Chceš podpořit tento kanál? Staň se PATRONEM!

Michal Toman (Engage Advisory) o tom, jak najít zaměstnance

Michal Toman ze společnosti Engage Advisory nejenže pořádá EVOLVE! Summit pro špičky z oboru recruitment a HR. Michal také loví lidi. Jedná se o jednoho z mála opravdových českých headhunterů. Trh se změnil a firmy si na to musí zvyknout. Již neplatí, že si zaměstnavatel vybírá uchazeče, v současnosti jsou to zaměstnanci, kteří tahají za delší konec provazu. Headhunter Michal Toman v rozhovoru s Danem Tržilem vysvětlí, co musí firmy udělat, aby vám šikovní lidé neodcházeli a jak to zařídit, aby se o místo ve vaší firmě stála fronta. Ne, fotbálek na chodbě už dávno nestačí.

„Jestli se ti to nelíbí, máme tady deset dalších,“ to je jedna z vět, kterou si zaměstnavatel, podle Michala Tomana, už nemůže dovolit říct. Michal v rozhovoru prozradí, proč se nevyplatí používat osvědčené tipy a triky i to, v čem čeští náboráři často chybují.

V rozhovoru s Michalem Tomanem se dozvíte:
Michal vysvětlí, jak firmám při hledání lidí pomáhají a jak naopak škodí moderní technologie.
Popíše, jak se změnila funkce HR ve firmě.
Vysvětlí, proč má firma Engage Advisory úspěch při hledání zaměstnanců.
Na závěr také poradí, proč je důležité myslet jinak, než konkurence.

Automatický transcript

Minuta: 0
Tak vážení posluchači a diváci podcastu. Na vlně podnikání dneska dalších osm Michal Toman. Ahoj Michale. Ahoj ahoj Michale bych tě přece. No možná jenom publiku, ty vlastně stojíš za evolutions děláte akce hlavně. Projdi si čára segmentu vyděláte největší vlastně konferenci ve střední Evropě na jaře. Kolik má indices nepletu Summit a taky dát jedu z tréninky a Wolf masterclass a a a prostě tady ty lidi vzděláváte a trošku pomáhá z se posouvá, v kariéře se to říkám krásně přišlo. Zajímají se o tom se s tebou bavit o tom, jelikož vlastně máš tak trošku. Ty prostě na tom tep u toho dekrementu a díky té konferenci. Vím, že k vám přijíždí spoustu řečníků ze světa autem. Jak vydělat v jiných velkých malých firmách a tak dále. Co je v tom recruitmentu vůbec nového, protože mám pocit, že posledních letech po v S
Minuta: 1
trhem práce je to takový problém, který všechny firmy řeší najednou urgentně. Kde sehnat ty lidi a jak udělat, aby nám neodcházeli a tak dále a mně to tam spoustu lidí, kteří jsou z tohohle naladění celý nešťastný, já jsem z toho špatný a je Vždycky říkám. Samozřejmě to je to nepříjemná situace ty lidi nejsou a mě pro mě jen tak nebudou na druhou stranu, když se podíváme na celý ten region Evropské unie a Česká republika má vlastně nejnižší nezaměstnanost. Takže já pořád si myslím, že ono to ten trh donutí se vyvíjet rychleji, než by samozřejmě bylo normální. Pokud by něco takového nenastalo. A vždycky tyhle ty situace, který nás ženou do toho, že něco chybí něco prostě není, tak tak samozřejmě s tím a přestávat dělat ty věci, který prostě jsme rutinně dělali 10 let a musíme na to jít trošku jinak, takže já ba ba naopak si myslím, že ať ta situace není jednoduchá, tak nastav. Posun
Minuta: 2
Jak udělat mě dopředu celý trh, že česko je bulgr České republice to psal, že pomůže já jsem o tom přesvědčený. No pokud se dostaneme teda vyloženě třeba k tomu regimentu, co nového se teď objevilo, v čem se ten přístup firem změnil možná v souvislosti s touto situací potřebovat pozoruji, protože vůbec já jsem vlastně řekl jsem to nějakých 15 let do té konference půjčil před nějakými čtyřmi lety. Já vlastně jedním z těch popudu bylo každý rok vlastně ukazovat to co na tom trhu je nového, protože já v těch 15 let, co jsem v tomhle tom v tom letmu odvětví, tak jsem si řekl ty poslední tři čtyři roky jsou nejintenzivnějších ložiska směn zalivka to co opravdu jako by se na tom trochu děje, kam to ty firmy, že na konto posouval celý ten trh a já tam vidím to, že ty firmy samozřejmě daleko víc uvědomuji to, že ty lidi na tom trůny jsou a pravděpodobně. Spojen
