Chceš podpořit tento kanál? Staň se PATRONEM!

Vít Prokůpek o vyjednávání v byznysu i v životě

Byznysový vyjednavač Vít Prokůpek má fascinující povolání. Připravuje firmy na důležité akvizice, zastupuje celebrity při jednání, či vede nákupy zajímavých investičních nemovitostí. Rádi byste se naučili něco z technik, které Vít ovládá? Pak přesně pro vás je tu dnešní rozhovor Dana Tržila.

Už jste někdy něco kupovali a sleva by se šikla? Už jste někdy jednali o mzdu a doufali v trochu víc? Tak to vám přijdou vhod rady od Víta Prokůpka. V rozhovoru představí konkrétní postupy, jak se na jednání připravit. Přihodí tipy z praxe, třeba ten, že kritizovat auto, abychom snížili jeho cenu, je nesmysl nebo že není na škodu říct otevřeně, jaká částka na výplatní pásce je pro nás zajímavá.

Prokůpek také popíše, kde mohou lidé přesvědčování zneužít a jaké finty na vás nejrůznější prodejci určitě vyzkouší. Jelikož se dnešní host věnuje také networkingu, přihodí na konec rozhovoru několik rad, jak si udělat přátele.

V rozhovoru s Vítem Prokůpkem se dozvíte:
Kdy se uchýlit k tvrdému vyjednávání a co čekat při jednání o podmínkách obchodu
Zjistíte, jak postupovat, když chcete koupit byt nebo auto a máte omezený rozpočet
Jak se změní výsledky jednání, když místo „ale“ začnete využívat „protože“
Jak správně a efektivně přistupovat ke strategii networkingu

Automatický transcript

Minuta: 0
Tak vážení posluchači podcastu Na vlně podnikání. Já to mám dneska dalšího staví ta prokupka. Zdravím víte. Zdravím. Dobrý den, já Vás představím. Vy jste vlastně profesionální Vyjednavač a odborník na psychologie ovlivňování aspoň to jsem se vás dočetl Mezi hlavními. Což mě trošku přivádí na první otázku. A to je co to vlastně je profesionální vyndavač, protože já když se na poslech slyšel slovo objednáváš, jak to bylo přesně v nějakém filmu. Kde byl terorista s bombou a teď volali vyjednavače, jak to možná vypadá v tom vašem. Vyjednavač tenisové vlastně v České republice zatím poměrně poměrně neobvyklá profese. Řekl bych nedělám tedy takovéto policejní vyjednávání, kdy se sebevrah snažit skočit z Nuseláku. A vy se snažíte přesvědčit, aby neskákal nebo kdy jednou za uherský rok a tady nějaké přepadení, dělám to v oblasti byznysu, takže pomáhá.
Minuta: 1
A buď firmám nebo jednotlivcům při jejich důležitých vyjednávání, jo, takže funguje to tak, že vyloženě by těm lidem nevadí. To je jak sehnat objednávání připravit a nebo si vás třeba ty lidi a firmy nájmu, abyste vyhrál v podstatě jejich jménem to vyjednávání o ta spolupráce může mít takové Tři základní podoby jednou z těch podob je právě spíš konzultace a mentoring jde někoho čeká důležité vyjednávání a já to je to je služby často právě vím, že i firmy a připravuje firemní Vienna Lace, takže potom fyzicky u toho jednacího stolu nejsem vidět, ale to ním roli takové té šedé eminence v pozadí nebo takového mentora. A tomu roli a lidi kvalitně připravit v postavit vyjednávací Strategy, zamýšlíme se nad cena hry, co u toho jednacího stolu může nastat. A jak na to reagovat? Tak jako se hraje šachová partie, tak vymýšlíme tahy dopředu a jdeme až do detailu. To znamená že to vy
Minuta: 2
Nacvičujeme nejčastěji na kameru a pak to rozebíráme, aby potom to co nastane u toho jednacího stolu, aby tě momentu překvapení bylo co nejméně, takže to je jedna forma spolupráce kdy. Nejsem u jednacího stolu a plním roli spíše mentorské ho konzultační potom 2. Forma spolupráce je že A kdy se řešit komplexní věci a na jeden člověk nemá šanci to Svoboda si pokrýt třeba příklad nákup i prodej firem fúze a akvizice. Tak tam jsem součástí w123 o týmu. To znamená, že tomu roli a jednak příprava jednak ten tým připravím a by opravdu měl jednou strategii a zároveň potom u toho jednacího stolu s nimi sedím a další forma spolupráce, že mě řeknou pane Prokůpku běžte a v rámci samozřejmě nějakých domluvených předem domluvených mantinelu, domluvte to za nás místo nás tohle se využívá třeba, když firma na chce vyjednat nový kontra.
