Chceš podpořit tento kanál? Staň se PATRONEM!

Na Vlně Podnikání #45: René Jež o kreativitě v byznysu a světovému festivalu reklamy v Cannes

René Jež má více než 20 let zkuśeností z boardů mezinárodních korporací i startupů. Aktivně prosazuje větší kreativitu v byznyse a pořádá soutěž Young Lions a také konference Cannes in Prague. Ředitel konference Cannes in Prague René Jež si povídal s Danem Tržilem o tom, jak kreativitu chápou a nechápou firmy v Česku. Jak lze kreativitu podpořit ve svém vlastním podniku a na závěr i o tom, jak se snaží na Cannes in Prague dostat světové špičky v oboru.


V rozhovoru se dozvíte:

– Jsou kreativní kampaně jen pro ceny, nebo mají i výsledky?
– Proč mají velké korporáty problémy s tím, začít něco kreativního
– Jak agentury chápou festival v Cannes
– Jak je důležité, aby vaši specializaci nedělala i “spousta dalších”

Automatický transcript

Minuta: 0
Vítejte u dalšího dílu. Podcast o Na vlně podnikání vaší denní dávky podnikatelského know-how a inspirace všechny díly podcastu naleznete na webu na volné podnikání tečka cz a i možnost položit otázku hostovi, který se objeví v budoucí epizodě. A není už tvůrce podcastu Dan tržil a jeho další host. Tak vážení posluchači vítejte u dalšího dílu podcastu. Na vlně podnikání, dneska to mám reného je že Dobrý den. Já vás chci vám v krátkosti představíme jste vlastně Director festivalu v Cannes in Prague do toho děláte Young Lions a další různé kreativní soutěže a kreativní události a mě napadlo se trošku pobavit. Ne jen o tady těch událost někde v kreativitě můžeme trošku přičichnout,
Minuta: 1
ale o tom jak ta kreativita možná funguje. Proč by ty jsi mi mohl i trošku víc o kreativitu podporovat a tak dál často ty firmy nebo ty lidi v těch firmách sloužil tlačení k nějakému růstu nějakým lepším výsledkům neustále myslím jako splňovat něco a někam růst a vy jste říkal, že existuje spoustu výzkumu, který který prokazuje, že často tak kreativita a nebo nějaký kradený přístup nebo inovativní přístup, jak ten přístup, který v tomhle funguje. Přesně tak je za spoustu. Zadní LED a několik různých studií, některé jsou dlouhodobé, které vlastně to zjišťují a ukazují měl před několika lety. Třeba je vyšla pěkná knížka case for creativity, kde australský autor shrnoval všechny ty různé věci a výzkumy některé jako do té doby byli a vlastně ten výstup z toho ve finále byl kreativnější agentury jsou efektivnější agentury kreativnější Reklama je efektivnější
Minuta: 2
reklama a kreativnější zadavatele jsou efektivnější zadavatele. Nicméně třeba velmi zajímavý jsou studie od britské Institute of praktičnost a design, který vlastně dlouhodobě zkoumají efektivní kampaně apropo vlastně z kampaně, které jsou oceňované všech kreativních soutěžích a vlastně vytvářejí ty různé scoringu a z toho jednoznačně dlouhodobém horizontu plyne, že kreativnější. Přináší lepší výsledky a tak tohle jedna část vlastně zaměřená třeba přímo na komunikaci loni například Mekenzi to nejvýznamnější světová poradenská firma v oblasti managementu vlastně taky přišla s velkou studii zaměřenou na kreativitu a od píchla se právě dad online, takže pak asi bude dobré si říct, co k milence a udělala vlastně velký
Minuta: 3
výzkum, ve kterém odpověděli oni jakožto poradci na tu otázku, jestli teda ty kreativní kampaně jsou opravdu o byznys a nebo jenom o tom, aby takzvaně agentury si odnášeli ceny a vytvářelo, co jako nějaký blázen a ta odpověď byla jednoznačná je to objednej se a vlastně to o čem pak hovořili. Dál je, že firmy, které dneska přijmout kreativitu. A tím myslím kreativní přístup jako něco, co je součástí Diana. Tak prostě mají lepší výsledky, jak na burze, tak prostě ekonomické návratnosti investic všechny tyhle věci a kdyby to někoho zajímalo, tak třeba u nás aktuálně na houby k enprag.cz máme jejich přednášku z loňska ke shlédnutí celou. No je to ohromně zajímavý se na to kouknout, ale asi dostanem mě možná zajímavé, že se tady bavíme o tom jak kreativnější firmy jsou v mnoha ohledech lepší, čím to možná ještě