Minuta: 3
tak nezmění. Jo možná Samozřejmě jsou názory, že je že teďka jsme někde na špičce nějaké kultury a půjdeme trošku dolů. Což asi pravda je na druhou stranu a myslím si, že se to změní úplně na druhou stranu z čeho. Já mám velkou radost, tak si myslím, že firmy si začínají daleko víc uvědomovat, že už šel zase ten tak obrátil v tom směru, že já už to nejsou firmy, které si vybíráš Zaměstnance, ale ba naopak jsou to kandidáti, kteří se vybírají firmy a to je to je úplně úplně jiný pohled na ten trh. A se hlavně mluvíme o těch trošku vyšších pozicích nebo mluvíme úplně u všech. Já si myslím, že už mluvím a skoro o všech, protože ten trh historicky začíná s tím, že byl nedostatek technicky zdatných lidí, ať už to byly programátoři lidi sající samozvanci strojaři elektrotechnici, ale teďka už vidíme, že se ten nedostatek se posouvá i do oblasti financí, že se posouvá do oblasti jiných pozic, které dřív byli s A samozřejmě
Minuta: 4
dneska u práce ve výrobě to je to je největší problém, protože myslím si, že tohle. A kor aktuálně takový ten největší problém toho Českého trhu, protože nejsou lidi prostě kluka. Takže ano, když se na to podíváme na to, co to co ty to ty firmy nutí dělat je první fázi daleko lépe se starat o ty stávající zaměstnance, protože tam je těžko můžou nabírat efektivně. Pokud jim to z jedné strany odchází a z druhé strany nabírají a to se stát ještě do jisté míry děje, ale vidíme tam opravdu ty firmy na sobě pracují samozřejmě myslím, že kromě Evolve ivens a chcete konferenci True se zmiňoval, tak my máme i hrncirskou kancelář engage advisory to s těmi firmami každý den a ty ty požadavky třeba na ty manager s aj začínají není v tom, že tě firmám dálkové záleží, aby ty manažeři byly více měl. Leadership
Minuta: 5
dovedností, aby to nebyly takový ty manažeři, kteří přijdou do práce. Já každý den od rána do večera tam ty lidi tebou, ale aby to byli lidi, kteří dokážou víc naslouchat možná West vysvětlovat, protože si uvědomuji, že už to není ta situace, kdy tomu člověku na Lence mohli říct. Pokud se ti to nelíbí, tak tady máme 10 dalších to tahle ta situace už není, takže myslím si, že celkově ty firmy se o ty své zaměstnance daleko lépe starají. Oni ty trendy vždycky začínají někde v oblasti služeb v i t a posouvají se právě do neděle těch firem, které možná ty trendy absolvují trošičku pomaleji, ať už to je právě výrobně fabriky a nebo stavebnictví a další obory to jsou tam vidím jako další další pondělí je silný Raise je že nábor jako takový se výrazně mění v tom vůbec pojetí, protože historicky a dneska ještě některé firmy takhle fungují to fungovalo vždycky tak že Personální
Minuta: 6
oddělení pro součástí prostě jeho struktury té firmy a personálním oddělení vždycky seděl personální manažer ředitel v pondělí nějaký personalista a večer si mezi sebou rozdělovali celou škálu těch aktivit, které ta firma musela vyvíjet a dneska se podíváme na to, o čem je vlastně ten efektivní nábor, dřív se toho, že udělal, takže když byla nějaká pozice manažer, jeho nikomu nikdo odcházel, tak se to vyhodilo na inzerci a čekalo se až se někdo ozve, tohle už se dneska moc nevyplatí. Protože samozřejmě jsou tady firmy, které když tohle to udělají tak čekat do nekonečna a vlastně nikdo nepřichází a je to z toho důvodu, že vlastně na tom ty už nejsou lidi, kteří Se aktivně dívají na inzerci nebo není tolik, jak jak bývalo dříve, takže ano jsem s tím, že je Všichni jsou zaměstnaný, ty firmy se o ně více starají, tak inzerci už se nedají tolik zachytit, protože ani na tenhle ten zdroj. Většinou,