Minuta: 3
Se svým dodavatelem a nechce handrkování. Třeba o ceně o podmínkách narušovat in a dlouhodobý vztah, tak využij tady toho nebo mě napadá v té soukromé sféře, když někdo věděl pošlou profesionálně v 1
Minuta: 4
Koupě nového nahrávacího studia, jakým způsobem bych se na to teda měl připravit a trochu si připravit tu strategii prvním Důležitým krokem je vůbec trochu si zmapovat ten prach a snažit se pochopit porozumět. Pokud je to byla, v které se s doteď nepohyboval, tak je důležité vůbec a zjistit co co na tom trhu je k dispozici a víceméně si vytvořit více alternativ lidi typicky, co při vyndávání dělají ohromnou chybu, že oni si třeba jen na možnost zalíbit tě něco koupit právě nebo si pronajmout a teď se jim ta jedna věc zalíbí a už nejdou dál. No, takže když vezmu takovou jednoduchou paralelu jdete s šéfem vyšší plat, tak ve chvíli den máte reálnou alternativu, tak mi můžete mít sebelepší vyjednávací dovednosti a můžete být přesvědčivý. Ale pokud vše bude pevné řekne nemám nedám, tak tě neslyším, tak
Minuta: 5
Máte smůlu. To znamená, že ona je opravdu zásadní je to Alfou omegou každého vyjednávání, než vůbec k tomu vyjednávacím u stolu. Sednete, tak mít více alternativ a třeba o těch alternativy vyjednávat souběžně potom je důležité například nějaká platba předem platební podmínky, nebo tam může být nějaká i výkonová ona, nemusí to být zkrátka fixní částka. Takže předem se připravit a navíc alternative. Jaké alternativy jsou pro mě vůbec akceptovatelné samozřejmě zjistit si něco o tom člověku s kterým vyjednávat a ne jenom tak, že ho projedu na Googlu a sociálními sítěmi ale zjistit jestli třeba máme nějaké společné zájmy a společně s námi v byznysu. Kdy Česká republika je hodně malá, tak jsou skvělým zdrojem informací. Takže informace o tom člověku o tom předmětu vyjednávání
Minuta: 6
zamyslet se nad alternativou a nejenom zamyslet, ale tu alternativu si vybudovat tak abych zkrátka já nebyl na té dohodě závislí, pokud se jedná o nějaké důležité v jednání, tak to klidně může být záležitost několika měsíců, ale chyběly by Já nemám alternativu a veškerou svou energii. Investuji do toho jednoho vyjednávání, tak samozřejmě ta moje věc na vaší pozice slabá. A ta moje motivace dohodnout je ohromná prohnout se je ohromná, protože nechci zabít těch několik měsíců času, co jsem na tom strávil na právě tam nějak potřeba trošku balancovat, protože asi každý možná zažil někoho, kdo vyjednává trošku z té pozice síly a nebo má minimálně takový třeba vyjednávací styl, jako že do toho jde hodně natvrdo. A teď jak poznat. Jako na koho co platí, jestli na nikoho platí to právě tvrdý vyjednávání a nebo jestli nám a pak s tím jako už chodím a ona vůbec. A když bych řekl obecně, tak nejlepší filozofie a Opravdu A ta praxe je být tvrdý srdicka podstaty
Minuta: 7
