právě přes ten špagát kam jako k tomu dostanu, tak se to jsou všechno jako právě takový ty hardwarové dv6 mají ty jako nemá nic společného, ale ale jde o to, že zase teda ten protivník se jako dostal do toho auta a pak ho tam čekal teda ten ten imobilizér. Nicméně samozřejmě jako všechno, tak tam se ty protivníci Ne ne. Takže jako jsou nějaký ten imobilizér vlastně, který jak jsi říkal způsobuje to, že vlastně se nedá to auto nastartovat, tak vymyslel se i tohle, jak tohle
Minuta: 21
nějak jako čůrat obejít. Jo jo, dokonce se dají koupit. Dneska je to platná metoda praktické spočívá v tom, že se obejde ten imobilizér, nedá se obejít stylem, že by se čistě odpojil a ten okruh by pracoval bez toho imobilizéru tam prostě jednoduše nedojde k tomu vstřikování paliva do té motorové soustavy, ale dá se koupit modul, který je něco jako řekněme Lane, nebo jak to říct prostě hloupý. Prostě nastavený a my jednoduše fungoval, i když je se připojí za to jsou zcela od toho současného imobilizéru. Takže je to výměna kus za kus. No a v tu chvíli já jsem potom schopni Jasně fungovat Bez Bez toho klíče, který by měl obě tu část o imobilizéru. Czech mechanickým klíčem. Potom jsem schopný nastartovat, protože tam modul za mě to vyhodnotí a zprůchodní tu cestu toho paliva do motoru, ale tím pádem musím lístek o někde prostě do soustavy a tam jakoby vyměňovat nějakou součástku už to není asi tak úplně rychlé, ale ale dá se to jako obejít.
Minuta: 22
No jasně, chápu to jako zareagovali, že jo. Potom ty automobilky ve chvíli, kdy začaly být ty bezdrátový klíčky, že jo, jak jak máš dneska běžné, že jo, že, že můžeš na dálku otevřít auto a začali být tady tyhle ty útoky, kterým vlastně v IT se říká jako man-in-the-middle. To znamená, že že někdo uprostřed a a ten Vlastně odposlouchává tu komunikaci nebo nebo jak to tam je vlastně. Ty jsou velice pěkně jako načala a naznačil a historicky ty vůbec první bezdratu nebavil bezklíčové ovládání. Ono se to dá to dálkové ovládání tím nějakým klíčkem, který je sice nějaké krabičce, tak fungovalo normálně na bázi jako rádiového snímače a přijímače a vysílače a přijímače a docházelo tam ke spárování. Na to konto. Odesílatel toho klíčku a kódu, který měl v sobě ten přijímač v autě a ty kódy byly ze
Minuta: 23
začátku. Jako pevný, tak samozřejmě každý měl unikátní, ale v rámci, který se mezitím vysílače Martin tím klíč k velkým sympaťákem se neměnili by stačilo, aby to je útočník byl někde poblíž a byl schopný poslouchat. Ty před chvílí tam a zpátky a byl schopný si vlastně poskládat tu informaci o tom, že ten kód, který si vlastně vyměňuje tam je. Já ti jako kam jakoby nejdřív vlastně ty ty první. Takový že oni se vlastně jakoby naučili ten kód, že oni ho od poslouchali a pak si ho dohodo počítali a naučili se vlastně ten kód a v podstatě díky. Tomu si byli schopní zkopírovat ten klíček vlastně jakoby elektronickou podobou, ne, tak jak jsme si to ukazovali tím zmáčknutím do toho, ale vlastně elektronickou podobou, že jo. Chápu to správně přesně, tak, až oni vlastně odposlouchávali ten který jsi vyměnil je ten klíček s tím autem a pak byli schopni replikovat do univerzálního klíče, kterého
Minuta: 24
