Chceš podpořit tento kanál? Staň se PATRONEM!

#4 Elektro vs spalovací motor část 1 | Teslacek

Na webu teslacek.tv najdete také prémiový obsah, který je dostupný celé komunitě. Chcete se stát členem komunity? Informace jak na to naleznete v článku podpora tvorby.

Základní porovnání dvou zcela odlišných technologii.

Automatický transcript

Minuta: 0
Ahoj všem Dneska si řekneme hlavní rozdíly mezi elektromotorem a spalovacím motorem, protože Hlavní součástí elektromobilů je samozřejmě elektromotor a to je jedna z těch největších rozdílů vlastně je oproti klasickým autu. Takže pojďme do toho drtivá většina elektromotoru. Dneska je založena na elektromotorů indukčního typu, který vymyslel Nikola Tesla zhruba před sto lety. A tenhle ten motor má v zásadě dvě části start or a rotor rotory velmi Jednoduchý, je to vlastně v podstatě jenom tyč, která má na sobě nějaký kus železa, které je schopné magnetické reagovat v elektrickém poli stát oproti tomu, ten má na sobě vinutí a to vinutí vlastně jsou tři separátní vinutí k jsou posunuté fázově.
Minuta: 1
A Pouští se do toho střídavý proud třífázový. Jo a díky tomu dochází k vytvoření vlastního rotujícího elektromagnetického pole, který vlastně donutí ten statický rotor, který vlastně reaguje na to elektromagnetické pole se začít točit jo čili velice jednoduchý systém, který je totálně v kontrastu asi spalovacího motoru je založený na tom, že máte nějaký písty a tam už ať už je to benzín, nebo diesel prostě princip je v podstatě stejný dojde k výbuchu, který vlastně posune ty Písty. Jo a základní problém asi spalovacího motoru je ten, že ty Písty se pohybují lineárně jo. Aby tenhle ten lineární posun, ale potřebujete přesunout do rotačního posunu. Přidej tam musí být něco čemu se říká kliková hřídel, kde vlastně dochází k tomu roztočení té Klikovky, ale samozřejmě
Minuta: 2
Díky. že dojde k výbuchu který je vždycky jako jeden je jednu otáčku je výbuch a pak pak ještě třeba u čtyřtaktu vlastně tři otáčky se dějou další věci takže je to strašně jako rozložený vlastně je ta ta síla toho posunu je neskutečně jako rozložená a na začátku je vlastně velká a pak vlastně to musí nějak jako fungovat s nějakou setrvačností takže tam přistupuji na řadu setrvačníky Takže jsme museli tam být nějaký protiváhy Jo a tak dál nebudu tady zaběhat úplně do podrobností ale prostě v jednoduchosti řečeno je velký rozdíl ve složitosti výroby spalovacího motoru a elektromotoru to samé Samozřejmě je i s váhou že jo logicky prostě ten spalovací motor je daleko těžší než ten elektromotor další jako obrovská výhoda elektromotoru je to že on je schopen vlastně regulace rychlosti od
Minuta: 3
nuly Do 18000 otáček zhruba a to je proto, že nasne otáčky se v elektromotoru regulují frekvencí to znamená čím vyšší frekvence toho střídavého proudu tím rychlejší otáčky ten motor má jo, když není žádná frekvence nulový otáčky a to je další rozdíl oproti tomu spalovacímu motoru, protože spalovacím motorem míjíme tak mluví otáčky u něj neexistují, alespoň ne, pokud běží jako samozřejmě existují, vše vyplej. Ale jakmile ho zapněte. Tak máte něco čemu se říká volnoběh a to je vlastně minimum otáček, na kterých On běží, jo. To znamená že Vy nemůžete udělat to, že byste vzali ten spalovací motor a rovnou ho na pojedeme asi na kola, že o to prostě nemůže být musí to tam být něco čemu se říká spojka. Co znamená Musíte tam mít něco, co tu rotaci vlastně toho motoru pomalu bude spojovat a s tím s tou rotací té převodovky.
Minuta: 4
Další věc. Chebu tam musíte mít a vlastně dojde k tomu přesunuté cíli na ty kola. Takže takže spalovací motor musí mít spojku, což elektromotor nemusím jít jo tu spojku, protože na co byste jí potřebovali jo, když jste schopný regulovat vlastně od nuly do 18000, tak nepotřebujete spojku další výhoda je potom ta už zmíněná převodovka, protože ten spalovací motor, ta jeho křivka vypadá zhruba takhle jo. Je to taková takový velký kopec je to proto, protože vlastně když si vezmeme otáčky jo, když se zvedají otáčky, tak on vlastně ze začátku nemá skoro žádný výkon, pak to roste výkony s otáčkami a pak s otáčkami ten mléko začne klesat. Jo a díky tomu musí ten spalovací, motor mi něco čemu se říká prostě více stupňová převodovka. Takže on vždycky když dosáhne toho Maxima. Tak to byste měli přeřadit na další stupeň a zase vlastně a zase jo oproti tomu ten elektromotor. Tak ten nejenom že má vlastně od nuly.
