Chceš podpořit tento kanál? Staň se PATRONEM!

Urza o anarchokapitalismu, státu a svobodě

Urza je anarchokapitalistický autor; napsal asi tisíc libertariánských textů na web i do tištěných médií a první českou knihu o anarchokapitalismu. O svobodě, etice, volném trhu, ekonomii a roli státu ve společnosti nejen přes deset let čte, přemýšlí a píše, ale též přednáší, natáčí videa a je zván do různých pořadů i panelových diskusí.

Urza vystudoval MFF UK se zaměřením na informatiku a živil se programováním. Když se k němu dostala myšlenka anarchokapitalismu, byl jejím velkým odpůrcem. Rozhodl se tedy, že napíše článek, kde vysvětlí proč je tato ideologie zcestná. Postupem času při psaní článku, ale přesvědčil sám sebe o smyslu a fungování anarchokapitalismu a stal se největším zastáncem a propagátorem v Čechách.

Založil Institut Ludwiga von Misese a spolu s manželkou Terezou tvoří Svobodný přístav, kde propagují své názory.

V rozhovoru se tedy bavíme nejen o Urzově postojích, ale snažím se zjistit i různé argumenty na roli státu. Jelikož Proti Proudu je o rozšiřování obzorů a zajímavých lidech, myslím, že i tento díl vám něco předá. Ať už s myšlenkami anarchokapitalismu souhlasíte, nesouhlasíte neboj jste někde uprostřed, moji ambicí je pomoci vám uvědomit si vaše vlastní názory a vidění světa.

V rozhovoru s Urzou se dozvíte:
– Jak přišel na anarchokapitalismus?
– Co to je Rakouská ekonomická škola?
– Existují skutečné monopoly?
– Fungoval by život bez státu?
– Přicházíme postupem času o svobodu?
– A co to vlastně je ten anarchokapitalismus?

Automatický transcript

Minuta: 0
Tak vážení diváci a posluchači. Podcast proti proudu v dnešním dílem tady mám Honzu. Ahoj zdravím, čau, já jsem se s tebou chtěl pobavit, jestli samozřejmě abych tě trochu představil vlastně autorem první české knihy o anarchokapitalismu tomhle tématu se dozvím, že různě přednáší, že děláš Besedy mluvíš Paralelní polis na různých akcích a obecně obecně vlasy, tak jako jsi takový Hlavní propagátor tohodle, jak to říct měnu politického názoru, ale vždycky bych ani neřekl myšlenkový směr myšlenkový směr ruzova, možná, když to vezmu úplně ze začátku se začal zajímat. Nevím political Economy myšlenkový směr, jaká byla cesta, možná k tomuhle. Tak já jsem se o ženě televize začala zajímat už strašně brzo a myslím si, že už třeba když mi bylo já tady se to fakt malí někdo třeba shop. 12
Minuta: 1
13 pro mě, tak jsem začala sledovat věci jako dění ve společnosti. Já nevím volby prostě tak politiků a vůbec jsem řekl tehdy, když je člověku 12. To nemá ještě tak Tolik informací a přehled, ale vím, že mě to vždycky zajímalo obecně jako organizace společnosti pro mě byla jako poměrně zásadní téma a pak časem. Hlavně koberce jsem si procházel různými jako možnost, že jsem se za to celkem zajímalo, jako že i ty základ někom Pravice Levice prknech a komunismus nějaký jako diktátorské režimy demokracie, že jo, tak dále a víceméně jsem byl jako došel jsem jako byl jsem tehdy takový jako konzervativec trošku ve smyslu, tak jako takový ten klasický Jak opravit čaje. A časem potom jsem měl vlastně bývalý spolužák z gymplu už po Gymplu. Teda byli a ty se nějakým způsobem na
Minuta: 2
ekonomce, kterou studoval je dostali k rakouský škola ekonomický a Hanko kapitalismu a já jsem se s nimi vlastně už i předtím. Vlastně jsme tyhle ty věci řešili, že to bude pro nás docela témata, že já když bude volby a podobně, tak jsme se o tom hodně bavili, tak nějak jsem vůbec politického to co dělají politici a podobně jsme prostě řešili. No a potom když na ní bude anarchokapitalista, tak já jsem s tím že na tom strašně diskutoval a hrozně moc jsem si myslel, že to nesmysl a chce se mi strašně přesvědčit, jako že že to kravina a oni furt a další a další argumenty. Mluvili jsme se o tom psali jako strašně dlouhý maily a tak jsme měli taky jako velký diskuze, který trvá hrozně dlouho a potom jsme společně založili Ludwig von mises institut, který teď vezu se svojí manželkou. A Dřív jsem to slíbil to úplně založení, kde jsme to s ním psali články některý lidi tam byli pro malý stát takový návrh i stěně, který pro žádný stát jako archo kapitalisty. A v
Minuta: 3
průběhu toho právě potom se státech a věc, že já jsem se rozhodl, že napíšu článek především, kterým těm dvěma jako vysvětlím prostě ten anarchokapitalismus nesmyslný. Takže já nejsem psala asi půl roku a Prcek byl strašně v tom důsledný. A proč ne, já jak jsem si do nedával věci a přemýšlel o tom, tak se nakonec přesvědčil sám sebe a v podstatě z toho vyšlo vyšlo opak toho, co jsem za Míšo, já jsem původně chtěl ukázat, že právo na volném trhu je jako horší než centralizovaný právě stát a nakonec z toho článku víceméně vyšlo, že to polycentrický právo jako lepší a myslím, že tam to byl ten moment, když jsem se začal považovat za anarchokapitalista k v tu chvíli jsem se asi tak považovat nezačal, ale pak časem zpětně jsem si říkala tam byl asi ten Zlom jako. Dluží nám bylo, že jsem se k tomu dostal strašně jakoby. Hrozně dlouho odmítá, jako že třeba pár let možná nebo prostě něco takového, že to trvalo dlouho, než jsem tě poznala, tak jsem to hodně četla studoval, ale co je ten
Minuta: 4