věci, ale vstřícný k lidem. No takže věnovat přátelský vůči člověku, ale zároveň tvrdě v podstatě věci. To znamená když chci slevu. Řeknu si o slevu, když se lepší podmínky. Řeknu si o ty lepší podmínky, nebát se o to říct, ale zároveň to udělat s respektem vůči druhému člověku a Ano samozřejmě se stává v praxi, že lidi jsou často zaskočení nějakým požadavkem nebo nějakým třeba osobním útokem a pak reaguji, neefektivně to jsou všechno věci, na které se dá připravit a i v té přípravě by se člověk měl říkat, tak co vlastně se můžou toho stolu stát, jak je argumenty ten člověk asi použij, s čím na mě přijde jo, kolikrát mě šoku, jak jsou lidi zaskočím třeba jenom požadavkem na slevu a že v tu chvíli jsou ohromně nejste a nevěděl jak reagovat přitom ve chvíli kdy mě čeká vyjednávání, tak asi se čekat, že ta druhá strana bude chtít nějaké lepší podmínky, abych si předem tu reakci měl připravit a vůbec nemusím využívat ani externího konzultanta stačí. Kdy jsi prostě s manželkou nebo s kolegou sednu a to vyjednávání
Minuta: 8
si nanečisto vyzkoušíme jo? A ten kolega mi dá stanovat. Byla tady působíš nejistě, tady to bylo nepřesvědčíš tady ses hodně jako zamyslel a hodně třeba přitom vyndávání zkušený věnovat právě pozná jste neverbální komunikace by zkrátka vás to zaskočilo nebo Kdy vyndavat říkám tohle tohle ne říká to velmi nejistě. Já myslí, že vlastně myslí to v podstatě. Takže ano jsem otevřel těm ústupkům. A k tomu ještě napadá jak Mohl bys třeba v tom vyjednávání měl být nějaké emoce a teď mě jako napadají přesně nějaký fúze a tak. Dále tam trošku vidím, že možná tam ty emoce jako nejsou. Je to hodně racionální na druhou stranu bych se divila Možná Možná jo, možná, že se o ty miliardy pak jako arabské tržišti, že jo, kde to jako vypadá, že to je jenom o emocích, jako je tam jaké bance nebo je třeba se realisticky říct, že dokud za nás nebude vyjednávat umělá inteligence. Budou vyndavat lidi, tak to je moc se tam vždycky vždycky budou a
Minuta: 9
protože jsme lidi, tak ty emoce jsou naprosto legitimní a je potřeba s nimi pracovat. To znamená Aktivně se zamýšlet nad tím, jak já se teď cítím, když tohle řeknu, jak to asi bude působí na druhou stranu jako emoční reakcí to může vyvolat, takže je potřeba počítat opravdu i s tou i racionalitou a i ty racionální byznysmeni nebo ti byznysmeni, co si o sobě myslí, že jsou velmi racionální, tak se dostáváme k tomu, že ve skutečnosti nejsou bych si to nechtějí připustit a třeba ta dohoda vás ne jenom na egu jenom na tom, že tam něco někdo řekl a že teď je snaha prostě to tomu druhému vrátit a by třeba jednám proti svým zájmům, tak prostě to jako já hrozně silné a nejde ho úplně odstřihnout. To mi úplně dává smysl. Ty jsem přesně poslouchal vyprávění člověka, který kupuje auta a prodává a přesně třeba říkal, že ve chvíli za ním přijeli. Kup si Co to je za auto, který měl fakt rád jako začali rozebírat upozorňovat
Minuta: 10
na ty vady a tak dále, aby jako snížili tu cenu, tak tím, že pro něj to nebyl jako čistě racionální obchod, ale Bolt auto, který měl rád, tak mohl si říká Hele já vás jako nemám rád a já mám to o to neprodávají za tu cenu, kterou bych běžně někomu prodal, takže jsem zvědav hraju. Chtěl jsem něco jako tady těch vlivům. A tady to je vynikající postřeh, protože lidi často si myslí, když jakoby chtějí stačit cenu. Takže a ten produkt ať už je to produkt služba nebo v tom případě to auto budou kritizovat, že asi v 1
