Celý záznam je dostupný na PATREONU

Jak couvá tramvaj?

Josef Chodounský je pražský řidič tramvaje. Proslavil se svým YouTubem kanálem Rezistor, kde natáčí videa přímo z kabiny řidiče. Komentuje dění v provozu, vysvětluje chování tramvajáků a odpovídá na otázky cestujících.

Automatický transcript

Minuta: 0
Jak je to u tramvají z couváním, jde to. Smí se to kde jo? Kde ne? Ty pohyb rozdíl couvání. To je jak v autě, sedíš prostě ve svém ve svém tom se na té svojí sedačce. Podíváš se dozadu a jedeš do zadu je, že vlastně ovládáš tramvají x není z místa ovládáš tramvají z místa, které není ve směru jízdy laťování, zatímco zpětný pohyb je ovládání tramvaje, které je. Z pozice, která je ve směru jízdy, takže já přijedu dozadu předu do zadu a ovládám tramvaj vzadu při zatahování trvat nejčastější pohyb, to je naprosto bezpečný. Já vidím tam jedu oproti couvání přitom zpětném pohybu. Já vidím tam jedu a a to mají všechny tramvaje Ježišmarja, kdyby se dostala do vozovny i ty co nemají v zadu všichni tak tak tam měl nějaký skrytý John, tak jsme někam wicka, to je naše stonkový označení, že takhle něco vám z krabičky. My tomu říkáme couvám, protože jako jo prej,
Minuta: 1
když se řekne z krabičky, tak je to jasné, že ses pěkně pohybují a ono to je kratší kratší, že prostě z krabičky to odsouvá do vozovny, do každého jsou mezi krabička je jak si to tam můžu můžu jet. Nějak tam najít jako cestující už tam skříňku prostě zavřenou zavřeného skříňku, vidíš na klíč. No, takže tam se nedostaneš. A pokud se tam dostaneš, tak stejně jede aktivní to musíš. No jo, já musím aktivovat ten zpětný pohyb. Já musím aktivovat každý tramvají se to dělá trošku jinak každém typu. A vlastně ta tramvají takhle zatahuje do vozovny, protože žádná tramvají v Není průjezdná jakoby do kolečka, takže vlastně já si narafičit u tramvají nějak a zpětně pohybuji zpětně vlastně za couvám do vozovny na tu správnou kolej, která je mi určena, jestli se tomu že třeba s cestujícími. No třeba třeba couvání se určitě s cestujícími by se nemělo bez dohledu poučeného pracovníka. Což je dost času dispečer nebo nějaký jiný řidič nedělá tetování, doopravdy se na trati, to se nedělá. To doopravdy jako couvat tramvaj nevidíte. Jo
Minuta: 2
myslíš couvání zradu couvání opravdu couvání s velkým co vždyť to teda řidič ovládá a vůbec netuší, co se za ním ani je teda nějaká situace, kdy si couval. No jasně při technické závadě, když nefungovala třeba ta krabička, tak to ale musím tam být opravdu člověka a Stalo se to ve vozovně, kdy prostě už to nešlo a viděl jsem to, že teda to někdo jiný couval a bylo to po nehodě, že vlastně po nehodě nefungovalo tak aby nás dala prostě nebyla funkční po nehodě, tak aby Takže se vlastně couval a druhý. No a ten pohyb vzad přes krabičku, tak lidičky třeba tisíce splete. To je naprosto bezpečný to že nemusíte se hned, že jsi u řidiče blázen, že nás chce zabít. Jo? Hele, jakmile vidíte řidiče, který jde Dozadu poctivě. Ano, dozadu si to poctivě vody nebo ne to strašný opruz, ale mě to No je vidět, že A třeba sice úplně zpátky metr dva Můžeme Můžeme
Minuta: 3
úplně v pohodě zbytky, řekne jsi ty brďo, kam to jedu, já nemám tohle to, já mám jinou linku, jo, stává se to. Ježíš Maria, ty mě už se to taky stalo několikrát a když to jako uvědomí, ty si uvědomíš poslední chvíli a už jakoby na jede na tu výhybku, tak prostě stačí přejít do zadu zpětně se pohybovat. Můžeš třeba říct dispečerovi informovat. Měl by měl by informovat dispečera. Jo a když se řekne jo, jo, v pohodě, je to bezpečné můžeš můžeš prostě zpátky. Jako v pohodě. A jo, to je úplně v pohodě jako doopravdy šnek, než když jakoby dnes blbne to nastavení. Tramvaje, tak je to naprosto naprosto bezpečný a ještě jsem ti chtěl říct, jak jsem si myslel, že fungují ty vypni v Praze. No nepovídej, ty jsem přijel do Prahy, tak jsem vypozoroval ty tramvaje na druhou z Bruntálu, takže úplně jsem tramvají. Viděl poprvé ve dvaceti letech pořádně a říkal jsem s ním. No oni určitě ty vyhybky si pamatuji, jak ty tramvaje v projeli jste fakt A teď a blbý když nějaká tramvají projede dřív, to jsem to pak celý rozchází. Ale to oni si asi hlídání, takže takže
Minuta: 4
