Chceš podpořit tento kanál? Staň se PATRONEM!

#235 Základní principy Tesly | EVTV | Teslacek

Na webu teslacek.tv najdete také prémiový obsah, který je dostupný celé komunitě. Chcete se stát členem komunity? Informace jak na to naleznete v článku podpora tvorby.

Obsah:

00:00 Úvod
02:24 Reportáže
04:06 Tesla Model 3 2021
06:25 Prodloužení záruky Tesla vozů
09:12 Tesla uznává chybu eMMC
14:14 Obří objednávka na SEMI
18:31 Tesla Tequila
22:55 Prémiový obsah
24:28 Podcast Earnings Call 2020 Q3
25:36 First Principle Thinking
29:32 Benzínka vs. Vodík
36:22 Nabíjení je dražší a delší než tankování
40:04 Analogie Benzin vs. Baterie
45:02 S křivka
49:12 Adopce EV
55:06 Tesla výrobní S křivka

Automatický transcript

Minuta: 0
Takže ahoj všem. Zdravím vás tesláček. Tohle je Platforma evtv, kterou dělám každý úterý od 8
Minuta: 1
odebírat, abyste dostali vždycky upozornění na to, že bude další Stream nebo nebo nějaké video, takže to určitě. Určitě doporučuji Jinak potom vlastně dokončení toho streamu. Tak bude dostupný záznam hned v podstatě od úrovně fanouška, víš na YouTube a vlastně ten ty kdo tady píšou. Tak to jsou vlastně ty ty fanoušci, protože moje přístupy do chatu jinak Můžete psát do chatu, i když nejste jako členem toho toho YouTube. Můžete to dělat pomocí osmi super chatu a nebo jste kruh. Takže nemusíte kvůli tomu mít o měsíční členství. Takže dneska ty Tesla News tam bude jedna velmi jako zásadní věc ohledně Tesla schuttrange modelu z Číny, která se bude týkat i jako. Podle mě nás, protože už
Minuta: 2
je prokázané, že se dováží jasně z té Číny do Evropy, takže to je jako. Podle mě velmi zásadní informace. A zase si ukážeme nějaký nějaké update na SD. No a potom udělám z toho střiženou verzi, kterou lze rozdělit na kapitoly. Vydám to vlastně public asi ještě tenhle týden snad stihnu, takže to by bylo na začátek jinak Snažím se pro vás taky zařizovat nějaké zajímavé nabídky jedna z nich je tady se společností Allianz. Kde je možné získat až 10% slevu na pojištění elektromobilu, kde když napíšete na email tesláček zavináč na lince. Tak potom vlastně oni vás budou kontaktovat, když tam na sebe necháte kontakt, že samozřejmě hodnou s váma tuhle tu tuhle
Minuta: 3
tu výhodnou nabídku. Jinak co pojištění není úplně Jednoduchá věc. Každý jako je to poště. Rizika v podstatě Takže každý každý má jiný to pojištění. Takže pokud vám kamarád řekne, hele, já mám takovouhle cenu, tak to jako absolutně neznamená, že dosáhnete stejnou cenu, protože se pojišťovny Zika Nikoli jako auto, jinak víc o tom mluvím ve videu, takže můžete se potom podívat tady ze záznamu tam bude odkaz, tak to by bylo k tomuhle, takže teď jsou tady reportáže, který velmi rád přijímám od vás nějaké podněty náměty ideálně videa fotky cokoli, zasílejte na tesláček gmail.com a samozřejmě patroni patroni už vědí, že to můžou dávat přes discord a velmi aktivně toho využívají. Takže
Minuta: 4
od vinaře výše přístupné discord napojit rovinu a tak přesto se to dá posílat taky. Tak tady máme první právě příspěvek od patrona Patrika piccoli, který se s námi podělil o první fotky, které se objevily na internetu těch nových tsl. Tesla model 3 2021, který jsme si už říkali v několika epizodách dřív. Zase tady dám potom potom odkaz, ale tady Každopádně jde o to, že jak vidíte taky nová střední konzole, která je bych řekl, mně se teda líbí víc, než ta než ta původní z či nabíječky je tady vlastně ten Chrome delete, který taky vypadá docela dobře, co známý Stock všechny věci, které byly chromované dřív, tak jsou černé, ale poprvé tady máme vědět, jak vypadají vlastně ty dva skla. Takže ty dvojitý skla. Jak vidíte,
Minuta: 5
tak opravdu poměrně hustě to to jakoby Tloušti jo, ale samozřejmě. Díky tomu musí jako docela razantně zvedat zvukovou izolaci a tím pádem to co bylo jako vytýkáno. Tesla model 3 a y, že mě jako vyšší hlučnost při určitých rychlostech, tak tohle by se mělo výrazně snížit. Ano správně autocult je to tak, že bohužel vyhřívaný volant. Není teda je to ty spekulace ohledně volantu byli jenom spojené s tím, že vlastně by tam měl být nový volant oproti předchozí verzi, ale jakoby jenom Nová generace. Ale vizuálně to nevypadá, že by se mu změnil to co to co je zatím docela zajímavé, tak je to že v Číně alespoň minimálně začala. Tesla dodávat
Minuta: 6
to auto už rovnou i z USB na sentry Mode. Což zase dřív nebylo, takže to je docela dobrý a tím pádem máte vlastně rovnou rovnou na Co nahrávat a ještě ke všemu. Je to vlastně v tom V té první v té přihrádce. Vlastně by to mělo být. Takže je to i schovaný, takže to je docela docela dobrá dobrá informace a uvidíme. No, pak tady máme věcičku, kterou zase nám poslal na discord. Jarda Vosáhlo, který se stává podělil možnost. Tohle je teda v podstatě jako pojištění, můžete si to koupit i na jiné produkty jako nejenom na Teslu, ale jsou firmy, které s těma tím zabývá jako obecně a zase v podstatě je to jenom počítání rizika, jako jaký je moc pravděpodobně se to může stát, takže můžete
Minuta: 7
si v koupit i na testu, ale tohle je oficiálně podporovaný Teslou dole. V popisku. Já je odkaz na stránku Tesly, kde si můžete nechat poslat cenovou nabídku a je to o tom, že vy si můžete nechat udělat pojištění vlastně prodloužit si ho na o další vlastně čtyři roky nebo 80000km. Ten váš současný tu ten váš současný vlastně model. Tady jediný co jsme se tam bavili je ty kilometry, že v podstatě zatím teda. Všichni kdo mají Teslu, tak výrazně najedou víc kilometrů, než byli zvyklí u spalovák u Takže tady jediný, že ty kilometry jsou poměrně nízký jako speciálně pro někoho, kdo má třeba velký nájezd, tak je to tak. Je to málo kilometrů, no, ale jinak je to poměrně zajímavá nabídka. Protože samozřejmě Tesla