Minuta: 11
vrtat a budete hledat chyby a budete se snažit ten předmět vyjednávání s chodit, protože ten člověk si to pak začne brát osobně, že že kryty z a to jeho auto kritizujete ten jeho byt a má tendenci spojovat sb100 podstatou věci jo asi přesně Záleží jak by že jo, protože pokud jdu do áček, tak tam asi ten prodej, co si to nebude brát osobně a možná to třeba může fungovat, pokud ho upozorním na to zvyklý přesně, jak tam jsou na to zvyklí, tam to dělají dnes a denně a mnohokrát denně, takže tam to není v té osobní rovině. Jasně vzpomeneme si ještě třeba na nějaký jako podobný triky tipy. V tom vyjednávání a nevím jestli to třeba platí, ale já jsem kdysi někde slyšel, že je dobrý třeba ve chvíli, kdy se řeší nějaké zvýšení platu nebo nebo obecně nějaké číslo. Třeba jako být ten toto číslo řekne první a nevím jestli zase tady univerzálně platný město padla jako vyplatilo. To je to je další hodně zajímavý postřeh jeden z nejčastějších. Objednávání je nikdy Nečín nabídku jako první
Minuta: 12
nad a argumentace zatím z ní, protože když dáš jako první tu nabídku na stůl, tak ti vlastně od Crash karty a druhá strana začne tlačit. To sem se dočet dokonce i nějaké knize. Dokonce jsem se to dočetl na blogu, ale tohle to doporučení ve skutečnosti není správné, protože když si to rozebereme jakoby čistě logicky. Tak pokud by se tohle tohohle doporučení dogmaticky drželi obě strany, tak vlastně nikdy ten návrh. Ne pane jo. A bylo by to dejte návrh, jako první mi ho dejte jako první já vlastně nikdy by to vyndávání se neposunul dát, takže to je jedna věc a druhá věc je a setkávám se s tím z různých úhlu pohledu, že opravdu většinou neříkám, že vždycky o těch dívkách. Pokud na to budeme čas a klidně můžeme strašně za chvilku pobavit a většinou se vyplatí, když ten návrh jako první na stůl dát a jsou na to dokonce videcký výzkumy a mám to potvrzené vás. Praxi a mám to potvrzené simulacemi vyjednávání,
Minuta: 13
kde jsou to simulace, které se mnoho set krát opakoval a na svých trénincích vyjednávání a tam opravdu statisticky lepších výsledků, pak nakonec dosahují ti, kdo dají a ten návrh na stůl jako první. Pokud samozřejmě to po nějaké zralé úvaze o kvalitní přípravě a on ona ta psychologie zatím je taková, že vlastně ten váš návrh v tu chvíli slouží jako Kotva. A co znamená, to je částka. A nebo to je zkrátka ten návrh, od kterého se dál vyjednává, aby samozřejmě druhá strana se bude snažit ten váš návrh tlačit dolů, nebo nahoru. Záleží, jestli jste prodávající nebo kupující, ale pořád je to ten váš návrh a vy vy máte o tom našem návrhu. Jo taková paralela vždy třeba podepisovat smlouvu, tak samozřejmě a ohromnou výhodu má ten kdo jako první posílá návrh smlouvy, protože Dá se bavíme podle vašeho scénáře. Pobavíme se o vaší smlouvy a vy dva strana často třeba. S nějakými body nesouhlasí, tak pořád principiálně ta smlouva.