Ludwig von seydlitz Ludwig von mises institut je jeden původní, který vznikl jako mezinárodní minut. Což a budu tam více jsi jeden z nejzásadnějších ekonomů, rakouský ekonomické školy a vlastně tenis založený po jeho menu, podíval se na tom snad jeho manželka a pak Marios Bárta. Tak kdy založil tahat unstrut jako mezinárodní a potom jednotlivé státy, když jsou tam lidi, kteří chtějí. Jako v těch jednotlivých řeči, tak se zakládají svoje. Tak my jsme založili Český a Slovenský. A tam vlastně se vydávali články o ekonomických tématech a o svobodě to organize. Zatím pořád dál třeba letní školy, ty vlastně běží doteď i když pod liberálním totem. A je to vždycky se vrátím někam jenom tam přenáším a jsou tam jako mladé lidi, kteří se o tyhle ty témata zajímají a dali jsme prostě tak různě činnost publikační a podobně nenapadá,
Minuta: 5
protože já třeba ekonomku mám vystudovanou taky, když se bavíme o nějaké rakouský škola tak dál, tak něco něco něco říká, ale třeba pro lidi, kteří o tomhle tématu moc nevědí, mohl bys Mohli bychom třeba nějaké kouty vůbec pojmy. A jakou zanést Ok samozřejmě může to být asi se děje, ale vůbec jako třeba rakouská ekonomická škola trošku jaká škola je ekonomický směr, který se o těch ostatních liší především tím, že přísně deduktivní většina ekonomů a vůbec ekonomického myšlení probíhá tak, že máme nějakou máme nějaký třeba data a Vidíme, že se něco děje a pak k tomu nějak dohledávám. A proč se Asi stal rakouská ekonomická škola je naprosto unikátní tím, že vychází z něčeho úplně jiného. Rakouská ekonomická škola vychází z toho, že lidé jednají pak dále z toho
Minuta: 6
třeba měl žena jí tak, aby maximalizoval i svůj užitek. Chceš pozor neznamená takový to, že se vždycky chovají logicky a podobně. On užitek může být třeba i já, nevím se flákat, nebo už teď může být emoční užitek může být cokoliv, může to být, že chce krásný obraz, že jelče to nemusí být. Není to takový ten homo economicus. Ta je Mimochodem něco proti čemu se rakouská škola hodně vymezuje, jo, takže takový to že ty lidi jsou jako racionálně a tak a on mi totiž ještě složité ciferace na ně zrovna nadefinovat slova racionální tak že to platí v podstatě na každého, ale ten model, že se lidi jako chovej čistě ekonomicky logicky a nikdy nedělej chyby. Teď jsem strašně jako jak romská rakouská ekonomická škola Mary lidi takový jaký jsou, že prostě nějaký jednají včetně jako chyb, včetně toho, že nemají dokonalý informace a tak dále a s tímhle tím malým a pracuje a na nich na nich staví svoje teorie, které Ale jdou tím způsobem, že deduktivně vystavit. Což znamená, že to fakt ekologické odvozuje a potom ty data jsou, že jenom k tomu, že se třeba kouká, jestli to skutečně. Taky je jako v realitě, ale není
Minuta: 7
to tak, že by na přeměny data a nějaký f a pak by přemýšlej, proč se to asi stalo a je to tak, že prostě fakt deduktivně vezmou lidi takový jaký jsou se všemi jejich nedostatky a podobně, proto taky zavrhl takový ty idealizované modely rakouská škola má vyloženě jako ten aparát hodně založený na tom, že prostě musíme pracovat s takovýma. Jaké jsou nás těch potom logicky odvozuje. To je jeden rozdíl k tomu přístupu k tomu odvozování, no a druhý rozdíl jakoby ten výsledek. Potom je takový, že rakouská ekonomická škola nám říká vlastně méně, než jiné ekonomické školy, protože ten aparát který má logicky nemůže dávat takovou informační hodnotu. Ale na druhou stranu ty závěry, který nám dává víme do jsi si že jsou pravdivé jo, že prostě na rozdíl od toho, když mám nějakou prostě statistiku. Asi se snažím odvodit a teď vidím prostě, že o nějakou korelaci a teď. Třeba řeknu je to kauzalita je strašně čas, pít to dělá jako nové lidi prostě korelaci mezi něčím a řeknou si. No tak to je to bude kauzalita, protože nemám, protože ona je zjevný. A tohle to zase vlastně ne. To teda
Minuta: 8
kousky o tohle nedělají čili ty závěry jsou jako slabší, ale zase si ho může být hodně jistý, že to je i ten důvod, proč 6s jsem neměl jen do Rakouska škole je trošku taková alternativa. Myslím, že ten důvod proč a alternativa je trošku jinde. Ono totiž z těch věcí, které jste rakouské školy vychází. A to jsou i ty věci, který vychází jako naprosto podložené. Například já nevím von. Hayek za to získal nobelovku jako významný ekonom rakouských anomický školy a ty věci z těch podložených totiž ono plyne, že politici by měli méně zasahovat vlastně do toho co lidi dělají, takže dřív byla taková rakouská ekonomická škola vs jako proslavili. Ale ono je to jasné, protože když byl ten velký jako já, nevím, jsou to jenom sport. Dámské škola, tak když tak už ani říkali politikům. Hele nic nedělejte, nechte lidem jejich peníze, snižte co nejvíc daně a nechte ať se utrácejí po svém a tohle to vyjde nejlíp a proti tomu klidně jsem si říkal, jestli mluvím a ekonomiku musím
Minuta: 9
prostě musí utrácet a tak dále, tak co z toho ty politici vlastně jako vezmou, že mě Prostě logicky ta rakouská ekonomická škola extrémně nevýhodná pro politiky, a proto je strašně moc upozorňován chápu. Když se možná dostaneme konečně k tomu, protože myslím si, že tohle takový jako fajn úvod, když se dostanu na to krk anarchokapitalismu, kde možná na té mapě to je. Ty jsi říkal prostě ze začátku byl takový pravičáka konzervativec, kde kde anarchokapitalismus. No to je ono, to asi není, pak s ním každý Ode To můžeš jak od jednotlivých někdy stane, že bychom to jak bychom si tu jako mapu rozdělili, ale je to takhle. Jde o to, že když to jsme taky ty klasický konzervativce a pak prostě tomu taky ty klasické řekne progresivisté. Tak ten anarchokapitalismus má ze všeho něco jo. Já třeba zásadně neříkám, že jsem levičák nebo pravičák, protože si myslím, že ani jedno. Myslím si, že to strašně matoucí,