Minuta: 8
Tesla dává vlastně dva roky záruky 80000 Plus Sní 8 let záruku na na ten akumulátor a vlastně motory. Takže tímhle tím se dá prodloužit vlastně záruka na všechny ostatní prvky. Ale zase na druhou stranu život a elektromobily obecně to mají daleko méně pohyblivých součástek daleko méně by se tam mělo něco porouchat než u tradičního auta a speciálně ty ty novější modely by měly jasně vydržet výrazně déle. Takže je to otázka. Ale myslím, že Jarda když zjišťoval ty teď cenový nabídky, tak to musím nebylo až tak drahé kdyžtak Jardo napiš do chatu, jestli si pamatuješ, kolik to bylo, ale jestli se nepletu, tak to možná bylo kolem 100000. Je to možné, že to bylo za
Minuta: 9
Se myslím, za dva roky. To bylo ne. No uvidíme Stack zkus napsat teda prosím tě do chatu. Takže je to je docela zajímavý, no. Takže tady máme první věc, která je z té sauny skladbu. Která se týká zase jako tsl, ale tentokrát starších. Takže tady Tesla tím, že zaznamenávala nebo i zaznamenává pořád, ale teď už a dejte myslím, že od desítky firmwaru se to snížilo vlastně na čtvrtinu ten počet informací, který zaznamenává, takže Tesla tím, že má počítač, tak se snaží v podstatě Drtivou většinu informací zaznamenávat, co se všechno děje v autě ze všech senzorů a samozřejmě potom na to nasazuje Big data analýzy a a dělá si z toho dělá si z toho analýzy vlastně co těm autům je, jak se chová já tak dává na základě
Minuta: 10
toho potom. Je schopná právě dělat ty rozhodnutí a třeba i vylepšovat vylepšovat charakteristiky těch motoru a tak dál. Jako že se třeba stane, že jsi Koupit auto a po nějaké době Tesla vydá a dej tam máte o pět procent víc výkonu a podobně, to je přesně Díky těmhle těm věcem, že Tesla má vlastně spousty informací z těch aut a přeměňuje v Benefit pro zákazníka jako nevýhoda toho je, že to auto dokáže vygenerovat takovou strašnou spoustu informací, že je potřeba to někam ukládat a ukládá to do vnitřní paměti tady tu c&t slavase. Speciálně ze začátku do těch aut dávala jako poměrně ne úplně jako odolný, co se týče na zápisy tyhlety a v podstatě Pokud jste to auto hodně používali, tak tak za pět let se vám mohlo stát, že vlastně se ta paměť jakoby
Minuta: 11
přepsáním, protože to jsou to je vlastně ses déčková paměť a bohužel má jednou z nevýhod jako obecně ses Déčku. Vždycky má jednu z nevýhod. Oni mají jenom určitý počet asi přepsání a pak ta buňka ztrácí svoji kvalitu a vlastně úplně se ztratí speciální u těch levnějších modelů, takže tady je tohle ten problém. Tesla jsi měla. A jak jsem říkal, vyřešila to tak, že zvětšila tu kapacitu. Myslím, že to je právě tady od od května 2018, že zvětšila tu kapacitu té té karty. To znamená, tím se vlastně okamžitě znásobí ta trvanlivost, protože se to týká si těch přepisu přes celou kapacitu. Znáš to kapacitu. Máte větší, tak se to prodlouží tahle ta doba a druhá věc krásně byla spojená bylo, že právě v tom novém firmwaru začala zapisovat jenom asi 25% toho co
Minuta: 12
zapisovala dřív, takže tyhle ty dvě věci šli do jakoby spolu se na sobě, že jednak větší paměť a jednak jsem jí zaznamenává. Nicméně ty co mají starší testy, tak tak vlastně tohle to tímhle tím trpí a museli řešit nebo většinou jako museli řešit potom výměnu jinak Poznáte to podle toho, že ta Tesla začne vám psát takové jako chybové grafiky a začnou vám třeba jako přehazovat s písmenka vypadávat a to už je známka toho, že právě ta ta paměť v rautu je až to potom úplně může může vlastně odejít a přestat fungovat. Takže tady Tesla to uznala jako že to je výrobní vada a tím pádem prodlužuje prodlužuje záruku a vlastně na osm let stejně jako ta baterka a a ten motor. To znamená že ty z vás kdo tímhle tím trpí TV Tesla a splňujete
Minuta: 13
tuhletu podmínku, tak si můžete objednat přes normálně Tesla servis nechat udělat výměnu. Další věc je že potom samozřejmě ty z vás, kteří jste si to už nechali udělat tak vám Tesla může nechat. Může vám vlastně vrátit peníze, ale jenom v případě, pokud si to nechali dělat u ní, takže pokud jste si to nechali dělat u nějakého jiného servisu, tak to je teda samozřejmě smůla, protože to Tesla Nemůže. Nemůže potvrdit, není to vlastně jakoby autorizovaná autorizovaná opravna U Tesly. Takže tohle je docela dobrá zpráva, že Tesla zareagovala na tohle to, což bylo takové jako ne úplně dobré samozřejmě po pěti letech. Ok, ale ale stejně jako ten výměna toho toho čipu. Byla jsem si vzal 40000kč nebo
Minuta: 14
něco takového. A jinak Mimochodem ve chvíli, kdy si vlastně necháte udělat upgrade mtn1 teda jsem se ujednaném CO2, tak vlastně. Tím vyměníte i tady tenhle ten tenhle ten véčkový NFC. Chip jo, no a teď teda na naše přátelé z teslaček. Už to udělám takhle. Takže tady první zpráva je, že Tesla zaznamenaná obří objednávku na Tesla Semi a to je konkrétně. Jedná se přepravní společnost pride Group Enterprises, tak udělala objednávku nebo zarezervoval asi 150 se mi ale s tím, že uvažuje a z něho předobjednávce až až na 500 letech tahačů tam je důležité jí, že jo. Tahle ta společnost současné době má asi 260 náklaďáků těch jakoby pohonných jednotek a asi
Minuta: 15