Minuta: 4
chvilku není zrovna není zrovna známá tím, že by byla extra kreativní, že jo. V podstatě často ty kreativní lidi se tam možná se ti nějak jako svázaný nadmíru procesů nanostruktury, nebo myslíte si, že to tak ne vždycky je, že i mezi těma Třeba korporacemi se dají najít i kreativnější nebo je také nativita furt jako to doma jenom těch prostě mladý startupový firem a tak dále. Tak určitě ne. A já myslím, že když se začne bavit o kreativitě jako o tvořivosti a napojíme na to vlastně inovativnost, že o to, že se bavíme o schopnosti dělat něco způsobem, kterým. Předtím jsme to nedělali, tak určitě to u mnoha firem na různých věcech. Vidíme, že jo, protože jinak by nebyl ten vývoj, takže to je ale samozřejmě, kdy se začneme bavit o tom. Jaké můžou být příčiny. Tak jdeme do oblasti toho, že jo, že ti mě někdo větší obecně, tak vlastně je pomalejší, že jo. No to jsou vlastně princip. Takže je to rodina ručně
Minuta: 5
šitá, aby vlastně se dokázal rychle pohybovat ty struktury s pak začínají být zaměřené na to, aby ty firmy byly zprocesované, že aby tam byla dostatečná kontrola, protože jsou tam tisíce desetitisíce tisíce lidí, takže to je jedna věc druhému, která pak zase vede k tomu, že takhle nastavené organismus a lidé nějak chovají druhá věc. Potom je zase že někdo Tak vlastně většinová strategie je jako brání v pozici a ten důvod je jednoduchý, že jo, protože významná část těch velkých firem je kotované na burze. To znamená, že vlastně se po ní chtějí krátkodobé výsledky. Je to teorie neustálého růstu, takže vlastně je jednodušší vidět kreativnější přístupy ve firmách, které jsou vlastně ne privátně. Takže ono všechno má nějaký důvod. Nicméně ta druhá stránka The Minds Eye, že vlastně jsem si je dneska se vyvíjí takovým způsobem, že vlastně nikdo není schopný predikovat, co
Minuta: 6
se stane, kam se to pohne před 15 lety vlastně nebyl Facebook nebyl Google začíná. A po 15 letech vlastně tady tyhle mě už ty firmy úplně změnily svět. Takže Vlastně nikdo neví, co zase jako přijde, stane se. A pohled to někam a zároveň jsme byli svědky toho kolik vlastně těch firem, které tu byly desítky let a najednou skončili. že ten technologický vývoj se pohnul směrem na který ani nebyli připraveni pa strategie která v minulosti fungovala jako buďme opatrní a smažíme ty kroky znamená že když to děláme tak ale ta půda pod námi se živé rychlý a to je těžké přepnout těch hlavách vlastně ta strategie kterou spousta lidí považuje jako za bezpečnou je vlastně hrozně riskantní ale těch organismech tohle změnit je prostě náročný Není to jednoduché a ještě bych k tomu řekl jednu věc Vlastně když se bavíme o změnách tak vlastně i velmi málo firem které byly třeba lídry
Minuta: 7
na trhu A dokázali udělat ten krok že v okamžiku kdy tam triko ovládá a mám vlastně tu největší sílu tak udělám změnu a když ji udělám tak dělám vlastně změnu kterou řídí většina firem končí v tom že vlastně změny začne dělat v okamžiku kdy už tu pozici ztrácí že je to defenzivní znamená že vlastně Je to pod velkým tlakem už vlastně nemají prostor na to aby přišli v Nejlepším řešením, takže mě zajímalo, co poslouchají, třeba lidí si nějaký malý nebo větší firmičky, jakým způsobem trošku tam nakoupím i z tady toho ducha, protože jsou asi známý, tak jí jen ty příklady na Googlu lidi můžou v nějakých 20 procent času pracovat na svých věcech, co mě napadá, že možná jeden příklad, jak to třeba kreativitu nebo tvořivost to ale napsat nějaký další. Děkuji, ať už takovýhle velký systémové věci nebo jako rychlý upravení ničeho, jak tvrdí mi v podpoře k tomu, já se nechci například Googlu si