nahráli ten kód a stačilo jít kolem autem. Fakt no čili tím pádem, tam to stačilo jakoby odposlouchávat a pak už člověk mohl odejít klidně klidně odletět na dovolenou s klíčkama a oni mu stejně to auto ukradli, že jo, protože měli ale s tě kopii vlastně to klíčku. No ale pak pak se samozřejmě ty automobilky na to nějak zareagovali a si to nějak se složitě line nebo jako co jako reakce na tyhle ty útoky na tyhlety krádeže aut podívala v tom, že že jsem si zavedl princip plovoucího kódu čili už nebylo úplně tak jednoduchý odpoledne odposlouchávat ten kolem kde by to možné Ale prakticky už nebyl už nebylo nebyl co k čemu protože ten jednotný kód nebo ten ten každý jednotlivý kód který tam Vznikl tak byl použity jenom jednou a znovu se vlastně na nehty Koval a ne ono by to možná stálo za to využiji nějakou blbost metodu odposlouchávat týden měsíc je relace a dělat ani má nějakou forenzní
Minuta: 25
analýzu zjistit si nějaké opakovací cykly a Jak se opakují znaky v rámci té šifry a pak ji zkusit třeba rozklíčovat a a zjistit vlastně ten na ten formát toho kódu který se dá očekávat a pak budu se snažit jako tam posíláte jako kódy Ale tolik času Asi jako nikdo nemá tam a pro ty co nejsou Side když říkáš Brute Force tak tím myslíš co Buď furt metoda. Je metoda, která je založena na cílovém snažení pro mít nějaký kód nebo nějaké zabezpečení prakticky vychází z toho, že do toho místa jdu, že to třeba ten přijímač na odemčení auta a nebo to může být třeba nějaký zašifrovaný nebo zaheslovaný ZIP soubor v počítači, tak se snaží a posílat heslo za hezké hesla můžu být buď generované náhodně nějakým generátorem. A nebo můžu mít nějaký dokument třeba. Představte si to jako velký dlouhý textový soubor,
Minuta: 26
ve kterých je kterým je třeba deset tisíc nebo 60000 ten program, který na pozadí. Tak ber jedno heslo po druhým a snaží se ho tam poslat a to zabezpečení pro mě tím s tebou odemknout si ten soud nebo potažmo to auto tím nějakým lesem, který zná nevychází z něčeho, co bys nám už vychází to jakoby z toho, že počítač má času, kolik chce, že jo. Když to člověk se unaví, počítáš se nikdy neodhalí. Takže on prostě to bude. Do smrti klidně, že je to jenom o tom, že jako když je to když je to dlouhý, tak tak vlastně oni to trvá dlouho jako delší dobu čím delší to je tím delší dobu to trvá, takhle to nějak jako asi můžeme chápat, že jo jasný, že by to jako lineárně to složité, můžeme říct, že když má třeba tak mi to bude trvat. Já nevím 6 měsíců od 8. A 8 znaku. Tak třeba 8 měsíců, ale dneska prakticky se to pohybuje někde co mám čísla z loňského
Minuta: 27
roku, tak 6ti místné heslo neobsahuje malé velké písmena a číslice, tak je prakticky v zádech jako do 10 vteřin prolomený. Pokud pokud mám 12 místné heslo, které obsahuje malý velký písmena číslice a třeba ještě speciální znak, tak jsme někde kolem 70 let na prolomení, to už jsi mi řekl, že nejsem v současné it technologie důležité. Chata, která taky roste exponenciálně, takže to není jednoduché. Ale jo, jo jasný jasný. A to znamená, že když se podíváme zpátky na to man-in-the-middle, tak to je v podstatě teda jakoby napadení to už jako odpověď na to na to vylepšení teda jo, nebo vlastně na to, že už tam je ten plovoucí kód, který už se nedá. Takhle jednoduše jakoby zapamatovat, takže tam je to Die Man in the middle teda funguje, jakým způsobem. To je jako, že tam je ten prostřední
Minuta: 28