600. Myslím těch těch tahačů za sebou, tak tím pádem. Pokud by tohle byl přídavek. Tak je to vlastně jedna třetina a pokud by to bylo náhrada těch těch spalovacích, tak je to v podstatě větší polovina ty jejich vod. Jo jinak, že to je opravdu zajímavý Mimochodem. Vypadá to, že ten Volvo. Dneska jsem akorát koukal, že Volvo udělalo před jakoby Teaser nějaký i Kubovi na na svůj náklaďák, takže padá, že do toho taky budou šlapat. Tam bude potom velmi zajímavé sledovat, jak se poperou a sněz Baterie má protože baterky pro náklaďáky je Velká výzva a Ivi. Tesla vlastně kvůli tomu vyvinuje, že jo právě ty nové baterky, aby to vůbec stihla všechno dodávat, tak další novinka od kluků, co poslali,
Minuta: 16
tak je že Tesla hledá nový technický odborníky do Giga Berlín, respektive hledala, protože tohle je už minulý týden. A Iron Mask napsal na Twitter requesting engines for the girl in the Interview person tomorrow on-site, jo in person. Co znamená jako bude osobně pohovor s ním osobně pošlete životopis na 25 guns.com. Tady jsem koukal byli ohledně toho dotazy nebo respektive diskuze, co tím je myšleno těm 25 Games a vypadá to, že to je že to má být nějaký elitní tým protéká Berlín. A nějaký 25 elitních inženýrů, který asi masku bude potom jako určovat, které projekty, kterých se ujmou jet jedním videem. Myslím, že to bylo Tesla Daily, kde jsem to viděl, tak právě
Minuta: 17
tam psal v diskusi jeden člověk, který byl s kristou účastnil jako jeden z těch z těch uchazečů. říkal že popisoval tam že to je prostě neuvěřitelné že to tam odsejpalo jak hodinky že opravdu ani minut a ne byla promarněna že je vidět jak prostě Tesla jako je fakt úplně neskutečně prostě fokusovaná aby aby jako všechno bylo orientované prostě nám na výkon a že že evidentně Těch tisíc plus sněží vod opisu co se tam dostalo tak šlo přes nějaké samozřejmě h&r filtry ty potom vyfiltrované nějak nějaký prostě asi stovku nebo něco takového nebo nějaký stovky který právě tam byly potom jako osobně a potom je intervaly zase ještě další je čistý a ty potom zhruba jednoho ze Třech kandidátů
Minuta: 18
vlastně posílali mackovi Takže jako zajímavé No a říkal že to prostě jako nebo popisovat a mně to tam jela jak jak na drátkách Takže kdo z vás by jste zvažovali práci v Tesle jako elitní inženýre. Myslím, že můžete minimálně vyzkoušet poslat sívíčko na 25g se Tesla com, ale s mozkem asi teď v blízké době to nebude to Interview, že zase musí přijet, že jo, takže to je další věta, který máme takovou věc, kterou musím nejdřív trošku vysvětlit. Takže v roce 2018 na 1. Dubna, to znamená na vlastnej profuse, že jo na jakoby na apríla Elon Musk Tweet. No tenhle ten tvar kde dal fotku sebe, jak je jakoby waysted, to znamená jako opilý, to je na mol okolo sebe měl flašky, tak
Minuta: 19
Ily, který měli na sobě napsáno. Tesla kila sklem a a měl na sobě takhle. Obvod perwollu a na něm napsáno Bang Bang web. Takže tohle se stalo. Asi je toho 1. Ledna 2018 a proč tam proč napsal. Tesla kila, protože existuje Jasně skupina lidí, která se označuje jako #tesla nebo se jakoby spolu domlouvali a a tak dál na sociálních sítích a to označení mají proto, protože ve chvíli kdy nějaká firma je na burze a ta firma zkrachuje, tak předtím označením. T firmu teda za to označení té firmy sedák véčko, jakože kryt prostě z tý burzy. Jo a
Minuta: 20
tady vidíte, že vlastně oni mají jako to zkusil a což je právě označení Tesly na burze. Takže oni si vlastně tímhle tím oni prostě přejít sl8 jako zkrachovani a píšou si vlastně jako všechny věci, který třeba jako Tesla neudělal a nebo co masku slíbil a pak se třeba neudělalo nebo nebo jsi to udělal později, co tak dál, takže já mezi sebou jsi prostě motivují tím, že si říkají jak prostě Tesla zkrachuje a tak takže a je toho plný Twitter, když si tam dát a nebo vůbec sociální sítě, když si dáte #tesla kvetak, tak se na to můžete podívat primárně je to vlastně právě to jsou ty jsi Oceláři je to řízení tě vašeho celer a nebo ty jsou hlavních přispěvatelů. No a teď vlastně k tomu proč jsi o tom říkáme, protože ten v tom tweetu jak jsem říkal byly okolo
Minuta: 21
něj ty prázdné flašky. Tesla kvůli Což byl vlastně jako že ho foreg Nicméně Musk neustále. Call že to má v plánu. Rád by to udělal, ale zatím se mu to nepodařilo, protože tam narazil na nějaký jako právní problémy prostě s tím označením, protože nějaký slovinci mají nějaký alkohol označen a podobně. Takže takže vydal to nakonec jako Tesla Tequila a takhle Oswald von holzhausen a jeho tým to znamená hlavní designer Tesly já a vlastně jeho tým udělali návrh té flašky a prostě jako musím říct, že to je teda opravdu designerský skvost, jako hodně se mi to líbí a ve vzduchu vlastně úplně toto jakoby stojí, že že tam je vidět, že že to je Já na kovových jako stojan kách. Ta flaška
Minuta: 22
a nechal si pro sebe. Prostě udělat udělat speciální edici. A ta byla vyprodaná vyprodaná zase klasika. Pár hodin. Bohužel teda tohle. Narozdíl od těch šortek, tak ani se vůbec nedalo tam dostat o to víc mě štve, že jsem je teda propásli šortky, protože tady tady to jsem chtěl do toho jít, ale my to řekne prostě nazdar. Je to jako delivery jenom v USA dokonce ani v USA, ne všechny státy, protože v USA má nějaké restrikce snědá na alkohol, takže Škoda no, no, takže Tesla kila Mimochodem stále myslím asi 250 dolarů, takže není to úplně jako levný alkohol. Tak No, takže to je to byly ty reportáže teď jenom připomenutí životně dělám prémiový obsah pro
Minuta: 23