Minuta: 8
můžou dovolit, což firmy, které vlastně jako slušně vydělávají. Ale málokdo Kdo jako začíná nebo bojuje o přežití. Nicméně přijde mi, že je vždycky dobré se bavit o princip a principu. Podle mě to znamená, že vlastně když se pouštím do něčeho, tak je důležité, jestli to do čeho se pouští mě v něčem unikátní. Jedinečné v případě, že jo? Tak vlastně mám větší šanci, než když dělám něco co udělat spoustu ostatních nevýhoda unikátního je, že se nemusím trefit v tom čase do té potřeby, ale pořád vlastně to znamená, že odhalím relativně rychle. No a tím pádem se můžu rychle mě druhá věc, která je podle mě dneska ohromně. Důležité je, že když se do něčeho pouštím, tak vlastně Pokud se do toho nepouštím s tou myšlenkou chci dělat něco, co nějakým
Minuta: 9
způsobem vyřeší nějakou potřebu, ať už reálnou, která existuje nebo latentní, která mi přijde, že vlastně by mohla být tak vlastně se pouštím do něčeho, co vlastně jako nemá potenciál, protože vlastně nepřichází s ničím. Mimořádný může s tím přijít kdokoli kdekoli a takže vlastně pak ztrácím spoustu vlastně příležitosti a nebo nemám ty možnosti. No protože nejsem něčím zajímavý, protože když pak se s někým začnu bavit se mě zeptá, jako co dělám, já mu to řeknu, jo, tak to dělá spousta dalších. Takže v principu je to o tom přijít s něčím s tím vlastně lidi budou rezonovat a to je jak interně. Tak jak jste mě že jo, protože vlastně pokud se začínám s nějakou myšlenkou. Tak na tu myšlenku vlastně chytím ty lidi, kteří budou spolu budovat asi za Kladno jedinečnost a smysluplnost, protože vidím a to zejména, že jo u těch dnešních
Minuta: 10
mladší generací, které jsou prostě úplně jiné, než si ho moje generace a a a jsou pro mě důležité úplně jiné věci a zároveň. Vidíme, že většina těch tradičních značek se s tím neumí srovnat, protože vlastně jsou postaveny na tom, že mají co nejvíc vydělává. No, takže tam vlastně Dane chvíli chybí nějaká silná myšlenka a tím pádem chybí něco, s čím by se mohli vydat spojovat od tety podcastu jsou dluhopisy z portálu dluhopisy.cz gopas.cz pomáhají firmám sehnat peníze na své projekty a lidem nabízejí zajímavé možnosti investic. Je to úplně jednoduché podle vámi stanovené délky splatnosti a budu podnikání a výše úroků si vyberte. Jaký prvek podpoříte? A na čem vyděláte peníze a nejlepší na tom je, že vývoj Toho projektu, pak můžete průběžně sledovat. Pokud se chcete o investování dozvědět více na dluhopisy cz, máte spousty článků, které vás uvedou do světa investic, ať již přes dluhopisy akcie nemovitostí nebo třeba start-up i Můžete
Minuta: 11
to totiž používat jako takového investičního průvodce a pravidelně kontrolovat, co je na trhu nového a zajímavého pro více informací už ale Mrkněte přímo na dluhopisy cz a já jim děkuji za podporu tohoto podcastu. Kdy jsem po svém a trošičku v té kreativitě vložím v té reklamní, branži se vlastně jsme měli už ten festival Kalná, on to vy máte nebo jste mu poměrně blízko. Kožná pro lidi, kteří nejsou z té reklamní branže můžete popsat to trošku je určitě Carmen festival je vlastně nejvýznamnější největší světové setkání kreativního průmyslu letos byl 63 ročník a vlastně jsou to dvě věci. Jedna je soutěž. Kam se přihlašují vlastně různé kampaně a řešení dneska ve 23
Minuta: 12
média jars of influencers innovation prostě všechny komunikační disciplíny, které existují a a vlastně vyhrát lva scan je něco jako získat Oscara v Prostě lidé, kteří vyhrají svátek udělali už něco, co je významný to co se často nevnímá. A to chci opravdu říct je, že často když už lidé jako oken, vědí tam i zařezaný jo. To je ta věc jako jak ty agentury chtějí vyhrávat. Teď jsem a to je vlastně hrozně omezující a mi na ní pohled, protože to co se tam děje je, že vlastně každý rok každé to je jedna disciplíně se sejde několik stovek až tisíc nejlepších prací z celého světa a Sejde se vlastně panel Expertu lidi, kteří jsou špička v tom oboru a vlastně řeší několik dnů. Kam se ta kategorie vyvíjí. Co jsou ta řešení, které nějakým způsobem vlastně jsou lepší, než ta ostatní a vzniká tak benchmark benchmark vlastně kreativity,