Minuta: 10
že ty pojmy jsou žádnou vyprázdněný a že prostě ne, že bych byl takový ten co říká Levice a Pravice nemá význam, ale spíš jsem ten se říká. Hele podle podle věcí. A proč si každý představuje něco úplně jiného. Co znamená, že nemá vůbec smysl a ty pojmy používat, protože to vede jenom ke zmatení. A já se mě si myslím, že když se tedy podíváme na jaký To co většina lidí považuje za pravičáky, tak to budou lidi s nějakým řekneme na jednu stranu jako ekonomická Svoboda. Ale na druhou stranu nějaké třeba Národní cítění a možná třeba vlastenectví a třeba já nevím méně té osobní svobody, protože by měl stát Jitka konzervativního. No, tak většina lidí se tak představu, jak já jedu ale taky a No jak se to vezme. No a potom, když se podívá na tohle věci. Tak to je hlavně ekonomická nesvoboda, ale zase tam hodně jsou akcentovaný ty lidské práva jako řekněme no anarchokapitalismus. Podle mě není jako ani jedno, ale z každého si bere tu Část, kde je ta Svoboda prostě anarchokapitalismus na jednu stranu říká prostě ekonomická Svoboda absolutní a na druhou stranu taky osobní Svoboda
Minuta: 11
včely anarchokapitalista je takový vtip, předej říká jak naštvat republikáni demokraté všech výhod republikáni demokraté zároveň byste libertarián. A to že veřejně prezentovat svůj názor. Myslím si že Se zda ne páry gayů by měli mít právo bránit svoje marihuanové pole legálně zakoupenými automatickými zbraněmi, že je to prostě, že jako je to ta Svoboda jednak v tom, že se člověk může o zbrojovák, ale taky v tom, že třeba může Já nevím brát drogy. Jednak v tom, že by měl být ekonomicky prostě svobodný a neměl bys k něčemu nucen, ale na druhé straně třeba taky nevím, aby si mohl vzít Koho chce bez ohledu na Já nevím pohlaví nebo barvu nebo tak tak dále. Jo řekl, že jakože víceméně z každé z těch dvou z těch dvou směrů ten anarchokapitalismus má něco, aby se vlastně z obou si bere více svobody a zas v tu sobotu. Je to vlastně opak. Totality jsme udělali to přímku a způsobem
Minuta: 12
jako méně státu a víc s tátou. Tak anarchokapitalismus a jakoby žádný stát a oproti tomu na druhé straně třeba komunismus a nacismus které jsou jako pro maximální stát a mezitím je pak všechno ostatní co když by se stal přibrat záda. Evro, že někteří lidi to přímo takhle vezmu a řeknu, že ten žádný stát a pravice a velké státy levico to že Koukej to je definice. Tak to jsem já si menšina spíš jo chápu. Chápu, takže jako to základní premisa je žádný stát maximální prostě Svoboda lidí a maximální jako Svoboda jakého nějakého trhu svobodného, který není ničím, jak se mnou a ne tak já vím, že tady prostě když to řekneme takhle tak Ty máš velmi často různé, jako že čím více vyhrocené prostě argumenty a debaty a tady ty věci. Kdyby třeba při mě zajímalo, jak se ten anarchokapitalismus. Vlastně tváří na takovéto téma těch monopolu vidíš s tím, že Ale
Minuta: 13
možná specificky ne. Pokud se budeme bavit třeba o těch monopolech. Já nevím beru dřív nějakých velkých firem, ale třeba těch sociálních sítích dneska by tam máš jako Velmi se mají takový takový efekt a ve chvíli kdy já nevím. Facebook má prostě dvě miliardy uživatelů také velmi těžké pro nějakou jinou sociální síť vlastně zaujmout o postavení, protože ty už ty dvě minuty uživatelů, což mu dává sílu, to je hrozně zajímavý, že vlastně hrozně lidí se ptá na anarchokapitalismu souvislosti s monopolním tom prostě anarchokapitalista jsou největší odpůrci monopolu, protože odmítají ten zásadní a největší Monopol, který tady je a to je stát jako státní Monopol, který má Monopol ve zdravotnictví školství soudnictví, prostě prakticky ve všem a Monopol jako ve všech důležitých věcech a to nikomu nevadí a potom když existuje něco jako v uvozovkách Monopol Aneto pseudomona pole, protože třeba Facebook a podobné věci nejsou reálné Monopol a nebo jako můžeme mi tak říkat, ale jsou to prostě velcí hráči a já bych rozlišoval
Minuta: 14
a to dělá i ta rakouská škola mezi fakt monopolem a mezi dominantním hráčem na trhu a Monopol je takový, kdy skutečně nikdo nemůže konkurovat i ten člověk dostane výhradní licenci a nesmím vzniknout konkurence, což je Mimochodem něco co vzniká výhradně. Kdy sativou a od státu jo? Takže takže prostě Monopol jako reálný Monopoly poprvé něco takového, což znamená, co má teď stát ve zdravotnictví školství a podobně a to je fakt škodlivý, já se no a potom A je zajímavé, že ty jsi v monopolu na tohle to někdy nebo ukazujou, protože to už beru jako normální a přitom tam existuje přes ten samý problém, že když tam nemůže vznikat konkurence. No tak přesně ten stát si může poskytovat mizerný službě za hodně peněz a prostě uvidíme všichni v jakém stavu jsou ty odvětví, že i před rokem 89 tom samém stavu bylo mnohem víc odvětví a potom jsme teda některý ty odvětví v tom státu vzali ty začali víceméně splétat téměř všechny a ty který mu zůstali v tomhle tom pořád špatně, co všechno není náhoda, protože tam kde je to monopol to prostě fakt nefunguje, ty
Minuta: 15