platící členy na poslední shodě jsme to probírali s patronami, že ty věci nejsou jednoduché dohledat a já jsem tam našel v YouTubu, že je tam možnost dát právě jako videa pouze pro členy, který konečně se jako je to automatizovaný je to aktualizovaný automaticky a první video je to to nejposlednější jo, což je prostě přesně, jak jsem to jako vždycky chtěl nastavit, což bohužel Čech v ostatních nejde, takže tady je to hned nahoře, takže tam vždycky uvidíte. Jasně všechny ty věci, který vydávám prémiově včetně vlastně toho živého streamu toho záznamu jo, protože Píšete mi. že že nemůžete jednoduše najít ten ten živý Stream prostě potom co ho vydám aspoň pro ty členy Takže teď to tady bude jednoduše dohledatelné
Minuta: 24
doufám Jo a vidíte že tady je prostě 1 kg Je tam s Andy a hned je zatím ten Trump Takže jenom aby to bylo jednoduše dohledatelné a pro vás pochopitelný tak vlastně za ty čísla těch videí když je to Béčko tak je to bonus a když je to Esko tak je to student když je to Evko tak je to Fanda takže velmi jednoduše hned popisku videa s mě poznáte pro koho jsou odemčený ty videa No a to se dostáváme k tomu že teda minulý týden o víkendu jsem ještě dodělával Překlad toho Rings gólu který byl v Tesla 2020 Q3 a zítra bych to chtěl nahrát Takže buď to ještě zítra nebo pozítří to budou mít vlastně od studentů víš a On vlastně od pivařů v již dostupný a zase potom zase koukáte záznamu, tak to tady bude a tady bude odkaz, tak a právě
Minuta: 25
když jsem připravoval tenhle ten nepotkáš jsem to překládal, tak tam z toho vyplynuly nějaké věci, které jsem si řekl, že už jsme párkrát tady, možná se toho dotkly, ale nikdy jsme vlastně to tady jako neprobírali do detailu, takže jsem si řekl, že by bylo dobrý to tady vlastně to tady prostě vzít a pobavit se o tom a vysvětlit a snažil se snažit vám vysvětli tyhle ty dvě jako věci, které jsou v tom v tom anenskou zmíněný a jsou poměrně důležité, co se týče Tesly. Takže pojďme na to první jsou vlastně základní principy, jo, což takhle překládám, protože Upřímně řečeno úplně nevím český překlad, jak by se to dalo dobře přeložit, když tak pokud někdo víte, tak napište. Budu moc rád. V angličtině se tomu říká jako first-principles thinking to znamená prostě myšlení od základních princip tady jako abyste
Minuta: 26
pochopili trošku. Co to znamená ten first-principles thinking, tak je tady velmi dobrá anabáze, kterou jsem našel právě k tomu asi nějak to dělá Elon, jak přemýšlí Elon a je to on, to je neuvěřitelný, že má už od svého dětství a on když byl malý, tak se bál Tomi a on obrovským způsobem chat. On každý den před 10
Minuta: 27
a Snažíte se ten problém uchopit opravdu na ty nej úplně detailnější detaily. No on když takhle jako to dítě, což mi přijde úplně neuvěřitelné, když jako To dítě se vlastně takhle bál tý tmy a měl nastudováno takhle spousty knížek, tak se začal jako zajímat o tom, co to je vlastně tma. A on vlastně začal chápat. Co zvlastne znamená tma jako z pohledu fyziky. No a došlo mu, že to má je vlastně absence fotonů, že když nejsou fotony, tak je tma. No a došlo mu, že vlastně na tom není na co se bát jako, že není čeho se bát, když nejsou fotony, že na tom není nic. A taky vole způsobem si Reverse Engineering vlastně jako tím first-principles jsi si vlastně jako sám
Minuta: 28
svému mozku jako přesvědčil. Proč se nemá bát tmy? Jo už mi teda zaprvé přijde úplně neuvěřitelné, když tohle to jako je schopný takhle přemýšlet taky. Mé dětství, ale snad si trošičku jsme si ukázali. Co to je právě to přemýšlím těmi základními principy. No a problém, ale je že tohleto přemýšlím těmi základními principy zabere strašně moc energie. Jo vy vlastně pokud chce chcete na ten problém těma dle princip a má podívat, tak na to musíte strávit hrozně moc času a hrozně moc energie, a proto náš mozek jako wi-finu. Samozřejmě náš mozek je neuvěřitelně efektivní stroj a on se snaží Jakkoli může tak šetřit energií a snaží všechno. Dělat tak, aby to bylo co nejméně pracně, takže Drtivou většinu drtivá většina lidí vymýšlí nebo přichází analogie
Minuta: 29
jo? Samozřejmě ono to potom třeba v učení to potom má obrovský Benefit, protože se takhle jste schopný hrozně rychle učit, že si dáváte jako srovnáváte si věci porovnáváte si jel směr jste schopný potom přijít hrozně rychle na strašnou spoustu věcí tím, že si najdete nějaké analogie. Jenomže Problém je že to potom má i svoje jako negativní stránky tohle ten způsob přemýšlení a bohužel Asi jak jsem říkal drtivá většina lidí takhle přemýšlí v Drtivé většině případů a já jsem si tady dovolil jako dát nějaké analogie, abysme si zase to srovnali jako s tím elektro Elektro průmyslem a to je život typicky, co známe. Všichni kdo se pohybujeme v elektromobilitě, tak je Srovnání vlastně spalovák u tak. Přece ta nová generace teta budoucnost. Je ve vodíku. Jo a tady je přesně ta analogie. No jo, já prostě přijedu jakože
Minuta: 30
na benzínku. Strčím to tam natankuji za pět minut. Mám tam 500km, všechno je jako při starým a jedu, takže to je prostě jasný, je to logické a to je tak tak to bude a proto je to super a proto to vlastně jako dává smysl a a je to vyřešené a mozek už se nemusí ničím zabývat ušetřil energii a prostě a je vyřešeno. No jenomže problém je právě v detailech. Devil is in the detail. Jak se říká a právě ta analogie jako zmátla ty kdo tak nepřemýšlej, tak tak nás máte protože já teda Upřímně řečeno jsem to dřív, než jsem se o to zabýval, než jsem se tím zabýval, tak jsem to viděl úplně stejně. Ten mozek prostě všem to dělá. Stejně jste svádí nás to na tohleto přemýšlet. Takže Jenomže jak Pokud se na to podíváme tím problémem first-principles thinking, tak zjistíme, že vodík je nejlehčí prvek vlastně ve vesmíru není nic