Minuta: 14
Vyhovuje vám. No takže a když bych řekla obecně většinou v 90. Procentech se vyplatí, když ten návrh na to dáváte skutečně první vy a teď dávám dodatek je potřeba. Samotné se dobře připravit jo. Je pravda, že tam máš si došla na tu otázku platu. A já bych třeba byl spokojený, kdyby oni řekli. Kdybych za říkal já, tak já řeknu třeba 2000 dolarů. A já říkám si myslíte vy a on mi řekl jen tak tři až čtyři tisíce v ledu a já říkám no, tak jo, vlastně jako natírají bychom se mohli domluvit a vlastně jako zásadní nepochopení. Já jsem možná bral jako české podmínky on bral. Za kolik bych se najím U Američana. Z takových víme, kdy opravdu a to by se teda stávat nemělo jo. Ale že opravdu neví. Kolik bych si měla říct co je to opravdu ten trh neznám nebo zkrátka jsem na trochu jiném
Minuta: 15
trhu, než na kterém jsem se dosud pohyboval, tak tam může dávat smysl. Počkat si na návrh druhé strany další videa třeba situace, kdy máte opravdu nějakou exkluzivní znalost. Příklad ten nejlepší basketbalista a teď vás oslovuje několik klubů, tak vím neřeknete konkrétní částku, ale a zeptáte se Kolik dáš Kolik dát a vy a Kolik dát a vy nebo máš manager se zeptá váš Agent a v tu chvíli a chlubí se začnou přehazovat, ale tohle to už není typické vyjednávání. The spíše aukce. No takže když je něco opravdu velmi specifického. A vy nevíte, jak byste to nějakým způsobem mě ocenit a nebo když je to spíše aukce, tak tam se vyplatí počkat na návrh proti strany má ve všech ostatních případech je lepší, když to návrh dáváte na stůl jako první dvě. Dělám, že se také věnuje poměrně přesvědčovací techniky. Prostě jak jsme si říkali ty přesvědčovací techniky se asi přesně prolínají do spoustu dalších
Minuta: 16
oblastí od toho vyjednávání do marketingu do spoustu dalších věcí, jak možná nebo protože přesvědčovací techniky na spoustu lidí to možná už bude působit trošku jako pracovně, anebo nějak jako, že přesvědčoval vlastně by jsme nikoho neměl a je to třeba přijde jako že tam je ta velmi tenká hranice mezi nějakým přesvědčováním v dobrém. A možná už jako manipulací a tak dále ve špatném, jak vy se s ním třeba vyrovnáváte jako nastavení cíle hranice nebo jak možná tohle téma vnímáte. Já to vnímám Neutrálně a ať už s vámi o přesvědčování ovlivňování, tak samo o sobě ovlivňování přesvědčování je neutrální a je to součástí naší každodenní komunikace a důležité je spíš ten záměr myslí a ty ovlivňovat i přesvědčovat. Techniky můžeme představit jako nástroj potřeba kladivo a vy to kladivo můžete využít pozitivně k tomu, abyste zatloukl hřebík nebo to kladivo bohužel můžete využít k tomu, aby jste někoho bazzill
Minuta: 17
po hlavě, jo, takže Ono záleží na tom mozku. A na té ruce, co to kladivo vede, než to kladivo za to nemůže zrovna tak, když máme funkční přesvědčovací techniky, tak vy stejnou přesvědčovací techniky můžete využít k tomu nebo stejný princip, aby jste někoho třeba zbavili závislosti na kokainu, ale bohužel stejnou přesvědčovací techniky. Můžete použít tomu, abyste vyvolaly závislost někoho na kokainu, protože mu ho třeba chcete prodávat. Takže ono Spíš záleží na úmyslu a na tom Nakolik jsou zohledněny zájmy toho přesvědčoval jeho nebo ovlivňované ho a kdybychom se tedy bavili o tom nelidském ovlivňování, tak tam už to spadá do té kolonky manipulace a ale zrovna tak ovlivňování může být naprosto etické. Jo v marketingu ta hranice taky chápu, tak jako když prostě zcela otevřeně lžete o svém produktu a říká ty. Které nejsou pravdivé proto abyste to spotřebitel kamali, tak to prostě už jen etické. Ale pokud vyzdvihne přednosti toho svého produktu a využijete k tomu nějaké účinné přesvědčovací