jsi říkal, že vlastně stát má mnohem větší Monopol na mnohem víc oblastí a že možná to je třeba ve stylu řešit. No přesně tak, že jako by stát je ten skutečný Monopol a ten kdo má. škodí a je hrozně zajímavé že Praha je lidi argumentů pro stát když chceš řešit Monopoly ale stát má Monopol na školství zdravotnictví armando soukenictví právo na strašně klíčové otázky a vím že tohle to nikomu nevadí přitom to škoda je tam úplně stejné jako u klasického jiného molu Já si možná myslím že částečně to i tím že spoustu lidí si nedokáže možná úplně představit jak by třeba vypadalo policia soudnictví bez toho státního monopolu Víš jak by to fungovalo v tom V té Tržní ekonomice způsobem Ty si myslíš že by to třeba jako mělo být to je strašně tak otázka jakým způsobem Já si myslím že by to mělo být je naprosto
Minuta: 16
pochopitelné ale vzhledem k tomu co prosazuje básně nesmysl protože je typický a lidi to potom očekávají od každého je od anarchokapitalista u že vždycky někdo přijde a má nějaký svůj návrh světa jak by měl vypadat To democrata, žes taky fašista ti to komunista, tak prostě ty lidi sociální inženýři, kteří říkají prostě takhle to má být takhle mají lidi rozhodovat takhle má dělat věci. Tohle to a ono by to s tím pojede dělají a nakoupit a stěnové cvičit a těm lidem násilím, jak si máš zase za ty věci a nechte je, ať si ty věci zařídí po svém jak chtějí a k tomu nikoho jiného na se nudí. A to je vlastně všechno, co říkali, že já ani nevím nějakou představu, jak by to mělo vypadat jako jediný, co mám za představuje, že by ten kdo se nechce něco taky účastnit k tomu neměl být jako nucená Stream. A jako samozřejmě mám v knížce o tom kapitolu. Mám o tom přednášku na svém YouTube kanálu. Takže
Minuta: 17
kdo chce, tak se může podívat a třeba jako že pojedeme na přednáška o soudnictví jedná o vymáhání práva. Co jsou celkem čtyři hodiny tam mluvím o tom. Já nevím asi není dobrý tady úplně zabíhat do detailu. Protože jak jsme říkali, že to poměrně krátké formát. Ne fakt, protože jako co říct, že to má nějak tyhle ty služby můžou být poskytovány tržně. Ačkoliv se nám to zdá divné, protože jsme na to mě neslyšeli a protože každý máme naskočí. Já to je kravina. Já jsem se k tomu dát chodíval úplně stejně prostě to je přece blbost, aby něco takového bylo zajišťovaný začne, ale pak jsem se jak ponořil do studia různých a ne polycentrický v právních systému a zjistil, že vlastně ten centrický který tady máme není jediná možnost bytě nejrozšířenější a došel k tomu, že to může vypadat jinak, ale já vlastně nemám v té knížce. I na těch přednáškách ukazuje, jak by to třeba mohlo vypadat, ale říkám Mělo by to být takhle a takhle jako Jediné co říkám to mělo by je lidi by neměly být násilím nuceni a to je celý prostě, když někdo nikomu
Minuta: 18
nic nedělá, tak by neměl být na silnici a to je vše, když někdo zaútočí a podobně, tak tam jako obranný násilí je v pořádku. Ale to je jediný bohužel, dneska ji necháme stát, tak se strašně často dopouštějí jiného násilí, které Rozhodně se nedá nazvat obrany. Prostě to že stát řekne takhle musíte vzdělávat své děti. A když se tomu nepodřídí ten a tak máme vezmem, tak to je úplně jako útok na někoho a kdyby to udělal kdokoliv jinej než stát, tak si řekneme, co žere se únosy dětí, ale když to dělá dnes táta už to budeme jako v pohodě, stejně jako stát řekne takhle, musíte se nechat ošetřit ve zdravotnictví a musíte povinně platit takhle pojištění a takhle to musí vypadat. Takhle musí vypadat a péče. To je donucení člověka, který vůbec nic neudělal k tomu, aby se prostě jenom podřídil někomu, protože tam někdo si myslíš, že to tak lepší a má sílu mě k tomu napadá, myslíš se neboj. A řeknu to co mě k tomu napadlo, že možná to vynucování silou, že jako by mě z toho působí, to je to špatný, ale pak vedle toho vidím možná Nějakej třeba ekonomický útlak,
Minuta: 19
což mi přijde, že ten anarchokapitalismus úplně neřeší a že vlastně ten ekonomický útlak může být úplně stejný, že toho no tak jako já si to představím ten ten Western z Divokého západu, kde prostě nemohla. Dej rancher vlastně stejně u Všechny ostatní i přesto, že jako vy tam nějaká centrální moc nebyl a tak dále, tak je vždycky ekonomický i dneska. A to strašně moc podporuje. Ono obecně dneska stát strašně moc podporuje velké firmy, oproti těm malým být může tvrdit politik cokoliv, ale už z principu fungování to státu kdykoliv je nějaká regulace. Tak zaprvé ty velké firmy často můžou deregulace i vytvářet, že se podívej na tom legislativním procesu, ať už otevřené nebo uzavřené skoro nějaké úplatky, ale prostě ty fakt velký hráči na trhu, co jsou teď tak reálně, když potom dochází na tvorbu legislativy, tak jsou toho součástí rozhodně víc než ty malý, ať už jako nějak legitimně nebo méně legitimně, ale prostě jsou. A i když by jsme
Minuta: 20