Minuta: 31
lehčího, než je vodík. Což má jako negativní věc to že on je lehkej proto, protože je hrozně malý a když je malý, tak projde, vším je hrozně málo materiálů přes který On není schopný pro sublimovat ven. Takže vy když máte tu nádrž natankované a necháte to auto někde stát, tak za chvíli tu nádrž máte prázdnou, protože ten vodík prostě prosili mu je ven. To je první problém další problém je, že díky tomu, jak je to lehký, tak se to musí obrovským způsobem stlačit, ale obrovský prostě na stovky jako Pascalů a to samozřejmě znamená, že to vyžaduje tlak a vyžaduje to energii a sne. Je, že jenom ve chvíli, kdy se budeme bavit o to, že ten vodí chcete dostat do toho auta, tak ten jeho transporta ta energie vlastně toho přečerpávání,
Minuta: 32
tak na to potřebujete více energie elektrický spotřebovat, než ujede vlastně elektrické auto jako tu vzdálenost, jo. Takže vy vlastně jenom na to, abyste tady od nich načerpali. Tak už utratíte víc než potřebuje čistě elektrický auto na ujetí vlastně stejné vzdálenosti, takže to prostě nedává smysl. A další věc je, že určitě si všichni vzpomenete na mládí, kde jste měli, že jo jako sifony CO2 bombičky a měli jste vlastně ty ten sifon, že jo, tak když se to zmáčkl, i tak se to udělalo, že jo, zmrzlo to prostě bylo studený. Kdo máte LPG, kdo prostě nebo CNG teda auto, že jo? Kdo kdo prostě. Máte auto, který vyžaduje vlastně toto tankování toho. Tak Víte, že s tím mají ty benzínky problém. Jo, že je prostě tam přijede pět aut a po pátém autě se musí přečerpávat a tak dál
Minuta: 33
tady u vodíku. Je to vlastně po prvním autě, jo, takže jo víc tady píše mohu potvrdit v práci. Máme vodíkový zásobníky, které jsou potřeba každý rok přetěsnit a stejně každé dva měsíce je potřeba dotankovat do tlakovat. No takže při té expanzi jako přitom, když vlastně vy tankujete, tak to zmrzne téměř jako vlastně na nulu na těch na tu ale vesmírnou nulu jo prostě na 0 kelvinu ne Celsia. Takže tím pádem jako je to zase obrovský problém, protože tam jako Musíte mít super materiály a tak dál a vůbec nejvtipnější je to, že díky tomu, jak to musí strašně moc Asi stlačený, jak musíte mít hrozně dobře udělanou tu nádrž, protože ta samozřejmě je ten vodík je obrovský výbušný plyn. Který je ještě ke všemu stlačený na obrovský tlak. Takže jako potom někomu, kdo se vlastně tímhletím problematice zajímá, tak mu přijde fakt až úplně úsměvné,
Minuta: 34
jak se všude ve zprávách píše jak elektromobily hoří a přitom se říká zároveň druhým dechem, že budoucnost Je vodík prostě to je vodíková bomba, která je v tom autě, že jo, takže je to když prostě bouchne, tak to není jak elektromobil, který začne hořet odspoda prostě pomalinku a všechny čidla to zaznamená jako než to vůbec začne hořet ne, tohle je prostě jako obrovská mega Exploze a ještě ke všemu tady je jako problém ten, že ten vodík může začít hořet jako nenápadně on může začít Unikat a může Chytit mě takovým modrým plamenem, který ani nevidíte. Takže oni vlastně stav můžu jako dva způsoby hoření jeden jako explozivní. Kde jako výbuch a druhý je takový, že ten vodní začne unikat a vy si toho nemusíte všimnout a on začne hořet vlastně modrým City. Plamenem, který není vidět jako ve dne. Teda samozřejmě jo, takže zase to může být prostě obrovskej problém jo. Přesně, tak, musí se používat prostě šílené láhve, jo i tady Vítek píše,
Minuta: 35
že plamen viděl, co není vidět, no. No a samozřejmě to jako už úplně to už není jako technická věc, že jo. To už je spíš ekonomická, že samozřejmě pořád se zachovává ten Status Quo, že musíte jet na benzínku muset závisí na tom státu prostě kdežto elektřinu, kterou si vyrobíte z toho ze střechy, že jo, tak to nemusíte nikomu danit, jo. Takže díky Vítku za za doplnění prostě Zkrátka a dobře něco co v analogie mozku říká. Jasně to přece dává smysl, tak, když se na to podíváte jako first-principles, tak zjistíte, že to tak jednoduché Není. Nehledě na to, že teda všechny tyhle ty auta, které jezdí na vodík, tak jsou vlastně elektromobily a mají v sobě elektromotor a baterku, tak je u Nesmysl, že jo, když už stejně potřebujete vyvíjet, ale k tomu byla baterku. Tak proč tomu dodává tady tyhle ty šílené věci stavět prostě vodíkové čerpací stanice
Minuta: 36
a podobné, když už jako se můžete začít soustředit vlastněná jenom na ten elektromotor a baterky a tohle bylo přesně to co si Mask na začátku asi udělal first-principles thinking jsem se podíval na to, jaká je budoucnost dopravy a přesně Díky těmhle těm věcem viděl, že budou ses dopravě jsou i elektromobilita prostě s baterkami další analogie, která je dost často vidět zase jako speciálně v médiích, kteří nemají rádi elektromobilitu je to že zase srovnáváme. Máte tady benzínku. Máte tady někoho nabíjecí stanice a teď vyšlo, že stěna i ony ty 21 Kč za kilowatthodinu což Panebože, když máte prostě 100 km baterku. Tak to je to samé jako Kdybyste měli prostě Páka, který má spotřebu 12 litrů na 100 šílenost prostě elektromobily tady do háje veškerá ekonomická návratnost je v háji prostě ještě ke všemu se
Minuta: 37
to nabíjí 8
Minuta: 38