Minuta: 7
takže mě to ani o tom jak máš tak celkově udělat. Ten přístup toho, že dneska nám do rekrut mentův daleko víc promlouvá, vůbec se jak o sobě dát jako firma vědět náborové kampaně, jak udělat nějaké info o zbraních. To znamená nějaká značka jako zaměstnavatele, aby jsme abysme se profiloval jako silné zaměstnavatele by aby ta firma z oběda lyže jsou kvalitní. No, pokud jsem že mě udělají dobře tu první část, kdy mají spokojený lidi, tak o to je to jednodušší od tohoto. Samozřejmě se s tímhle tím dál lépe pracovat, ale další věci, které mám tam promlouvají, tak samozřejmě dneska. A z čeho mám i velkou radost, ty firmy už se nechovají tolik reaktivně zalejska náboru historicky. To by logicky, takže přišla někdo dal výpověď a začalo se hledat náhradníka to nezahřeje situace, které se jakoby těžko přechází na druhou stranu už vidíme i nějaké technologie od tety Technologies. Ten
Minuta: 8
náš obor ovlivňují poměrně markantně hlavně v těch posledních letech, které dokáží dokáží predikovat dokáží predikovat. Jaká je pravděpodobnost, že mi někdo odejde z toho neudělení, no, jak se mám a ty firmy už ten reaktivní nábor tě mám na mysli to že reaguji na to, že mi někdo dal výpověď nebo že vím, že někdo odchází nějaká potřeba, tak začínají nahrazovat prediktivní prediktivní náborem člověk letní připraveného pro ten případ přesně na tohle to zase myslím, že konečně ty firmy začali chápat, že pokud dělá imprinting začínají té své značce vlastně dávat vědět do světa, tak proč to vlastně dělají dělají to, protože tvoří nějakou komunitu, ale s tou komunitu je potřeba komunikovat. Nějak se o ní starat pečovat a jsou firmy, které mají separátně udělení, který vlastně řeší Community management třeba, který opravdu už se starají o tyhle ty lidi, já jsem Nedávno.
Minuta: 9
Nedávno jsem byl v brněnském kiwi, com a tam měří to je tam taky mají poměrně jsou neudělení Community management a oni měří kolik zaměstnanců nový přichází do firmy. Tak v kolik z nich už o firmě dříve slyšelo právě na základě aktivit, které vytváří Community management. A co jsou různý konference různými typy. No jsou to různé prostě hackathony, jo, který dělají třeba pro programátory a je tam strašně překvapilo, že třeba u mě chce 80% lidí, protože že jo. Znamená 80% lidí, kteří ke mně přicházejí. Tak už o mě věděli na základě toho, že já jsem dobře pracoval s nějakou komunitou lidí, kteří už tam byli nachystání. Takže tohle tohle je podle mě jako další zajímavá věc na tom trhu. Je pravda, že kiwi.com a trošku takovou výhodu, že to celkem jednoduše třísky, u kterých slyšeli nejspíš každý skoro, kdo se pohybuje trošičku ve světě byznysu start a půl Rako. To
Minuta: 10
určitě ano, ale tam dané třeba je zajímavý, že oni ten Community management už nastartoval ještě v okamžiku kdy používat a vlastně starý Brent. Ještě vlastně neměli takový Veselý mi v tom byli úspěšní, takže A já pořád jsem se točili o tom a samozřejmě jo spousta lidí se řekne, pokud budeme nabírat a budeme pracovat v Googlu. No tak se nám to lidi budou hrnout a do jisté míry. To je pravda určitě mají tam nějaké Brent. Pardon na druhou stranu jsem přesvědčený o tom, že pokud pokud ta firma ten Community management dělá dobře a celý tábor dělá dobře a stará se dobře o ty lidi, tak se dá, tak se dá vybudovat. Ten Community management stejně silné třeba Markovi v jakékoliv jiné firmy chápu přesně z toho co Ty mi říkáš, že dneska ven nebudu to není jenom o těch 50 listech, ale že tam jako velký už fakt přesun nebo přesah z marketingu Side signál. Bor
Minuta: 11