vzali, že dobře, tak ta firma si jenom dělá služby a kašlu na to a nechci ovlivňovat ten stát, tak stejně když tak Ten úředník bude chtít udělat nějakou regulaci, tak se podívám na ten výrobní proces ty velké firmy a podle toho to se reguluje, protože a když na to Nějaký menší firmy prostě garážového podobně, tak ta každýmu jedno, ale kdyby vyšel regulace, která najednou způsobí to, že bude paralyzovaná prsa a Škodovka nebo něco, tak ten politik takovouhle takový ty zákon vůbec nevydá, ale protože prostě jen jako problém. A víš, že by se ti s tím poškodila, ale když mi dá zákon, který díky, kterému prostě skončí x malých podnikatelů a je třeba pro mě tak ke každému jedno, protože jsou to jako odepsat ani ztráty, takže stát je ten, kdo strašně moc podporuje ten ekonomický tlak a jako jo, vždyť jsi tady budou nějaké ekonomicky mocnější a nějaké ekonomicky, jako mi nemocný, ale prosím ekonomicky mocnějším ještě dávat do rukou ten státní aparát, který vlastně v tom jako hrozně pomůže a vlastně ta otázka není. Buď jako fyzické násilí nebo ekonomické násilí, což je tak jak si to trošku položil nebo jako
Minuta: 21
jak si to hodně lidí představuje tato Láska je ekonomický tlak a ekonomicky, že někde na tom je líp a někdo ho už to tady bude vždycky to tady v ho Ostatně i za těch komoušů jako prostě, že tady byl jiný lidi a my jí vlivné lidi, když to teoreticky být neměl to tady bude vždycky. A pak k tomu ještě buď můžeme přidat ten jako nasedají útlak jako ještě navíc jako bonus a nebo ne. Jo, ale myslím si, že ta otázka vůbec nestojí buď a nebo, ale ta otázka je, že to vždycky tady budou v ekonomickém mastnější ekonomicky slabší lidi to prostě to tak bude pokaždé a buď k tomu ještě jako dodáme. The státní aparát, který Sice se jako tváří, že má pomáhat jim s lepším, ale on reálně jako Jasně. Kdyby ten stát byl nějaká jako něco shůry nestavíte lidi jo, což je často, tak představujeme, že to jako nějaká jako zastřešující entita, která má nějakou jsou jako hlavu a podobně, tak pak by to tak mohlo fungovat, že to jako pomáhá ti už lepší jím a reálně ten stát jako je v tom reálném prostředí ovlivňovány malým a samozřejmě je daleko víc ovlivňován jako velkými korporacemi, než
Minuta: 22
prostě nějakýma garážovými firma má. Což znamená, že je iluzorní si myslet i moje strašně moc lidí, kteří tvrdí je hrůza a korporace ovládají stát, že mají u placené politiky, že si to všechno zaplatí a tak dále a na 2. Stranu říká jenom potřebujeme. Korporace hlídal, že prostě ten stát i na ruku logicky, protože jsou prostě velký a je to ze spousty příčin a jenom si takových těch být pryč a ono to, že takové jsou ženské kost často jako mocnější, než se ptát na minimální možná něco jako peněžních prostředků třeba některý korporace Který stát, když se podíváme na nejbohatší finanční subjekty světa tak soukromí. To bych si asi Na jedenáctém místě, takže napřed asi 10 nejbohatších států a pak Na jedenáctém místě tuším Walmart. Jakože co se týče ekonomicky moc rád a tak dále spousta soukromých jako korporací, které ekonomický mocnější, než ušetřit Česká republika na 2. Stranu neexistuje zatím žádná, která by byla mocnější než třeba Spojené státy a ještě dalších jako asi 10 a to myslím, že 11. Moravcová soukromá firma. Každopádně
Minuta: 23
pak jsem hodně záleží na velikosti korporace velikosti Států, ale i říkám jako že ten problém ani teď jde o to, že ono V případě to státu, když potřebuji jako uplácet, tak já moc neřeším jako jaký je roz. Přitom s tátou jak píšeš nějaký platy politiků se učili, jako když jsem korporace a potřebuji si prosadit zákon a nemám nějakou morálku a je mi to jedno, tak neřeším. Jak velké je rozpočet státu a řeším kolik komu musím dát i nebo případně kolik zaplatit za reklamní kampaň, abych tam dostal svoje lidi a tohle to funguje a všichni víš, že to takhle funguje a že se to teď do jisté míry děje, ale je absurdní, že spousta lidí říká, no, tak proti tomu potřebuje něco na ten stát stát ty přesně ten důvod, proč se to děje. Jako je i to jako samozřejmost ní vždycky budou chtít mít moc. To je normální. Protože když ji moc není člověk, ale spousta lidí, tak všichni baží po další moci. Prostě s tím nic neuděláme. To je lidská přirozenost. Na druhou stranu mi přijde, že asi tak to nejhorší, co můžeme udělat je někam
Minuta: 24
centralizovat to moc kterou oni můžou jako strašně snadno uchopit, když už je takhle centralizovaná organizovaná daleko lepší decentralizovaná společnost tomhle kdy ty mocný jako oni stejně budou se snažit. Uchopit. A že mají proto tak jednoduchou páku jako ten stát a vyloženě taková babička, že prostě tady když jste jako fakt celá korporace a něco tak tady má teď jedno místo, na které můžete jít a tam musíte působit a ne prostě 20 míst, na který musím jenom překvapuje nebo ty jsi vlastně říkal, že nebo víš jako ty jsi říkal, že hrozně důležitá ta Time ten individualismus, aby si každýmu dělat co chce, ale není trošku z nějaké jako lidské podstaty. Víš jako, že mít nějakou tu věc a mít nějaký ten zastřešující něco, protože by se z firmy tak taky funguje většinou jako do za nějakou vizi ty lidi tam pracuji spolu, protože jako veřejný čemu stejnému není ten stát teda jako nějaký menom nad stupně na těle i
Minuta: 25
anarchokapitalista od kolektivistické anarchistů, jako třeba na co jsem říkal, jestli nemá a komunistů, kdy ti druzí tvrdí, že hierarchie špatná anarchokapitalista říkají, že je tak je Ok, pak ti Dobrovolná. Co znamená, že anarchokapitalista neodsuzuji hráči jako takovou jenom nechtějí, aby byl někdo nucen se na ty ryby podívat. Pokud nechce, což znamená, že ono máš úplnou pravdu skutečně lidi a spousta lidí chce být v něčem zastřešená a chce mít nad sebou něco sledovat společný zájem s dalšíma lidma a je to v pohodě a proti tomu rozhodně Já nic nemám a myslím, že ani žádný jiný anarchokapitalista proti tomu nic nemám přijet. Je to fajn. Ať se lidi klidně jako zarazilo do svých dalších. Já prostě tu jediné o čem mluvím je, abych tomu nebyly nucené, protože ten stát na rozdíl od těch firem funguje, tak prostě tak je tady nějaká firma a já přestanu zaměstnancem a pak teda musím poslouchat, co chce jet, ale i ta možnost je odejít, ale odejít ne. Tak jako se s tátou, že prostě já tady