Minuta: 18
techniky a Terka mě nelžete, tak je to každodenní součást marketingu. A nic ne ty ckého na tom nevidím, co si vůbec pod těmi přesvědčovací mi technika mám třeba konkrétně představit. Napadne vás nějaká taková jako od boku a když jsme na konci ten marketing. Tak třeba to že uvedete reference a uvedete kvalitní reference zatím a takovéto společenské potvrzení, nebo když nějakým způsobem časově omezit svou nabídku, že zkrátka na ta věc nebude dostupná napořád za tuto cenu, ale ta cena je omezená třeba do konce týdne do konce měsíce a tak dál a ono to funguje jsou firmy a například ten Mountfield, který to dělal prostě už spoustu let a pořád akce do konce měsíce a prodloužena do konce měsíce a evidentně furt to funguje. I ty lidi už to slyší dnes a denně, tak pořád to funguje a já jsem se o tom přesvědčil i při prezentaci vlastních produktů, že bych máte úplně stejný produkt například
Minuta: 19
online kurz. Pokud a ty přihlášky nějak neomezit a časově, tak lidi se řeknou. Hele ty jo, to vypadá zajímavě, to by mě i zaujalo, ale je to prostě dostupné vždycky tak někdy příště třeba příští měsíc bych si to jako koupil a pak na to samozřejmě zapomenout, ale když je tam nějaké časové registrace, uzavíráme 18. Ledna. Tak už je tam jasný termín a je to prostě buď anebo buď to chci a koupím si to do 18. Ledna nebo zkrátka o to zas až tak moc nestojím. A pak si to nekoupím a Takže tady to prostě ohromně zvyšuje konverze, viď. Je to neustále opakované a používají to všichni nebo často používaná technika, tak prostě pořád to na nás funguje a my si to rád, že chodíme do toho diáře tam přijde. Přesně tak jako je tenká hrana vím zase spoustu lidí používá. Spoustu lidí. Ale jsou zase techniky, kdy jako umělé, že jo říkám. Hele třeba už nejsou místa Pardon. Ozveme se vás, aby v těch lidech nějaký vzbudil tu touhu a pak jim řeknu, tak něco to my se otevřelo,
Minuta: 20
což je vlastně já koukám, že o tom něco o dobu. Takže tam jako přesně možná taková ta Šedá zóna jako každý to vidí asi trošku jinak tady ano. No, pokud je to čistě jenom technika, tak je to je to na pováženou a samozřejmě takhle používá se to hodně často. Tak Každý by si měl uvědomit, že to tak vůbec jako nemusí být s to je vlastně říkali párkrát to slovo obecně jako přesvědčivost, že člověk musí přesvědčivý, co dokáže zvýšit nemusíš do přesvědčivost. Možná třeba v té verbální komunikace. Mže na blogu se měla zajímavý článek, jako třeba nějaký slova typu, ale a tak dále prostě třeba dobře satchels jako snižují nebo nebo jestli jste úplně spolu správně určitě určitě samozřejmě to jakým způsobem i formu. Máme naše myšlenky a tím vytváříme obrazy v hlavách našich posluchačů, tak to je hodně ode mě ten hezky příklad, jak říkáte, třeba jsou, protože a Anna. To jsou zase vědecké
Minuta: 21