pochopili, že že bude mnohem jednodušší najít nějakou jinou cestu, jak to to zabezpečení prolomit, než zkoušet jenom čistě jen s takovou takové metody je postavena na bázi, jak mají o útoku, protože to auto každý auto. Všichni, kdo má dálkové ovládání od auta, tak víš, že že ten dálkový ovladač jako funguje na nějakou konkrétní stále, takže možné ji odemčení. Impuls a do 15
Minuta: 29
toho, co se snažíte otevřít a The Man in the middle útok spočívá v tom, že ti útočníci umělé zvýšily dosah. Odkud je možné takto reagovat nebo respektive zvýšily nebo cvičili tu vzdálenost, který může být uloženy klíč od toho automobilu čili pomocí do cívky automatického pole byli schopni nasimulovat vlastně přítomnost toho klíče. V blízkosti auta Takže pro někoho zase v takových věcech nevyzná, dalo by se to jako přirovnat jako třeba dneska jsou novinkou docela. Začíná se hojně využívanou ty wifiny, kterým se říká jako Mesh, jako že jsou takové síťový, že že vlastně ty máš jako dřív jsi měl vždycky jednu WiFinu. A byl hrozný problém, jako že ta wifina neměla takový dosah a dneska už je docela běžné, jestli můžeš koupit jako těch wifiny víc a jenom když oni na sobě vidí, že jo, nebo jakoby, když jsou v tom dosahu, tak ta další jako
Minuta: 30
přenáší ten signál dál a dál, tak funguje to na nějakém jako podobném principu na úplně stejném přesně si to popsal, oni od něj byli schopni zvýšit dosah toho pole automobilu určí tomu klíče. Takže vy můžete mít klíč klidně v předsíni na věšáku mezi ostatními klíči a auto zaparkované 15 nebo 20 metrů před domem nebo možná i více a když vlastně Těm útočícím stačí akorát, aby jsi Auta natáhli kabeláž až k horšímu vstupním dveřím a pak stačí nebo cvaknout, že to nebude takže tady vidíme na tom, že tam přichází. On má tady asi na tom batohu má nějakou tu elektroniku a dává tam nějaký kabel, kterým jakoby chytá ten signál. U těch dveří, jo? A pak kolega vlastně s tím jsou druhou částí. Tak tomu autu tam vlastně jako se ten s rozšířeným signál, že ho přesouvá a potom vlastně on je nastoupí a bohužel teda drtivá většina aut. Vyžaduje to, tady je ten klíček
Minuta: 31
jenom proto nastartování. A pak když jedeš, tak už ho nepotřebuješ, což Mimochodem. Side pohledu přijde divný, protože Mimochodem to jako není. Jenom proto, aby ti to auto takhle ukradli. Ale určitě se možná vám už taky stalo, že Že jste takhle jako třeba mně se to stalo tak že jsme se ženou si měnili auto. Já měl právě takhle klíček jako u sebe v kapse a jako Šli jsme do auta, že jo. Ona nastartovala jsem řekl. Tak jo, tak já už všechno si vzal věci, tak já jdu. že jo a a vlastně Odešel jsem a a vlastně se stalo to že ten klíček jsem měl já že jo ona odjela a prostě pak to chcípla a už to nenastartovala že jo Takže tohle tohle mi přijde jako těch automobilek trošku nerozumí a tady možná si trošičku jako při hře ji teda polívčičku vlastně na tu Teslu která když to řešíte přes telefon tak také nic takového jako nemusíte řešit No já si myslím že tam je největší jako dilema u těch automobilech to že on vlastně
Minuta: 32