Minuta: 26
mám prostě svoje majetky svůj pozemek svůj dům svou rodinu. A když ty jako odejít ze státu, tak musím všechno tohle to prostě jako co je moje, tak z toho musím zbavit jo na druhou stranu v té firmě tam můžu odejít as a můžu si Jako tam, kde jsem, že jo, že ten jako ten celý rozdíl je v tom, že zatímco firma někde vznikl člověk někde je někde bydlím a jakou třeba já nevím pozemek, který se předávají z generace na generaci a vedle toho vznikne firma, když do té firmy přijdu. No tak tam můžu být a když mi to přestane bavit, nebo už jsem to nelíbí nebo něco, tak prostě odejdu a je to. Je to moje věc oproti tomu stát funguje tak, že ten pozemek, který si předávat rodina z generace na generaci a ne noxious. Táta řekne tady na tom vašem pozemku, který už tady máte daleko déle, než to Star vůbec existuje. Teď budu platit zákon, který jako my říkáme a jestli se vám to nelíbí, tak prostě vypadněte. Jo a tohle je ten jako tohle je ten problém, tím se to liší, jako táta dobrovol. Vím,
Minuta: 27
že takový častý Argument proti tomu i O kapitalismu je nějaký nějaká podpora. Prostě těch chudých těch nemohoucích a tak dále. Víš jako, že mám pocit, že ten stát a nechci vůbec zabíhat do s to dělá efekty. A tak dále se snažím, možná držet tu laťku, jako to není všechno je na nule ti dává jakou minimální životní minimum a tak dále. Aspoň je to takový to známé přísloví, že když dáš člověku, tak ho zase těš na jeden den, ale když mu chceš pomoct na celý život, tak ho naučíš ty ryby chytat a stát sice dělá přesně to rozdává těm lidem ryby je ale tu fotku toho jim přesně brání, aby tady byl chytali 1x dřeně tím, že je demotivuje a nejenom tím ono prostě dneska se podíváme na prodavačku v Tescu, která má mizernou práci blbýho šéfa, který je na ní zlý prostě, co si můžu dovolit víceméně, protože jsou další Prahy. Teď je zrovna jako Trove práce na tom dobře. Já jako víceméně si to může dovolit to, že obecně
Minuta: 28
spousta dalších prodavaček, který můžou jako zaplnit a místo na druhou stranu za předpokladu, že by tady nebyli jako ty Strašné regulace, který tady jsou, tak ta prodavačka a nemusí dělat jenom prodavačku a nemusí se ucházet. Někomu Tak já místo ona, když by nemusela. Já nevím platit daně v s účetnictvím it to a hygienické předpisy a všechno, tak se může prostě jeden den sebrat a odejít z té práce a druhý den jsi otevře prostě stánek, kde si nakoupím maso a prodává tam guláš. A teď je tohle to strašně upřímný krok a jenom nevím prostě, když když jsem jako ženská, která má prostě dvě děti a nemám jako prostě už hodně věcí, o kterých se starám a chodím do té práce. Kde je to prostě naprd. Tak jako když bych si řekl, tak ty co Tak si zkusím udělat něco jiného. Zkusím třeba někde něco prodávat jako jen tak párky v rohlíku. Teď to musím teď udělat. Musím si pořiď nějaký živnosťák nějaký hygienicky. Nevím, co všechno zjistit. Já nevím, co zase má taková ta ženská všechno udělat, abych to musel půl dne Google je to že jo ona taky a teď
Minuta: 29
jako zjistí. Co všechno musí udělat zjistí čemu všemu. Jaký všech zákonů musí dostát, jak musí vést účetnictví, kam se má všude registrovat. Teď jsem si pořiď nějaký to a já teď posílal. Jenomže ty transakce a já toto Vykašle na druhou stranu, když by tady nebyla tahle ta regulační mašinérie, tak ona prostě co dělám, tak si ten stánek ty buřty a prostě prodává a tohle to jako jeden příklad například v samotném strašně moc ty lidi reálně na jednu stranu ten stát říká. Jo my těm nejchudším pomáháme, ale družstvo, ten stát je ten, který vytváří největší bariéry pro ty nejchudší, aby začal něco dělat, protože když je člověk, který má nějaký zdrojem a jaký čas mají peníze nějaké zkušenosti se světem a podobně, tak on si nějak poradí s touhle tou byrokratickou džunglí. A nějakým způsobem si ten podnik třeba zavede, ale ten člověk který přesně ten chudej, který třeba nemá tolik zkušeností nebo tak, tak takový prostě strašně poškozený tím, že ten stát mu neříká. Hele běž a postarej se o sebe, ale říkám mu. Hele tady jako buď
Minuta: 30
něco a nebo dostaneš nějakou podporu a ono potom ve výsledku ještě platí to, že samozřejmě čím víc ty lidi čím víc jich je jako závislých na tom státu, tak tím víc lidí v demokracii si hlasuje pro To abys ten stát víc staral, to je celkem logické, ale tohle to je takový jako taková zpráva, která se roztáčí. Vy už jste ale strašně moc řečeno, že vlastně čím víc. Je těch závistivých lidí, tím víc o nich hlasuji pro to, aby se ten stát stará, což vytváří další závislý lidi a ty zase hlasem proto, aby se ten vstát stará. Což znamená, že nakonec se furt zvyšuje podíl lidí, kteří jsou závislí na tom státu nějakým způsobem a to je jak ŽS a tam něco poskytuje. Tak kde stáhnu si nabírat další lidi, aby to mohli nějak poskytovat, jako musíš zvyšovat počty úředníků a šel a nestál prostě furt roste a bojí a tím v podstatě způsobuje to, že tady mnohem víc těch chudých lidí, které se o sobě jakože nedokážou postarat ne, protože oni by byly líný nebo blbý nebo něco takového prostě každý člověk vždycky tou nejjednodušší cestou a pokud stát těm lidem ukazuje, že ne jednodušší. Cesta je být v nějakém smyslu na tom státu