Jako rozhodně víc než 15 minut a to říkám vždycky Zkuste zkuste to stopnout těm, co to propagují, že to tak úplně není, když je u vodíku max 500 km, tak proč se počítá s tím, že se bude používat u nákladních aut, která mají asi dlouhou cestu. Prosím tě tam jde o to, že do osobního auta samozřejmě jako náklaďák, ten má větší prostory. Tak ten těch nádrží tam může dát víc jo. Tam jde o to, že ta nádrž má nějakou velikost a nemůže být prostě jako větší už do toho osobního auta, co tam prostě nevejde jako větší nádrž. Pokud bys teda z toho nechtěl udělat jako dvoumístného a mít se jako zbytek auta prostě nádrž, takže to je ten důvod, proč těch 500 kilometrů samozřejmě u toho náklaďáku. Tam se dá ten ten prostor udělat větší a tam se dá dát jako větší nádrž, co lidi, co nemají dům, kde mají teď nabíjet doma. Kde kde mají nabíjet
Minuta: 39
jako doma. Jasně, tak to je taky typická typická věc, tak typicky v práci a bude jako možnost dobíjet. No a potom samozřejmě jako to ses mě na to že to je typický někdo kdo bude asi ve městě, že jo nějakým paneláku, tak prostě tam bude autonomní řízení, že jo. Do budoucnosti to prostě nedává smysl jako jakmile bude autonomní řízení. Tak v podstatě ve městech nebudou skoro vůbec auta, protože to nebude dávat vůbec smysl a nicméně už i teď se jako řeší všechny veřejné osvětlení se do budoucna budou předělávat na to, aby se z toho dalo nabíjet, takže zase si vezmeš kolik je kolik je ve městech Sloupu veřejného osvětlení. A tam většinou jsou dimenzované prostě na nějaké šílené halogenky nebo výbojky a ty se ty se předělají prostě na LEDky, které spotřebovávají 10 nebo
Minuta: 40
ji setinu prostě energie a ten zbytek si úplně do aut. No takže to jenom jakoby dej za mě takový jako ukázky, aby aby jsme si udělali představu, co to znamená, když se bere ten analogický přístup, no a úplně stejně byl důvod. Vlastně proč se na rozjížděla elektromobilita, protože tenkrát když Mask vlastně přemýšlel o založení Tesly, tak stála baterie 600 dolarů za kilowatthodinu, všude se dá vybudovat zásuvka na 230 i lidi představu spalovacího vodíkové auta, které si myslí, že existuje jen že dnes se dá pouze vodík přimíchat v malém procentu propan. Na věže si kilometrů za noc a to téměř každému stačí. Přesně tak. Bavíme se o rizotu o horizontu 5 až 10 let to asi nabíječky v práci drtivá většina lidí nemá a
Minuta: 41
na ulici asi taky těžko. Chápu, že třeba za 20 let to nebude problém, ale bavíme se o koupi i v teď nebo za chvíli. Hele dostaneme se k tomu dostaneme se k tomu budeme si to vysvětlovat v tom druhém bodů, právě nepotřebuješ nabíječku, ale zásuvce snídá. Každopádně když když vás prostě vymýšlel tu Teslu, tak v tu dobu stál kilowatthodina baterie stála 600 dolarů. A to znamená, že velmi jednoduše si spočítali, že proto aby měli takovou kapacitu baterií, aby si to auto mohlo nějak rozumně jezdi, tak potřebuji nějakou prostě 80kw stokilova tu baterii a to v podstatě znamenalo, že se bavíme o tom, že potřebovali baterku, která byla. V hodnotě luxusního auta, že ho Bavíme se prostě o nějakých 60 tisících plus dolarech prostě za jenom za ten baterry pack, že jo. Takže
Minuta: 42
tím pádem. Kolik musí stát ten zbytek, že aby se vůbec zaplatil celý to auto no a tím pádem to byl ten důvod, proč se vlastně ty elektromobily nedělali, protože to prostě každý si k tomu přistoupil tímhle tím způsobem a řeknou k to to nedává smysl to prostě jako není možné udělat. No oni se na to podívali právě tím first first principles thinking a řekli si Ok, co je vlastně baterie. Z čeho je baterie složená a sepsali si všechny ty prvky, ze kterých je složená baterie to zná Lithium měď hliník nikl kobalt a tak dál. Jo všechny ty prvky si vypsali a kolik těch prvku tam potřebují a pak se podívali na burzu. Metalovou burzu, že za kolik se ty Za kolik se tyhle ty materiály dají koupit a zjistili, že náklady
Minuta: 43
na ty materiály jsou 80 dolarů na kilowatthodinu. No takže řekli Ok, tak za tyhle ty peníze už je to auto potom srovnatelný vlastně s spalovák m a jako tím pádem je konkurenceschopný, když se na to dá nějak a prostě rozumná Mára, že jo, tak za 100 km za Stodola Root na kilowatthodinu se to dá prodávat, takže je potřeba vymyslet jako a zaprvé je potřeba se na to podívat, proč to stojí tolik peněz, co to způsobuje. A jak to udělat, aby to bylo levnější. Jo a teď Samozřejmě to bylo tohle, to se bavíme o tom, že takhle On přemýšlel prostě někdy v tom před tím rokem 2008, že jo. Co bylo někdy 2003, myslím 24 zakládal Teslu, jestli si to vybavuji dobře. A samozřejmě doby už se vydali tím směrem, že už se koukají už samozřejmě tohle to prošlo několika několika několika vylepšeními a teď
Minuta: 44
už se baví o tom, že škrtlý kobalt, že jo, který je třeba nejdražší, takže Podívej se potom jdou samozřejmě dál, jak to ještě zlevnit. Ok, tak podívej se na ty prvky a řeknou kobalt největší problém nejvíc drahý, jak to udělat, aby tam nebyl to je přesně to first level of thinking teda First principle Of thinking Bavorák, kdy jsi vyjel auto, které spalo vodík spalovalo vodík, ale bylo to hrozně neefektivní takový vzrušený Mimochodem. Volkswagen jsem zrušil vývoj fussell Vehicle. Jasně Elon nezaložil Teslu. To je pravda, ale vstoupil do ní hoste na začátku, když to byl start-up a díky němu se někam dostala, protože ty původní majitelé by to bohužel dopadlo jako. ty ostatní start-up elektromobilu Ale díky moc za připomenutí, že nebo za upozornění, jako že on to nezaložil. To je pravda.