Minuta: 13
která vlastně má v sobě ten potenciál, aby darovala Business těch klientů. Takže jako už získat, co ty znamená, že jsem udělal něco, co je významný získat do 2 je. Vlastně si vezmeme, že třeba je 40 přihlášek tak tři a půl procenta maximálně získávala získat. Stříbro znamená, že jsem jako zase dali scum zlato, jako že jsem úplně ráda, když někdo získá Grand Prix, tak to znamená, že je to práce, která vlastně ten obor posouvat a když při dané takhle pohled, tak najednou začne dávat obrovský smysl každému, kdo se nějakým způsobem zabývá komunikaci značek a ať už jsou to jen manažeři majitele značek nebo všechny partnery agentury kolem toho, protože vlastně tam je něco, co říká. Tak tudy ten obor The, to jsou vlastně dneska ty nejchytřejší věci a dává smysl s tím inspirovaná mě ještě zohledňuje se v tom třeba i ty byznysový kritéria tady z toho nebo je to čistě kreativní, protože možná Proč se ptám,
Minuta: 14
třeba to máš na grilu. Psal jsem jednou řekl, jako že pro ně marketing najevo vyhrávání cena za kreativitu, ale aby to prostě prodával, to si určitě správně. A můžeme vidět v posledních několika letech vlastně ohromný posun v tom festivalu, protože je organizátoři si tohle před pár lety začali uvědomovat a ten festival se začal měnit začal se měnit, takže vlastně těch kategoriích, které jsou věnované vlastně kampaním, protože mě něco je třeba film a co tam i kategorie, které jsou vlastně o tom řemesle v tom Craftu ty mají jiné hodnocení, než potom vlastně kategorie, který už se řešit i komunikační koncept je Jo způsoby užití něčeho. A tam už u Součástí jsou i výsledky. Takže čím dál více na to dva, ale samozřejmě největší váhu má kreativita. To se ještě důležitý říct, že vlastně Copak dneska jestliže
Minuta: 15
na ten festival přijíždí nějakých 15 lidí, tak už víc jak čtvrtina jsou lidé z zadavatelských organizací. že tam začali jezdit klienti a tohle je prostě indikátor toho že ten festival je o byznys a už vlastně můžeme vidět že na pódiu tam vystupují největší marketingový šéfové No že vlastně ti klid tam chtějí vystupovat a že se posouvá to vyvažování že vlastně ve světě už vědí že kreativní přístup nese lepší výsledky hezky příklad dlouhodobě třeba McDonald's který vlastně posuzuje všechny své kampaně a a vlastně i veřejně říká kampaně které získaly ocenění mají mnohem lepší výsledky našem byznysové než kampaně naše terén a získali Jo já si myslím že možná je zajímavý Že ho propojení s tím že se mě vlastně příběh Ondřej krátký jsem nedávno slyšel který
Minuta: 16
se účastnil se synem podle té té soutěže pro mladé krátce té Young ones Snad ti vyhrál a mám pocit že mu to hodně pomohlo to byla silně pozici Liftago Asi to nebylo jediné, ale ale je zajímavý, že to má až takovýhle zvuk, že opravdu jako ty vítězové tady těch jsou hraj vybírání a takovýhle jako exkluzivní jako pozice také sám o sobě je velmi moderní člověk a je pravda, že vlastně to že soutěžil. Jan klesla vyhrál v Česku a díky tomu mohl jet na světové finále a tam vlastně je to týmová věc, tak se svojí vrtačkou vyhráli zlato přímo v Cannes. Takže to byl ten Impuls by si ho všimli investoři z liftaga a oslavili online mění životy. Možná bych se k tomu dostaneme, co vlastně teda Karlín Prague festival, který pořádáte na festival do KN jezdí relativně velmi málo lidí z České republiky
Minuta: 17