Minuta: 31
Závist a jinak Oni budou ne, protože by to byl i debilové, ale prostě proto, že to pro ně nejvýhodnější, tohle je ten problém, že stát vytváří prostředí, ve kterém je na něm stále více a více lidí závislý a to je pro něj největší argument, proč musí existovat. To se obhajuje svojí existencí tím, co on sám. Způsobil a svůj růst obhajuje tím, že se tady děje ten je v že pořád lidi víc lidí jako závěsech na státu a neschopný se mi pomoct a jako to je prostě taková past se jenom pořád na vyšší a vidíme to. Jo kromě všech těch jakoby spěje k demokracii, že tohle to se přesně děje. Nevím, že tam stát napřed zajišťovat nějaký úplně fakt základní věci a třeba se stará o nějaký ty fakt jako úplně nej jako zoufalejší případy a teď už je prostě podpora. Jakou má úplně všechno i pro lidi, který jako nejsou, jakože prostě umíráte tady nikdo neumírá hlady v podstatě, protože jsme tak strašně bohatá společnost, kde nikdo nemusí umírat hlady, ale prostě stát už dávám prostě dotace na úplně všechno. Všem těm lidem na ty prachy a A proč oni by si nebral i když je dostávají,
Minuta: 32
že oni se je naprosto logicky berou. No můžeme zase mít ten Argument. Hele tady tolik lidí, který Potřebuji pomoct a to tak jim ji nemůžeme vzít já taky musíme předat. A tím zase přibydou. Jako jak jsi říkal přesně tady asi zase. Víš mě těžké uchopit kolik v Čechách, který je třeba závitech na s tátou. Samozřejmě pokud je nebereme těch Já nevím, kolik je nezaměstnanost a 3% dneska a a a ty státní úředníky. Neznáme se trošku jinak to závislost na státu. Samozřejmě ní jako Ano. Ne on to není prostě stav nula Huť. Jsem závislý nebo nejsem závislá závislost na státu je jsem že jako různé, že jo, jako prostě buď můžu být zcela závislí na státu ve smyslu, že nic nedělám. Jsem na podpoře a prostě mám sociální bydlení a vlastně jsem jako zcela závislé nebo můžu na Dneska je těžké být úplně nezávislý na státu, ale můžu být takový, že prostě sám sobě vydělávám, až to ten státech. Oživím a pak je strašně moc jako mezi stavu jo prostě jak moc je závislý
Minuta: 33
na státu někdo, kdo má firmu jejíž největší Zákazník je stát, ale má třeba ještě nějaké další zákazníky, že o to těžko říct jo, takže ne říkám jako závislé nezávislé, ale ukaž. Nějaká Míra závislosti na státu a rozhodně celkově ve společnosti se tohle to pořád víš. A pořád je víc lidí, kteří jsou neustále víc a víc na tom s tátou nějakým způsobem závislý a vlastně obhajujete starost. A tím jak roste, tak se stávají další závisí, což je strašně jako zhoubný. Viděl jsi nebo víš jako existuje nějaký Trend opačným směrem někde v nějaké zemi, no, to je dobrá otázka jako Nevím o žádné jako tyhle ty současný moderní demokracii, která by dlouhodobě tenhle Trend následoval. Samozřejmě je dobrý se podívat na Záleží strašně moc na Jak velký období se dívám a když se podíváme na úplně nejdelší období jako 3000 let, tak je fakt, že celá společnost. The spíš ke svobodě jo, když se podívám, jak tady byl
Minuta: 34
nějaký prosciutto absolutistický Vládci nějaký komora Vrchovina k nebo C. Je taky fakt jak dlouho do winderen budeme jako všichni k sobě, na druhou stranu se bohužel ukazuje, že v těch moderních demokraciích. Když se podíváme na jako najednou to zasunutém a podíváme se třeba na jako desítky let, tak tam teď zrovna je ten malý Trend jako to šlo dlouho nahoru a teď ten zoubek jde jako dolů, jo, že prostě najednou to tu svobodu jako částečně přicházíme, protože neustále více a více pravomocí je předáváno tomu státu. Je to všechno centralizovaná, no a myslím si, že neexistuje žádná z těch jako vyspělých demokraciích, která by měla tendenci mířit ke svobodě, myslím, že všechny mí říká socialismus vím koukal, že občas samozřejmě zase když by jsme to ještě víc zazimovali, tak se sami nestane, že nějaký stát třeba najednou sníží daně nebo zruší nějaký zákon, který reguluje a tak, ale daleko víc ani k regulaci, než deregulací. Což znamená, že vlastně všechny ty ze mě i když se podívám a třeba jaký Švýcarsko, který je třeba relativně svobodný, oproti nám Petra strašně speciální případy USA Crystal některých
Minuta: 35
případech to svobodnější a v některých zase jako nesvobodné jako velká otázka, jak to hodnotit Na Vrchovině. Já třeba jako na druhý extrém Velkou Británii, která je úplně jako nesvobodná tam prostě jsou ve všech ohledech jako. V tomhle tom jako strašně moc represivní, ale přijde mi, že všechny ty Státy, když se na ně díváme a podíváme se, jak jsem na tom teď jak na tom bude před 10 20 30 50 lety tak vínko u těch skoku třeba u nás byla velké jsou ke svobodě, že v roce 89. Takže se podíváme na ty který tam tenhle ten Shock neměli, ale i my už od toho roku 89 o to budu spíš přicházím, takže se o ně Tak vlastně ten Trend je že teď se ty Státy spíš zvětšují a ta svoboda jednotlivce jakoby mizí. Napadlo tě nějaké události, které by se teoreticky mohly stát, aby stole zvrátilo, víš jako máme tady samozřejmě spoustu takových globálních problémů ti životním prostředím nebo Skoumalová ním byl s tebou, že ho myslím, že všechny tyhlety jakoby tragické události dokážou ty politici mistrně využít o opaku.