neví co je správné rozhodnutí co s tím autem jako udělat jako mechanický omezit nebo neomezit protože vlastně nikdy nevíš jaká je ta životní situace ve které se to auto jako nachází Jo může být nějaká situaci která vyžaduje právě proto aby jsi s tím nebo to jsi to ty nebo to potřebuji takovou aby jsi s tím autem by byl schopný po odjet třeba 50-100 m i když nemáš ten klíče jo Ono mu že jí třeba o zdraví Nebo nějakou jinou jako situaci a Takže to si myslím, že je takový to největší Dilema na těch automobilek, co vlastně udělat to je. To je pravda. No to je To je pravda. No ještě bych tady chtěl říct, že to stejně tady Tesla udělala taky takovou ochranu, která se jmenuje jako Pinto Drive, že jo, dá se říct, že to je přesně kvůli tomu man-in-the-middle ataku že v podstatě ty Tím pádem jako když uděláš tohle to, že že jakoby přemostí ten
Minuta: 33
ten klíček tak tak. Ale když vlezeš do auta, tak jako můžeš nastartovat, ale je tam ten PIN to drive, že jo. Dělal to osobně považuji za řešení další faktor k tomu, abychom se vyhnuli tomu man-in-the-middle u toho, protože prostě bez toho dalšího ověření a ono to že jako historicky ten PIN není něco, co by bylo neznámý ještě historicky někdy 70 letech, nebo myslím, že to bylo 70 letech. Tak on pěnu, že Existoval v kombinaci s tím imobilizérem, takže vlastně to byl takový tří. Faktor je člověk musel mít svůj mechanický klíče, který pasoval do toho v kombinaci s tím imobilizérem, ale ještě byla polední deset normálně klávesnice. Teď chystáme ze starých tlačítkových telefonů v 1. Až 9. Nebo 1 až 2. Teda a pro nastartování bylo potřeba ještě zmáčknout nebo zadat nesprávný kód. Takže tohle to přesně jako ochrana proti tomuto útoku. No tak to je hustý, no, akorát že tam je jenom napadá, že na té na té klasické klávesnici, potom
Minuta: 34
se jako vymačkej vymačkej vlastně ty čísla, který mačkáš T4, že jo a rázem se ti jako brutálně zmenší ten počet možností, že jo, protože ty už jako Jasně vidí, že tam jsou vymačkaný po té době, že o nějaké ty ne ty čísla, když to tady se mi zase líbí, jak ta Tesla jako chytře to udělala tak, že že vlastně co ti tam pokaždé to zobrazí jinde na té obrazovce ten ten PIN. Takže jako se nedá vlastně jako vyčíst. Kde je to vymačkané odhadnout vlastně ten Ty jo, to je prostě fakt neuvěřitelné jako přemýšlel. No přesně jako brutální úplně no a potom tady máme jako už takový jako hodně sofistikované, kde se přesně vlastně dostáváme jako už v podstatě na tu úroveň to i té nebo minimálně minimálně na tu technickou úroveň, kde už se jako hecu jí nějaký ty díly toho auta, jako je tady ten můžeš tohle to teda trošku jako rozepsat. Tak ten can je prakticky Hlavní sběrnice toho automobilu
Minuta: 35
jsme to přirovnávali k tomu počítači, tak já si to přirovnání vypůjčím a trošku rozvedu ten nebo tu sběrnici can si můžeme představit jako základní desku auta a tady máme v počítači na něho při do základní desky připojený procesor paměti a síťovou kartu případně nějakou super grafickou kartu. Nebo super kvalitní zvukovou kartu. Tak takhle jsou to ty sběrnice v tom autě připojený moduly, které ovládají potom jednotlivé části auta, ať už je to. Deska, ať už je to ABS nebo systém proti prokluzování kol ebsco nebo ovladač airbagů okna klimatizace rádio každý modul každá část a funkční jednotka. V tom autě je připojená tu hlavní sběrnici a teď si vem to útočníka. Je se co nejjednodušeji nebo co nejrychleji dostat ke sběrnici, protože Díky toho potom je schopné prorazit tím, ale ty v modulu a s těmi moduly začít jako dělat, co chce a co potřebuje.