Minuta: 45
On tam vstoupil už do založené firmy. Teď se dostaneme na druhou věc, kterou už jsme si tady párkrát říkali na tom kanále, a která o které se mluví právě na to melu a to je tak zvaná s křivka. Co to znamená, teď jí tady vidíte před sebou. Jedná se o to, že je to jakýkoliv proces a těch jakoby to použití tu křivky nebo jako chování se něčeho to s křivce je z různých pohledů, ale všechno to má jeden jmenovatel a to je že na začátku Dolní Dolní ose část. To znamená že na začátku to jde pomalu. Pak to chytne exponenciální nárůst a pak se to začíná zase v letovat. Začíná to prostě zpomalovat ten used jo. To je s křivka takzvaná. To znamená, že ze začátku to jde ztuha, pak se to rozjede
Minuta: 46
a pak to jde zase ztuha Mimochodem třeba přesně takhle probíhá i třeba autonomní řízení, nebo jakákoli umělá inteligence taky ze začátku to jde těžce jakmile odstraníte všechny ty první problémy, tak najednou uděláte obrovský skok v umělé inteligenci a pak se to začne přibržďovat a dosáhnout potom. Ty poslední procenta to je vůbec to nejtěžší a stojí to taky strašných peněz, takže to je obecně křivka a teďkon právě jedno z použití ty s křivky nebo jedno z toho co znáte Mimochodem. Kdo z vás jste pozorný byli a Jste viděli moje video vlastně na akci, a který do se to nevěděla, jak se můžete podívat tady kde vysvětluji nějaké základní ekonomické principy, tak tady to je vlastně klasický p.q. Graf, dá se říct, to znamená nabídka a poptávka a tady vidíme, jak nám klesá cena jo,
Minuta: 47
jak jde cena dolů, tak se nám zvedá kvantita, jo. Takže tohle je v podstatě si jenom překreslení, pak v grafu vlastně do adopce tady konkrétně, to je televizní přístroje mezi lidi a tady vidíte, že v podstatě stačilo 10 let na to, aby se to z nějakých 15 bratrů procent 10% penetrace mezi populaci dostalo na 80% penetrace populace televize v roce 1965, to začalo zhruba a 19
Minuta: 48
podívat na tu televizi, tak jste viděli, že to zabralo jako opravdu 33 let, než bylo od té nuly do toho téměř stoprocentně jako do té do té stoprocentní penetrace. Jenomže podívejte se na to, když si to promítneme od roku 1900 itech magie do roku 2010 tady Mimochodem čerpám jako hrozně super jako kanálu Tony Seba, který je vlastně má jako firmu nebo on je Speaker právě na tyhle ty nové technologie a přesně o těhle těch věcech jako super super mluví, takže tady je krásně ukázaný, že ty. Jako s křivky se v podstatě měněj na íčka, jo, když jsi když se podíváte na ty poslední na ty poslední vlastně křivky. Tak to už jsou prostě íčka, jo, to už jako ani ne, to už není ani deset let. To už není ani pět let, jako kdy ty
Minuta: 49
technologie dosáhnou prostě obrovského nárůstu, takže máme tady jako křivku. Adopce, která se nám ale neustále zplošťuje. Díky tomu, jak prostě všechno se zrychluje. No a teď se podíváme na to, zase si to vrátíme zpátky na ty elektromobily. Vím, že je to vidět krásy na tom mém kanále, že je po tom videu s Mercedesem jsem prostě Poprvé se mi zastav nejenom, že zastavil růst odběratelů, ale dokonce se mi začaly ztrácet. To znamená, dotknul jsem se nějakých srdíček Mercedes. A já se za to omlouvám, ale bohužel tady se vám budu snažit vysvětlit, proč jsem byl takhle možná drsný v tom vysvětlování, že to prostě Mercedes. Bohužel může pohřbít. A ukážeme si to tady na příkladu it and it jeden z největších poskytovatelů smetana komunikací v Americe. Ten v roce 1985 vymyslel mobilní telefon nebo měl v Mostě
Minuta: 50
byl u zrodu mobilního telefonu a nechal si udělat studii od Mekenzi i za jako Neuvěřitelné peníze, kde se ptal, kolik lidí bude mít mobilní telefon v roce 2000 a ten Mekenzi samozřejm jsou utratili několik milionů dolarů za tu studii, tak jim udělal studii, kde řekl, že to bude 900 tisíc lidí v roce 2000. Realita v roce 2000 mělo mobilní telefon 109 milionů lidí, to znamená, že Mekenzi a teď jako to nemyslím, takže to není nějak jako, že bych chtěl urážet. To je prostě není to jednoduché samozřejmě a Musk to sám jako vidí taky, že jo, proto má problém je v tom trafice v datumu, protože jakmile před povídáte cokoliv, co má x potencionální růst, tak to není jednoduché. Nicméně tady
Minuta: 51
se za těch miliony dolarů sekli 120 násobně 120 na sobě násobně to kdybyste se zeptali vašeho psa, tak možná dostanete jako podobný podobný výsledek jako hospodu nebo jakoby s podobnou volatilitou jako za výrazně míň peněz. Takže tady se přesně ukazuje. Tady se přesně ukazuje, co mi kdo se trošku orientuje v elektromobilitě. A kdo jsme se it kde tohle? My si tady ukazuje jedné dnes a denní chleba prostě it, protože to roste exponenciálně od začátku co co to odvětví vlastně vzniklo, tak mi prostě varujeme celý automobilový průmysl, že tohle přichází a drtivá většina lidí z automobilového průmyslu to nevidí a přitom když se podíváme na to, když přicházel o auto v roce 1900,