Minuta: 36
Což znamená, že teď bohužel je naše společnost nastavená tak, že když se o nějaký problém, tak lidi mají tendenci volat po tom, aby ho nějak stát vyřešil, takže prostě je problém se suchými problém s kůrovcem Zajícová stát dělat jo. A tohle je problém, protože cokoliv máme jako najednou jde také společnost je problém tak hned a vytvoří se na to zákon. Prostě tohle už je takový jako. Bohužel už to vnímáme jako normální a to co se musí stát, aby se tohoto zvrátilo podle mě vůbec není nějaký jako nějaká revoluce nebo nějaký takovýhle jako velký okamžik si myslím, že to vůbec ne nic takového hezkého a podobně, ale myslím si, že to co je potřeba je změnit paradygmat ve společnosti Seznam. Ten nejtěžší úkol a to tak aby lidi pochopili, že když budou všechno chtít furt řešit regulacemi a kdykoliv vidí nějaký problém. Takže mlha na to musíme vydat záchod, tak s tímhle tím prostě fakt blížíme k totalitě, blížíme se k tomu, že všechno bude regulované těma zákona má. A že ten vstát bude zasahovat do úplně všech oblastí našich životů,
Minuta: 37
což je v podstatě dělá těžko, jmenuješ oblast života, kterou stát jako nereguluje, aby mě asi nic jako nějakou větší oblast životní, do které by to stát jako vůbec nezasahoval, tak se snad o nějaký dobrý zasahuje hodně taky dobrej zasahuje málo, ale čím víc to takhle bude a čím víc budeme furt volat po regulací, prostě to je furt se řeší nějak prostě topení stavební povolení všechno prostě furt, tak tímhle způsobem časem zjistíme, že najednou potřeby toho úředníka na úplně všechno a že najednou. Prostě ta totalita není jeden den jdeme spát a druhý den jsi tady probudím a chodí tady prostě po ulicích uniformovaný gestapo prostě bude plíživý proč. Hezký už probíhá probíhá už jako desítky let a Děje se to, že když by v devadesátých letech někdo přišel s tím vším, co máme dneska jako legislativně, proto nechci lidi. Pošlu do háje prostě devadesátých letech, tak jí prostě prolomení domovní svobody, aby se úředníci malý kontrovat kotle a všechny tyhle ty věci, co by prostě v devadesátých
Minuta: 38
letech byl úplně myslet, ale teď už v pohodě a on se představit, že za další generace začnou být by se tam i věci, že začneme probírat jako že potřebujeme lidi, protože to snížit kriminalitu a stát by mohl mít pořád přehled o tom, kde se lidi pohybové, když to řekneme dneska, tak to ve všech jakoby volá jako. To snad ne, ale tím jak to pořád jde dál a dál, tak si umím představit, že další generace naši naše děti nebo naše bukové už o tom povedou jako reálně debatu a bude to hned jak snížit o kriminalitu. Bude tady mít mrtvých bude tady v oknech. Takže by měl vědět, kde jsou všichni lidi. A když bude někdo jako brzy tomu protestovat, tak to bude jako strašně bránu divně jet i to je to hrozně zajímavý, když se prostě podíváme na to, jak kdyby jsme se teď Dívali do Ameriky 70 let a ukázal jim ty dnešní regulace. Ve všem 4000 se úplně zbláznili a když se to udělá postupně to projde, akty, totalitě se dostaneme se dívám, mě už máš tak a poslední otázka a zase zase zase obří otázka ne, možná moc času na odpovědi, ale myslím si, že je nějaká třeba výhoda, když
Minuta: 39
se některý ty mechanismy dostanou jen do těch technologií typu kryptoměna, kdy prostě ne to a teď nebudeš muset reálně řešit, protože prostě za státní kryptoměna část toho nikam odvede a tak dále. Víš jako na jednu stranu to možná snížíte muž je to rybníků, na druhou stranu. Je to podle tebe, tak nám další jako technologie využitá státem Techno tak zrovna kryptoměny jako státní kryptoměna je docela úsměvné už možná, ale zrovna kryptoměny, když člověk vidí, jak fungují také něco skvělýho, spíš co může nahradit současný prohnilý finanční systém. a to rozhodně ne státní kryptoměnou, ale právě kryptoměnou, které decentralizovaná a nemá to autoritu ono Ostatně vůbec Staník kryptoměna je tak trošku paradoxní vědět, protože To že jsi chlap blockchain, že jsi kluk Bitcoin a tak podobně je něco úžasného a je to úžasné. V tom že máme nějakou platební síť nějaký prostředky k uchování hodnoty, které mají
Minuta: 40
centrální autoritu. To je na tom to boží, jako že nemáš zájem, tak když si udělám kryptoměnu, která se na ní autoritu mít. Bude to nepotřebuji kryptoměnu to jenom password, že prostě chci být zajímavý, tak řeknu. Je to kryptoměna prostě nepotřebuje a obecně si myslím o technologii, že technologie nejsou jakoby Evil nebo Good, prostě je to tak, že se může stát může využívat technologie k různým účelům a samozřejmě ale lidi. Taky můžou využívat technologie k tomu, aby se o tom s tátou osvobodili. Takže jako jeden příklad za všechny můžeme používat kryptoměny a tím se nějakým způsobem osvobozovat od toho, aby stát měl Monopol na peníze vira další Monopol státu tady máme. A na druhou stranu, ale stát může používat jako algoritmy na Face recognition k tomu, aby získal absolutní kontrolu nad lidmi, protože jsou všude kamery, že jo a momentě kdy se to propojí a udělej si z toho nějaký byt a nakrmíš s tím nějaký systém, tak se z toho dají získat jako neuvěřitelné věci, jo. Takže prostě technologie. Může být použitá, tak
Minuta: 41
či onak a vždycky bude používá, tak či onak a vlastně vždycky když to dej to bylo, takže technologie prostě nějak rozkládá, zlepšovala se a lidi používali proti sobě někdy. Kdo bude mučit některý ke špatné, takže Rozhodně nejsem člověk, který by říkal jako Fuj technologie nás přivede do hrobu a zničí naší společnost, ale ani nejsem člověk, který říkám si každá technologie je super, ale hrozně se myslím, že doba ve které žijeme dává teď momentálně možná technologický víc možností, jak dosáhnout i Svobody obecně jako kryptografie je strašně silný nástroj a obecně jako jsou cryptoanarchy, který vlastně používají kryptografii k tomu, aby nějakým způsobem chránili Svojí svobodu. A on mi to tak dále, takže teď máme zrovna jako technologicky tady jako náskok na druhou stranu potom ty umělé inteligence a ty Big data budu zase nahrávat těm monitorovacím a je myslím, že teď zrovna jako. Možná to technologie trošku víc vadí, ty jsou vodě, ale je to je to fakt jenom spíš o tom jaký kdo zrovna využívá a určitě záleží
Minuta: 42
na tom vždycky vážně to použití u technologie prostě Díky moc za rozhovor. Já jsem asi ani neměl ambice v tomhle rozhovoru někoho přesvědčit na jednu stranu spíš tak nějak představit ty myšlenky a třeba jenom donutit některý lidi se nad tím zamyslel, což je myslím. To asi jediné o co jde sám cestovní otázky a drž psa dostali k některým tématům poměrně Ještě kdyby se lidi o tom tématu chtěli dozvědět víc nebo tobě. Vím, že máš knížku máš blok nebo kam lidi možná. No, může ukázat lidi na svou stránku urza.cz, kde je pak odkazu dávám na YouTube kanál svobodného přístavu svobodný přístav a taky je na Facebooku a hlavně už zase tam je prostě takový to centrum. Nevím, kde odkazují prostě na na věci dál. Takže já tam se jde do kolika ty ke knížce a prostě k textem k textům
Minuta: 43
anarchokapitalismu mém přednáškám a ke všem super. No, že kdyby lidi chtěli. Chtěli něco víc, tak vyjde. Díky moc.

Předchozí video

#19 Q&A Jak rychle a kde se nabijí Tesla | Teslacek

Další video

Had, piškvorky a hlavolamy. Moderní verze Rubikovy kostky (rozhovor s vynálezcem)