Minuta: 36
Já jako z tohohle pohledu like, tak tady vidím něco, co mi něco připomíná o b d. Toto má i Tesla, že jo, to je přesto jsem dělal ty měření a tady vidím, že tady nějaký obídek konektor, což vím, že v používají v servisu tak Tipnu si že tohle bude asi z nejzásadnějších cíl útoku, že tady korektor se tam jako asi Můžou dostat, že jo přesně tak. Je to ten nejčastěji používané k ovládnutí. Chilli erotický konektor, jak jsi říkal servisní konektor primárně proto, aby jsi v servise byli schopni. Stáhnout data z auta. A vyhodnotit Jak zjistit co je za v tom špatně, pokud je tam nějaký problém. Případně taky se používá pro nahrání nového softwaru do starších automobilů, kteří ještě nemají možnost jako nahrávat firmware skrze připojení planý poplach over-the-air. Takže stačí získat to číslo z tohoto automobilu připojit si od do toho konektoru
Minuta: 37
a potom postupně se snažit probourat až v té tomu říkám sběrnici. Potom přes nás Prchlík to muselo k tomu ti útočníci mají a ASA jsou nějaký jako známí útoky, nebo jako stalo se něco, že to nebo co jako může tím ten člověk jako udělat k čemu k čemu to vlastně je takový útok jako přes tuhle tu sběrnici jsou poměrně známý útoky na dvě dosti významný automobilky na světě. Někdy někdy kolem roku 2013-2014, jednalo se o to jo to a jednalo se o Jeep vždycky ani v té době přicházeli s těmi dle s tímhle tím elektronickým řízením a kompletní elektronickou zprávu vlastně těch modulu a prvku auto u automobilu. No a ty jenom ty útoky postihly asi kolem 25 modelů aut od těch dvou automobilek schopni prakticky ovládlo, což je trošku Strašidelné, ale je to tak ovládnout, co auto takovým způsobem,
Minuta: 38
že ho byli schopní řídit skrze svůj počítač nikoho řidiče, který přežil zavolám tak že takový auto na dálkový ovládání, jo, přesně tak to, že sice fajn, když to někomu chcete ukázat. Jak jste jak jste byli schopni prolomit zabezpečení nebo v té době pořád nebyl, tak se mi to zabezpečení, ale ovládnout to auto a druhou stranu je to strašidelné, protože ten modul nebo OBD konektor Takže pokud já to třeba v servise tam nechám nějaký Remont nějaký bezdrátový modul, který je tam zapojené a já potom pojedu za vámi, tak jsem schopný udělat prakticky to co na co byly zranitelným. Jaká byla to zranitelnosti těžko, jo? Tati víš A to to že jsem schopný vám na palubní desku posílat informací, které jsou naprosto špatný nebo nesprávné jsem schopný přidat nebo ubrat plyn nebo naopak jsem schopný třeba vyřadit z provozu brzdu nebo
Minuta: 39
zatočit nebo za točit volantem, když vy nechcete nebo naopak ne zatočit, když vy chcete. Nebo třeba zamknout dveře a vypnout klimatizaci v létě. No to jako to jsem se tak auta, který je zamčený v létě a nefunguje klimatizace je tam Kolik kolik se tam tak pohybuje 60 70 stupňů vevnitř. Může tam jako po nějaké době to může být určitě jako. K těm sedmdesáti. No já o ceně třeba v takových místech jako je Arizona a podobně, jako kde, kde jste blízko rovníku, tak ještě máte černý interiér, tak to může být jako rychlé, no zpravidla nemá v autě jako těžký nástroje, kterými Byl by byl schopný třeba ruský doping. To je pravda, že to jsou. To jsou ty situace, kdy po tom reálně nebo život i a pak Přesně jak jsi říkala, ono to opravdu není taková sranda toho King to rozbít teda jako i když se člověk snaží, natož, když je ve stresu
Minuta: 40