Minuta: 5
Ale i ta křivka vypadá zhruba takhle jo. Je toho prostě skoro Flat jo oproti tomu spalovacímu motoru a to je další výhoda. To znamená ten elektromotor. Nepotřebuješ s stupňů převodovku. Stačí mu vlastně fixm1 převodový stupeň, kde se vlastně řeší ten problém toho, že prostě za 18 už je normální kola poměrně hodně, takže je potřeba vlastně to zpřevodovat, aby jsi ty otáčky odpovídaly. Potom samozřejmě i těm kolům co máte asi na tom autě jo. No a to je další výhoda vlastně toho elektromotorů proti tomu spalovací motor, když vlastně tyhlety všechny výhody sečteme a uvědomíme si, že elektromotor teda nemá spojku a má pevnou převodovku fixní, tak to má další výhodu a to je ta, že změna otáčení vlastně u elektromotoru je jenom změna vlastně otáčení to elektromagnetického pole Jinými slovy vlastně.
Minuta: 6
Místo toho, aby se to takto magnetické pole točilo takhle, tak ho začne točit takhle a ten i ten motor se začne točit o práci, co to znamená ve skutečnosti, že zpátečku zařadíte jenom tak, že změníte frekvenci z jedné strany na druhou je tam Nemusíte nic přehazovat jo, což ve finále znamená, že elektromotory strašně rychlý na parkování, protože prostě vy jako okamžitě řadíte tam a zpátky, protože vlastně nic neředit a vy jenom měníte směr ti frekvence jo, no a v neposlední řadě ta obrovská výhoda je taky v diferenciálu dobře každý auto musím jít diferenciál. Jo a diferenciály něco co řeší ten problém, že když máte auto a přeci jenom prostě ty ty nápravě jsou nějak od sebe a vy jedete do zatáčky díky tomu, jak jsou ty nápravy od sebe, tak vlastně ten poloměr zatáčky je vevnitř kratší než venku a to způsobuje, že vlastně tohle kolo se musí točit pomaleji než tohle.
Minuta: 7
Jo. A kdybyste neměli diferenciál, tak vám za pár kilometrů prostě sjedou gumy, protože ty gumy se budou opalovat, ať ta vnitřní nebo ta venkovní jo. Prostě každá bude mít problém. Takže diferenciál řeší to, že vlastně umožňuje rozdílné otáčení těch kol. Jo, že prostě tady to vnitřní se může točit pomaleji, než to venkovní jo, nevýhoda diferenciálu, ale je tak, že potom když to auto vjede na nějaké jako nerovnoměrně adhezní povrch Jinými slovy na jednom místě na jednom kole, máte třeba let. Jo a tady tady máte pevnou zem, tak vy když přijedete, tak tohle kolo se začne okamžitě protáčet, že jo, když máte diferenciál. No to se musí řešit složitým systémem, který ale zase ve spalovacím motoru se musí řešit takhle, ale v tom elektromotoru nemusíte, protože elektromotor je schopen zapnout a vypnout prostě takhle, že jo a ještě speciálně.
Minuta: 8
V době počítačů Kde je to celé řízený počítačem. Tak ten elektromotor je schopen řídit nebo konkrétně teda Tesla. Je schopná řídit to, že vám přibržďuje kolo nebo vypínat i ten ten výkon nebo ho připíná. Jo a ta celé to řídí počítač a vy tím pádem můžete mít jednoduché diferenciál, takže abysme to shrnuli, tak základní vlastně výhoda toho elektromotoru nebo výhody to elektromotoru jednoduchost, to znamená jednoduchost na výrobu lehkost. Je to daleko lehčí, než klasický spalovací motor, jo. Tím pádem vychází daleko vyšší watty na kilogram než u spalovacího motoru. Jo a potom údržba na to se strašně zapomíná, ale elektromotor díky tomu, jak fungují, že vlastně tam není potřeba žádná olejová lázeň jako máte v klasickým spalovacím motoru, kde vlastně ta klikovka se musí topit. Volej a mi to celé fungovalo to v elektromotoru.
Minuta: 9
Existuje. Jo a díky tomu, že vlastně nemusíte jezdit do servisu, takže to jsou ty základní výhody těch elektromobilů. A proč je vlastně elektromotor lepší než spalovací motor, jo? Takže proč byste chtěli kupovat spalovací motor, když má tolik nevýhod. Tak ať vám to proudí.

Předchozí video

Kritické myšlení - Úvod do rozpoznávání keců | Neurazitelny.cz | Večery na FF UK

Další video

#5 Elektro vs spalovací motor část 2 | Teslacek