Minuta: 52
to znamená před více než sto lety, když přišlo auto, tak tady máte stejnou křivku vytlačování koní ve veřejné dopravě a všimněme si že od roku 1910 se to dostalo od nějakých těch 15 procent do roku 1920 se to dostalo do 80% před sto lety před 100 lety se to dostalo. Let z 15% na 80 s tím, že jste viděli ty křivky všech ostatních technologií a tady se ještě ke všemu museli budovat fyzický benzinový stanice. Museli se dovážet, že už zase dovážet ropa se ropa předělávat prostě na na benzín. Elektrika tady všude prostě stačí jenom prostě udělat jako
Minuta: 53
zásuvku, jo. Takže když někdo udělá strategii, kde říká, že za 10 let možná bude mít půlku nabídky elektromobilů, tak bohužel asi asi se kouká na nějaký špatný. Jakub předpovědi nebo asi úplně jako je slepej k všem Real jako všem faktum reality, která nám ukazuje z historie poučení, že prostě to Strašně špatný přemýšlení, to je hrozně nebezpečný a jako ty automobilky, který tohle nepochopí. Jasně Ok, když budete mít všechny automobilky, které cvičnou na elektromobilitu a jenom Mercedes řekne, že bude prostě tady do roku 2030 ještě dělat spalováky, tak se může dostat do podobné situace jako tady firma v loděnicích, která jako jediná na světě teďkon vyrábí jako desky, že ho vinylový a má z toho tak ona je úplně špatný Business,
Minuta: 54
že jo, protože je to nýč produkt má jako svoji nějaký trh, jako je to taky samozřejmě jako možnost to není jako, že by to úplně nefungovalo akorát Samozřejmě už jako je to níž produk. Je to prostě produkt pro pár lidí, jo, takže dá se to spíš bych to viděl třeba u Ferrari a rolls-royce jako takovýhle mega premiových značek, že si zachovají vlastně jako tu klientelu, ale že by to měla nějaká kodymová značka, to si já úplně nemyslím, ale samozřejmě jako já ne. Jsem žádný Analytics. Mekenzi ani z nikoho jiného, takže já se můžu mailit, ale jako data ukazuji něco jiného, prosím tě autocult. Já mám to já mám vypnuté samozřejmě všechno, protože teď natáčím, ale píše mi, že mám nějaký hot news o Tesle, tak já se zkusím podívat, jestli to nečtu tady. Poslal mi že Tesla Converse New Ok, tak to zní zajímavě. Tak to vezmeme potom Tesla News. Takže
Minuta: 55
tím jsem chtěl říct opravdu ta s křivka má několik použitý jedno z nich je právě to ta rychlosti adopce. No a v tom úkolu, který jsem vám překládal. To je o tom, že výroba je v podstatě jako jedna z takových STK dohromady, protože máte různé produkty různé procesy a všechno má svůj křivku a pak samozřejmě je to o tom, že Tato nejhorší s křivka, potom bohužel vlastně jakoby dává je výsledek. Ta celková křivka je vlastně výsledek. Ty nejhorší ze všech těch křivek. To znamená, že musejí vyladit úplně všechny ty procesy a to je přesně ten důvod, proč oni řeknou máme tady postavenou fabriku, která má výrobní kapacitu. Hájem 250000 auto ročně, což je jejich typická jakoby stavební blok jedno jedné továrny,
Minuta: 56
že jeden 1 továrna na Tesla model 3. Má prostě kapacitu výrobní dimenzovanou 250 tisíc aut ročně, ale k tyhlety kapacitě se dostane až vyladí všechny tyhlety s křivky, takže proto asi je tam ten náběh a ze začátku je to méně a prostě postupně se to zlepšuje, protože právě vyladí tyhlety s křivky. No takže to bylo to bylo teda tyhle ty dvě zásadní věci, které jsem vám chtěl říct, aby jste si nějak jako objasnili ty ty Dva pojmy. Co znamená ten first-principles thinking a pak s křivka con pojďme na Tesla. News to znáte sekce, která potom bude teda ze záznamu dostupná pro fanoušky a víš no. Takže Takže tímhle tím bych chtěl poděkovat producentům tohohle kanálu jaro dobiášové takový
Minuta: 57
Matějkovi Pavlovi Martinovi. Zavolej Pavlovi kurýři Michalovi Hruškovi a Kristián Křížovi a speciálně exekuci v producentovi Vaškovi Vaškovi, který má kluk a malý vedlejší a které jsou postupně zvětšuje ne půjčovnu elektromobilů. Což určitě ve chvíli kdy jako si to chcete vyzkoušet. Tak doporučuji si to vyzkoušet. Ale teď se dostaneme teda na diskuzi. K tomu je potřeba, abyste byli fanouškem, tak koukám, co tu máme. Ok, no, tak díky moc ještě jednou všem teda, ať vám to proudí a a znáte to prostě like odběr ideálně, třeba je nějaký to členství nebo nebo petrion, protože já tenhle týden bude další prémiový obsah na to je Q3 20
Minuta: 58
vám to proudí a ahoj.

Předchozí video

NeuraStream II - Lepší obraz, větší klid a delší vlasy

Další video

MIKÝŘ: Nejvíc mi vadí Tary a Fizi, jednu epizodu stříhám i 70 hodin