v autě zamčený. No to je teda hustý, ale ty's tady vlastně zmínili jako někdy teď na začátku, že třeba jako útok na nebo jak se to jmenuje ten tlakový senzor vlastně na auto je a na autě, což jakoby z Technického pohledu jako chápu, že prostě má tam nějaká bezdrátová technologie, což mimochodem je teda další vlastně, že jo, ten ten ten povrch toho útoku nebo Vector toho útoku vlastně jakákoli bezdrát cokoli, co mluví bezdrátově, tak vlastně je potencionální riziko, že jo. Ale tak tohle ty vlastně mluvím bezdrátově je to nějakou dobu už myslím s povinnost. Já nevím jakého roku, že je to vlastně povinnosti to musím mít auta, ale trošku nechápu jako co tím člověk jako může může jako získat jo nebo jako k čemu by to bylo, proč bych se toho měl bát. Jo nebo tak ono u těch pneumatik u těch senzorů v pneumatikách máš pravdu, že že jako na první pohled asi
Minuta: 41
není potřeba se tak jako extrémně bát. Jo, protože pneumatiky jako takový asi nezpůsobí pneu jako katastrofu píchlá pneumatika, poznáte ji, ale jste schopni auto řídit zastavíte, vyměníte si kolo a je to. Nicméně v tom zastavení může být jako problém jo? Protože pokud vás někdo nutí zastavit a vystoupit z auta, abyste si zkontrolovali pneumatiky nezeptal, jak je to tak. To je přesně to co jak udělá, že na nejbližším parkovišti asi zastaví vylezl z auta, aby se podíval a oni vlastně tím pádem, když to správně na času jí vlastně tak, tak si tě dostanou přesně tam kam potřebuji ještě ke všemu vyrazíš z toho autem, to je slušný teda. No to je opravdu slušný, teda tady se to neustálé jako zlepšovat a zajistit, aby se nedala táta komunikace mezi těmi senzory, ať tě tímto kam
Minuta: 42
sběrnicí jako narušit. Ale ono je to, že máte vždycky jako spočívá to v takovém tom základní pravidla bezpečnosti a ten kdo útočí je vždycky krok napřed před tímto brání. Takže oni jsem se najedl jako jinou cestičku, jak to je to zneužít. Hele a myslíš, že tohle může být jako důvod? Proč třeba Tesla přichází na Bluetooth jako standard v těch v těch čidlech, že pokud vím, tak jediná automobilka. Kdo tohle dělá a Podle mě Bluetooth asi z principu bude asi bezpečnější jako zabezpečení jako protokol než než tohle. A tak já jsem si totiž jako furt říkal, proč to jako dělají řekl, že co je zatím jako důvod a mě tohle to jako řekl, tak tak jsem si říkal, no, tak možná, že tohle může být jako jeden z důvodů. No už jsem si je tak, že to je, že to je ten důvod té bezpečnosti, že ta komunikaci, která je podle tam potom běhá šifrované přes Bluetooth je je lépe zabezpečená čili ten i ten Radius toho dosahu toho
Minuta: 43
signálu není potřeba mít tak velký, že předchozích technologií, prostě to Radius byl poměrně velký. Tady se bavíme o od něj a komunikací na dva metry. Jo to já ještě prochází nějakými dalšími prvky, jako je karoserie a tak dál, protože opravdu tam je to i bezpečné jenom s tou formou toho blutu přenosu a toho šifrování, ale i tím, že že ta vzdálenost nebo ten ten dosah toho signálu je limitní, takže jo. To vnímám jako jako ten hlavní proti bezpečnosti tady tady. Potom se teda dostáváme k tomu, že v podstatě ten ten ty vektory to útoku opravdu v tom autě jich je prostě totální hafo. Tady máme nějaký obrázek, tak jestli bys to jestli bys to nějak jakoby v kostce popsal. My jsme se o některých těch všech prvcích, tam si to útoku. Už bavili, že já to některý Teda jenom jenom se recykluji rychle senzory tlaku v pneumatikách, jo