výzkumy, když se zkrátka zvýší používáno slova, protože takto zvýší vaši přesvědčen sobě. Zkrátka máme zakořeněna to že když po nás někdo něco chce a dá nám k tomu ten důvod, proč to po nás chce, tak je větší šance, že se mu povede dosáhnout toho co chce tím, že použijete slovo, protože tak by ti vlastně ten důvod člověku dáváte naopak a pokud použijete slovo, ale tak to je takový ten přirozený spouštěč konfliktu, kde bude následovat konflikt. Rozumím ti, ale v tu chvíli vy víte, že následuje něco negativního a podstatě to, že ten člověk říká. Rozumím ti už jako nehraje roli, protože se soustředíte na to, co následuje po tom slovu, ale ta samá myšlenka jde vyjádřit jiným způsobem přesvědčivě, když to a uvedu na příkladu. Bavili jsme se o prodej aut tak. Pokud ten zákazník zareaguje. No jako to auto se mi docela líbí, ta cena mi přijde docela vysoká a ten prodej se může zařídit, ale
Minuta: 22
má najeto jenom 30000 km a tak dále. V tu chvíli se mozek podvědomě vypíná a začíná vymýšlet protiargumenty a když ten prodejce to trošku před Formule a řekne máte pravdu, ta cena na první pohled vypadá vyšší a je to proto, že má najeto jenom 30000 km ještě v záruce a tak dále, tak to vyzní mnohem přesvědčivý a je to drobná změna v podstatě říkáte pořád to samé, jenom jste, vynechal to slovíčko, ale už mi zase trošku přijdeš do zabíhá do nějakých jako technik Adélka a podobně jako ostatní, taky jsou věci a možná poslední kratičký drama. Vím, že poměrně se taky profiluje, jako že lidem radit jak na networking networking m, ono to je takový a vedlejší produkt. Aktivit by jsem vlastně zjistil, že to je něco, co opravdu funguje. A to doporučeně funguje. A to že někomu Pomůžete a a on třeba pak někdy v budoucnu pomůže vám důležité
Minuta: 23
to třeba to co vidím na networkingu nebo v čem vidím to hrnou přidanou hodnotu zkrátka spojovat lidi a pomáhat si vzájemně a ne čekat nějaký bezprostřední užitek bezprostřední prospěch, jo, takže Občas se s někým setkat občas zajít na nějakou akci a občas se někde představit mě dělat takový ten tvrdý prodej, ale spíš a ten prodej a každý děláme pro ně. A jak by to jsou často nemáme rádi, tak to dělá takové malé nenásilným a mnohem příjemnějším způsobem jo? Já to já mám třeba jaký systém nebo něco už jako je mi jasné, protože jako často ty lidi. Chodí na ty akce. Buď si pustím cílem. Dneska tady potkám jako 50 lidí něco jim. Prodám, což jsme se přesně bavili, že možná jako Za hranou jakým způsobem pak třeba s tím na chvilku pracovat. Pokud přijdu na tuto akci poznám. Pár lidí, co dál. On je potřeba. Ono je potřeba a uvědomit si, že networking je hodně dlouhodobá záležitost a že Rozhodně bych neměl čekat a ten přímaz
Minuta: 24
hned. No takže na to co je důležité vůbec, abych si ho dnes nějaké ty kontakty s kterými potom dám můžu pracovat a pak a následovat komunikaci a mi často uvažujeme, když se snažíme a je to naprosto přirozené. A teďka nějak neodsuzuji, ale my se často ptáme a tak co bych z toho člověka mohl mít. Jaký byznys by mi z toho mohl kápnout, v čem by mi ten člověk mohl pomoct, tak já doporučuji hodně Co pomůže tu otázku obrátit. Jak já bych to mohla člověku mohlo pomoct, s kým bych ho mohl spojit, koho bych mu mohl doporučit a ono ve chvíli, kdy tady to udělám a tomu člověku pomůžu, tak potom třeba za rok. Třeba za 5 let se mi to úplně jindy třeba vrátí, takže to je hodně hodně důležité ne přistupovat networkingu s tím jako že si něco získat a rychle a Uvědomit si je to zkrátka dlouhodobá strategie, která se mi začne vyplácet po nějaké době a sama ne, pokud potřebuji nějaký byznys udělat rychle, tak tam jsou jiné techniky tam