zadavatelé velmi výjimečně. Co znamená, že vlastně to kam se vyvíjí ten svět, tak nějak nás jako relativně mi jí ani vlastně v odborných médiích se na to podívám a také tyhle informace ne načerpáme. Měl jsem spíš zpravodajský nebo lokální věci, ta naše úvahy je jednoduchá prostě jestli že ne mi to tak tam k nám tím pádem jsme se rozhodli, že vlastně začneme tu inspiraci vozit. Jsem letos jsme ve třetím ročníku a Takže každý rok se něco učíme každý rok. Něco pochopím a vloni jsme třeba pochopili, že je slovo kreativita je vnímané v oboru hrozně zúžení, že většina lidí. Agentura i u zadavatelů si představí vlastně ty spoty ty inzeráty a vlastně to o čem mluvíme mi je kreativní přístup
Minuta: 18
k těm strategii conceptum, protože vlastně tam se to rozhoduje. No a jestli vlastně neudělám dobře tu práci tady, tak pak už jako hrozně složitě chytám v tom konci znamená, pak už můžu dělat něco, co je třeba líbí víc, ale vlastně Chybí mi to jako pyramida. Proto jsme se rozhodli jsem přivážet lidi, kteří jsou špička v oboru a kteří mají aktuálně zkušenost s porotcem. Proč je důležité mít po ruce v Cannes? Protože vlastně jak už jsem o tom mluvil předtím ty lidi dělají benchmark, takže diskutují prostě o těch stovkách až 1000 kampaní a jako do nejmenšího detailu, takže vlastně ta zkušenost kterou získají je, že jsou to lidé, kteří mají největší. Přehled o tom kam ta disciplína se aktuálně pohybuje. Takže mně přijde, že tyhle lidi přivez a moc se s nimi bavit je byznys o je velmi smysluplné. Takže my
Minuta: 19
jsme se letos rozhodli, že opravdu bude malovat. Ty špičky světový a že možná zatím je nedostaneme všechny do Prahy na Malou lokální událost, ale že prostě během těch pěti let je tu dostaneme a začnou tu jezdit a že vlastně chceme tu mít událost, která opravdu bude v kalendáři každého, kdo to myslí vážně a s tím, že chce rozvíjet svoje značky a takže letos přivážíme skvělý line řečníků a myslím si reálně, že by se za něj fakt nemuseli stydět ani v Londýně v Amsterdamu do Hamburku na konferenci. Možná by pochopil, pokud mě docela zajímá. Budu tam chtít jít. Je to taková jako klasická konference řečníci mají nějaké své prezentace témata a nebo je třeba spojený s promítáním nějakých klipu nebo jakým způsobem. Je to postavené, tak aby to bylo interaktivní. Co znamená každý vystupující má 50 minutové bylo. Kde má cca 35
Minuta: 20
minut na jeho prezentaci 15 minut je potom vlastně nakrmený to jakým způsobem k tomu přistoupí je na nich, ale ve finále vlastně ten dřív od nás. Pro ně je. Chceme znát vlastně ty trendy dostat Infarkt a inspiraci prostě pro naše lidi tady a pak praktická doporučení, která prostě nám umožní udělat lepší rozhodnutí o tom, jak bude komunikovat v roce 2019 nebo roce 2020. Takže je to interaktivní a je to i něco co vlastně spousta těch speakeru oceňuji vlastně ta akce je relativně intimní, protože to pár stovek lidí a tím pádem a rádi se baví s těma lidma poznávají vlastně jaké problémy řeší ty lidi tady a pak přijede. Tohle jsou lidi. Zapálení pro svoji práci mají za sebou vlastně. Buď to, že už udělali skvělý věci nebo dělají ve skvělých agenturách, takže je úžasný smajlík má
Minuta: 21
bavit, protože se s nimi potkat je prostě obohacující, pokud by to někoho asi nelákalo, tak předpokládám, že najde Karlín Prague a a všechny informace o tom najde. Najde na webu Canin prague.cz, já děkuji za pozvání. Tohle byl další díl podcastu na vlně podnikání a pokud se chcete stát součástí podcastu stát s hostem partnerem nebo položit otázku budoucí mostům všechny informace naleznete na webu na vlně podnikání tečka cz, dejte nám prosím vědět, co si o podcastu myslíte v recenzi na iTunes Facebooku na vlně podnikání nebo emailu. Dan zavináč na vlně podnikání tečka cz

Předchozí video

#1 Otevření kanálu  | Teslacek

Další video

Kamery ve ŠKOLÁCH? Studenty prý pohlídá umělá inteligence. To vám "garantuje" primátor za ANO