Minuta: 44
skrz ten Vektor. Já jsem schopný donutit útočník napadl řidiče určitě schopný toho řidiče donutí zastavit a nebo jsem schopný. Díky toho identifikovat konkrétní auto, protože každý den senzor má svůj unikátní identifikátor. Já jsem schopný třeba v koloně 10 aut. Díky toho zjistit, který to auto nebo zaměřit na konkrétní Auto máme tady další prvky v tom automobilu jako třeba airbagy, pokud je možné ovládat. Elektronicky, tak může být asi poměrně dost nepříjemné překvapení pro někoho. Pokud by bylo možné ho iniciovat, elektro mě tak jako na dálku a nebo naopak a opačně vypnout. Pokud se ti bude chtít provést něco nebo tady by se teď už se nebudu bavit o té rovině jako hackingu za účelem nějakého obohacení, to znamená standardní Hacker. Tak jak známe z počítačové super, ale bavím se třeba o nějaké možnosti atentátu. No vypnu airbagy získal
Minuta: 45
kontrolu nad řízením. A způsobím vědom. A jak to, že to auto nabourá kartony rychlosti nebo třeba v nějakých 150 km, za hodinu to danou chvíli je to prakticky pro toho pro ty osoby, které jsou v tom Automobile dost nepříjemný a a zpravidla had a máme tady ovládání zámku auta okýnek, to jsem zmínil problém, když se spojí třeba s ovládnutím klimatizační jednotky, kterou vypnul. V létě zavřený okénka zamčený auto, nemůžu se dostat ven běží mít poměrně rychle čas mám jenom pár desítek minut na to něco udělat. Jinak může dojít prostě k přehřátí organismu a kolaps, co se týká potom těch dalších prvků, které jsem automobil s sebou, ať už je to nějaká palubní deska. Budu tam posílat falešné údaje o o palivu o rychlosti nebo naopak můžu ovládnout třeba říct ovládání volantu a pedálů převodovky. Pokud by se to dalo způsoby Pokud Útočník
Minuta: 46
jako ovládl převodovku a to tu řídící jednotku toho auta, tak ten rychlosti třeba nebo nebo nějaký 90 100 km za hodinu zařadit jako mechanicky napadl elektronický zpátečku by mohlo způsobit jako že je ten motor prostě vyskočí z auta a obchodu je pryč. Ach jo, díky nashle. No jasně, pokud se bavíme čistě o elektromobilů, tak tam je to trošičku jako odlišné, ale teď jsem měl spíš na mysli ty tak asi Motorové benzínové a naftové motory a převodovky. No a kapitolou samou pro sebe je potom něco s se jmenuje infotainment panel neboli jakýsi info. Zábavní panel zpravidla bývá umístěný na středové části palubní desky a je tam klasické ovládání multimediálního centra auta si můžete připojit se s hudbou. Je tam navigace displej po nahrání správného softwaru se tam daly pouštět i filmy. Takže já jsem schopný útočník
Minuta: 47
síla do tohodle panelu informace a zprávy, který Já chci já, na který chce osádka toho auta. Vím, že historicky ještě došlo i k situaci, kdy se zeptat na ten infopanel, protože ono nebývá propojený s palubní deskou to co se odehrává na palubní desce palubní deska je jeden samostatný modul a ten zábavní pane a ten středový panel je druhý samostatný modul. Jak jsem zmiňoval ty situace s džípem a s Toyotou, tak jsme zareagovali nějakým způsobem a ty ostatní automobilky se snaží co nejvíce jako svázán s tukem sběrnici, tak aby se do ní nedalo nabourat. Jenomže tak a sběrnice umí komunikovat a musí komunikovat s tím multimediální panel cementem. Jasně a tam je jeden z dalších potenciálních Vektor útoku. Já jsem schopný se za blutu tobě připojit nebo přes to USB a do toho infopanelu a potom přes
Minuta: 48