Minuta: 25
použiji. Já ti třeba marketing nebo tvrdý pro já tak dále o typicky, když chci je mám veřejný semináři obsadit, tak tam samozřejmě potřeba to že by ti marketingem a Nespoléhat se na to, že zrovna někdo si všimne, kdo s kým jsem se před dvěma roky seznámení, mám nějaký ten seminář a sám na něj přijde jo. To si myslím, že je super bod, který by si mohli divný za a Přesně jsem to taky jako na to vědomě parchant myslel. Pak jdu na tu akci. Fakt tam jít s tím ani co to je mi jako jak tomu člověku můžu pomoct, ten se potkám a mám pocit, že to dělá ohromný rozdíl, že že jako vlastně je to se zkus to je jednoduchý a přečteme si to ve spoustě pouček. Ale málokdo to opravdu jako s těma má něco tam tam jde rád jak Co je to pravda. No je to pravda, že zase dostáváme se k tomu vlastnímu egu, že je těžké to vlastní Ego to vlastně jako potlačit. A tady ta tady na na to téma se mi hodně líbí kniha dávat a brát ten čas to právě lidem. Doporučuji The Adam grant a se ten nad tím Zamysli a studoval lidi z pohledu
Minuta: 26
úspěšnosti a právě vzhledem k tomu, jak oni přistupuji k interakci rozděluje do takových třech základních skupin příjemci. To jsou ti lidi, co jenom berou a zneužiji v podstatě zneužívají ostatní tohle to může fungovat krátkodobě, někomu to funguje i dlouhodobý, pokud je zkus dobrý manipulátor, ale dřív nebo později se to otočí, proti nim největší skupina lidi jsou směňovat si dejme tomu. To jsou lidi, kteří prostě Ano, já ti pomůžu vymalovat ten byt, ale očekávám, že až já budu malovat byt, tak jako že zase ty pomůžeš mně ho takže ano jsou ochotni pomoct. Ale tam vždycky jako, že to tam je ňáká zištnost, jo, je tam něco zatím skupina lidí, které ona se dívá dárci a To jsou lidi, kteří pomůžou a dělají to nezištně, ale pak jsou ještě. Efektivní a neefektivní dárci. Kdy je potřeba i když prostě děláte. Něco nezištně tak a vidět je ta hranice, aby vás sedí nezneužívali, aby zkrátka nechtěli, aby jste pro mě pracovat zadarmo,
Minuta: 27
takže a ty efektivní ti pragmatičtí na dárci dokážou říct si ne a zároveň a když něco sami potřebují, když něco chtějí, tak jim není blbé auto a skládat. Jo a to je to, co odděluje, když to ve stručnosti shrnout letního docela efektivní dárce od těch neefektivní dárců, že efektivní dárci dávají dávají nezištně ní za to nečekají bezprostředně ale zároveň. Když něco potřebuji, není blbé si o to říct a zároveň, když zjistí, že někdo chce jenom zneužívat, tak dokážou říct si. Ne tady je ta hranice a přesto hranicím a zajedu hodně zajímavá kniha na zamyšlení a ukazuje to i Na spoustě příkladů, které právě vedou k tomu uvědomění, že opravdu ta strategie dárcovství vlastně vy děláte Něco pro ostatní. Zároveň to potom zprostředkování, pomáhá vám paráda, takže to je fiktivní dárci. Předpokládám, že jsou ty nejúspěšnější, vychází to, tak, hlavně se tady třeba
Minuta: 28
jakoby ve vlastním bys něco jsem je tady to hodně osvědčilo ten a ten přístup super. Tak jo, děkuji moc za rozhovor víte. Taky díky za pozvání.

Předchozí video

Jak fungují politické kampaně? Zákulisí volby prezidenta vychází na povrch (rozhovor)

Další video

#42 Jak ušetřit při nákupu Tesly 300 tisíc | Teslacek