ty jsi dvacetiletý kluk z Bruntálu. Tak já jsem dvacetiletý kluk támhle od Sedlčan úplně stejně jsem přišel do Prahy a úplně fascinováni jsem na to koukal a přesně jo ty trati. Vypni si to musí pamatovat určitě. No a pak se teda pochopil, že je to pěkná blbost fungovat, takhle mi to nikdy nemohlo fungovat. Navíc je mačkat a nadále takovýhle výhybky už jsou jenom čtyři v Praze, který tři čtyři. No tyhle ty na to tlačítko. střední díl ach Na Malovance Na chotkových Sadech, Vysočanská a ještě se možná i to zapomněl, takže doopravdy drtivá většina drtivá nebo pravdy drtivá většina výhybek na trati, který potkáš na ulici, tak jsou na rádiový povel a mi ten rádiový pole vysíláme. To bys jela tramvají automaticky podle toho, jak vyhlásí zastávku na podle toho. Na jaké lince Tak Podle toho jakou vyhlásí zastávku. Jo tak v takový visí Vysílá signál, že třeba já nevím 22. Třeba na i.p. Pavlova rovně nahlásíš
Minuta: 5
i.p. Pavlova, tak od té doby vysílá chci rovně chci rovně chci rovně, což je nějaká frekvence toho signálu. Prostě nevím, kolik je to Hertz. Fakt jako vím, že vím, že jsou to jaký herce 180 Killers. Nevím jako fyzika méně nešla. Měl jsem pětky přiznám se a vlastně vysílá takhle rádiový signál a přijedu přes krabičku velikosti asi tohodle notebooku v zemi, která je zabudovaná v zemi přejdu čelem vozu, ona to je přijímač rádiových signálů a ta vyhybka mě poslechne jo. Přehodí se sama sama 19
Minuta: 6
mě nejde bezpečnějších věcí, co já Sinatra na trati, vlastně se mi může pokazit a to je doopravdy moje zodpovědnost to není ničím ni zodpovědnost tam jako pokud já vyjedu do špatně prostě uzamčení vyhybky a vikollejen na tom, protože prostě 1 podvozek je rovně a druhý podvozek je doprava, tak je to jenom a jenom moje vina jasně, no jo, ale někdy taky jsem viděl, že Řidič musí vystoupit vzít takovou tyčkou a oficiálně stavěcí klíč a takhle jakoby tágo. To zastane kdy noha situacích třeba, že vyhlásí špatně zastávku. že se to zastávka na vlasy pro dneska to hlásí automaty když já ten automat nepoužívám tak tak to hlásí automat a pokud to ne vyhlásí tu zastávku tak se to ne přehodí nebo Pokud tento přijímač je rozbitý nebo třeba je utopený ve vodě tak to je Tak to moc nefunguje nebo ten vysílač té tramvaje třeba nefunguje ale nebo do je taky dost častý problém že zůstane
Minuta: 7
takzvaně zablokovaná potom potom předcházejícím vlaku vlastně vlastně když já jedu do té vipky na tu jipku tak se zablokuje tady Jirka se zablokuje a Do té doby nesmí nikdo přejet přes ten přijímač, jo, takže čekám a proto se třeba zůstávají takový pro cestující absurdní situace, že tramvaják zůstane stát uprostřed zastávky najednou nic prostě nechá před sebou prostě 5m. No protože tam má ten přijímač toho rádiových signálu a on tam prostě nesmí vyjet. Jo jo, asi by ne vykolejila tramvaj. Ale předpisech je a ono si to zrovna ta věta pamatuji, že jsem vyjel do toho bloku takzvaně. A nemělo by se to fakt dělat a hlavně právě když mi dej do toho bloku. Tak jsem mu nepřihodí davidka. Takže ono to jde fakt jako není dobrý to dělat i řidiči fakt nechtějí dělat, abych jeli do toho bloku a vlastně já musím čekat, až mi ta tramvaj předcházející odblokuje, až mi prostě sjede z té vipky a ono to někdy jako
Minuta: 8
bývá docela jako dlouho, že jakou tramvají už je dávno dal jako u všeho jí už ani nevidím a ono to furt bliká vám to čím máme jako v návěstidla jsou takový červený šipky, který si všimněte je to někdy na tu vyhybkou svítí červená šipka z diod. Prostě a bliká a když přestane blikat, tak to znamená, že je to odblokovaný a můžu teda přijet přes ten přijímač a můžu přijet a přehodit si druhy pku. No a nikdo nezafunguje, ani to prostě mě ignoruje musím vyjít a přehodit to ručně ručně. Myslíš si, že nadejde doba? Kde je neučíme. Ty tramvaje jezdit sami v tom provozu tramvají zvládne ovládat pětileté dítě a byli i vykolejení kvůli tomu a velké škody bylo tak zvaný padání, kol spadl okolo 15
Minuta: 9
tom za to můžu dát pokutu, asi to říkal. Co je domácího střídání stál na želvy želvy, já s tím na disku C, proč to abys byl to jen pro cestu vývoje těch tramvají. Myslím si, že nešel úplně dobrou cestou. Ty brďo, oni nám udělali sis. Nějaký úžasný eňo ňuňo a on je úplně nahovno. Jaký je pro řidiče léto v tramvaji a mráz po zádech je úplně šílený.

Předchozí video

Jak vznikal oceňovaný podcast s šéfem Rohlík.cz a Alza.cz?

Další video

TEST ZDRAVOTNÍCH ŽIDLÍ ADAPTIC