tu komunikační linku k tomu centrálním na tukan sběrnici a já jsem schopný to to zabezpečení opět prolomit a a jako Útočník se dostat k vám ti zase toho auta. No tady v podstatě právě se dostáváme do toho, co by jsme si vzali jako v dalším díle, protože to je přesně to, že se odkrývá najednou ta i Teach a z toho auta, která čím dál víc. Přichází, kde se bavíme prostě o tom, že ty auta dneska už můžou mít wi-fi v sobě můžou mít mobilní aplikaci mají právě ten infotainment můžou mít a over-the-air update. Mají v sobě GPS a vlastně Blíží se to autonomní řízení, nebo v podstatě dneska už částečně nějaký level 2. Vlastně už je že jo to autonomního řízení a tohle jsou všechno právě ty ty útoky, které jdou, které přicházejí v podstatě z toho z té strany, na který ten automobilový průmysl. Podle mě úplně není jako
Minuta: 49
připravený. A tady si třeba Myslím, že tohle co je krásně ukazuje ta výhoda této jestli která vlastně přichází z toho Silicon Valley vlastně jakoby z toho it. A tomuhle tohle máma s tím základu, že bere v postě v potaz. To i ty jsi od základu a proto má všechny tyhle ty věci jako rozchození, kdežto, když to ty tradiční automobilky tím, že prostě to tak neznají, tak tak tohle tak jako zatím nemá. Implementovaný Protože samozřejmě tam jdou systémem Radši půjdu pomalejc, než jako se tam vrhnout rychle, protože tady jde právě o ty život naprosto souhlasím a teplotu mám pěkný v tom, že vlastně to tam podstata toho automobilu, když to ti ostatní se to opravdu jako učí za pochodu a jako každý automobil, který je dneska připojený k internetu. Má nějakou svojí veřejnou IP adresu a který je zjistitelny a Tady prakticky není rozdíl mezi tím jestli je to počítač nebo jestli je to automobil, takže Být v kůži těch výrobců automobilů,
Minuta: 50
které se musí starat o bezpečnost věnuji na to ty za tři oblasti, která maximální pozornost na samozřejmě investice, protože ta situace kdy by došlo k prolomení to zabezpečení. A způsobení jaké svářeče řekne řetězové nehody nebo nemusíme ani ani Řetězová může být dost jednoduchá nehoda, kdy automobil špatně vyhodnotil situaci nad Na Vozovce a a způsobí. Prostě smrt někoho to není nic pozitivního pro Automobilky ono i celkově pro tu pro tu budoucnost toho automobilového průmyslu, kdy to autonomní řízení, jako že jsem se snažil. Kam se všichni chtějí dostat, tak to strašně hází jako klacky pod nohy. Takže já hlavně na prvním místě, no, ale hlavně to samozřejmě všechny. To je informace se jako násobně Multiply. Kují v médiích, že jo, takže máš jako jednu havárii a že se o tom v celém světě, ale přitom ten den máš prostě 100000 havárií jako běžných a o tom se nikde nepíše, protože už je to naprosto normální. No to
Minuta: 51
by jsme si nechali teda na příště, no Ok. Hele, tak já si myslím, že na ten první díl teda, že toho bylo informací až až doufám, že se to lidem líbilo a děkuji ti moc a že sis na nás udělal čas a těším se na další díly. Rádo se stalo a budu se taky těší příště Tak děkuji že jste to do pozorovali až jsem doufám že se vám líbilo a že jste byli s námi u toho když startuje 2. část mého kanálu ajťák kde s Radimem pro vás máme připravené opravdu seriály kde budeme po odkrývat tady it a technologií Takže ať vám to proudí

Předchozí video

Jak vypadá anarchistická svatba? (bonus z Patreonu)

Další video

Filip Říha - Život je pro mě hrou. Možná žijeme v simulaci, ale můžeme si to užít | PROTI PROUDU