u mě překvapilo, kdy jsem říkal, že tam je poměrně zajímavý přeslechy třeba z behaviorální ekonomie, jako je třeba tenhle obor se tam ukazuje v tom, když se podívám. A proč vlastně jsou takový přesahy do rekruty. Vem to z oboru, kde jsme dřív ty návaznosti nevěděli. Já si myslím, že je to vydaný právě tím trhem jo. Tím jak se ten trh fakturu nedostatek lidí se prohlubuje mi třeba na konferenci Evolve Summit polovina řečníkům nejsou Otevři na řečníků. Prostě nejsem s h. R. Jo a já jsem si to strašně důležité, aby tyhlety lidi přicházeli a ovlivňovaly to naše přemýšlení, prosím lesby zavři v té bublině IČO a jsou tam poměrně zajímavý rysy, které se dají okopírovat ostatních oborů, kromě, že ono jenom když se podívám na tu podstatu, co to vlastně je to vlastně obor, který se dívá na to. Jak
Minuta: 12
se lidi rozhodují na základě nějakých podvědomých podnětů vědomých ve smyslu takových které nevnímáme, protože spousta lidí a se dneska aha, já to zažívám dennodenně. Když se bavím s těma kandidátem na trhu a A ptám se proč se rozhodli to zrovna Pro tuhle tu firmu. Prostě jsem já jsem často slyším, že je oni říkají, ale já vlastně nevím, proč ty nabídky jsou docela vyrovnaný a já mám takový ten šestý smysl, že to je tady správně. Jo a ten šestý smysl. To je právě to jsou ty podvědomí podněty, který nás ovlivní každý den. A když se na to podíváme, tak v některých situací, kdy se mám rychle rozhodnout, tak pravdu cítím a takový ten šestý smysl. Tohle to je ta správná cesta byla u někoho mě tohle to studuje. A když se podíváme na to, že vlastně běhá vydal, jako na mě byla doposud velmi efektivní právě v té oblasti třeba. Bruncová
Minuta: 13
management, když jsi nějaká firma rozhodovala potřebujeme na trh uvést nějaký produkt, ten trh. Je poměrně saturovaný. Takže nebudeme úplně mít produkt. Který nikdo jiný nemá, ale musím ho tam nějakým způsobem umístit, tak aby jsi ho ty USB zákazníci kupovat a to co to co to má společného sekurit MenTem nebo vůbec pracují trhanak, ale stejně jako jak jsem řekl, ale ten trh s těmi produkty, tak ať to na pracovní trh vykazuje rysy plné saturace ty lidi práci Mají jo, takže není to o tom, že by za každou cenu potřeboval koupit nějaký produkt, s kterými přichází dozadu a nějaká vaše pozice, ale je to daleko víc o tom, že je musíte něčím zaujmout mezi Kdy se stává, že to čím je dokáže zaujmout nedokážeme verbalizovat nebo nedokážu od komunikovat a s tímhle tím právě ta bych ho virální Economy dog. Může pomoct,
Minuta: 14
aby se zaměřoval na to co vlastně na té firmě může být zajímavé z hlediska opravdu. No to co proč mi tam může zaujmout a dokázat top promítnout, jak do těch náborový kampaní the same až do tvého jedeme pohovory se s tím nebavíme, takže já si myslím prý zavře běhá Věra mě v tom rekrutuje poměrně mladá disciplína. Vidíme, že to teď začíná na druhou stranu. Já tomu ještě poměrně. Zdar, ne žádné zítřky, protože já si myslím, že že pokud ten tu zůstane takhle saturovaný a ty lidi budou stále nedostatkové, tak jsem samozřejmě firmy se budu muset dívat na to, jak víc odkomunikovat to co ty lidi může zaujmout. Já bych možná chtěla by jsme se ke konci toho rozhovoru dostali třeba K nějakým praktickým věcem, které pokud to poslouchá někdo nějaké firmy, tak si jako dostal jako pár těch typu, který by třeba mohli zkusit, aby oni zaujmout i lepší lidí na planetě něco, co si třeba Ty vidělo,
Minuta: 15
ať už v těch různých firmách. Takže jsi byl nebo ve svém na konferenci. No ve své firmě. A co třeba jako v zajímavé tipy, které fungují dneska. Já kdybych tam mohlo vypíchnout jednu zásadní věc, kterou vidím, že ty firmy často v tom třeba chybují. A kde si myslím, že stačí poměrně Jednoduchá věc a a dá se udělat poměrně výrazné Upgrade, tak myslím si, že to je v tom, že leckdy já tam vidím poměrně velkou vlnu starou tvého chování. No a teď v ničem negativním, ale je to v tom, že ty persona si samozřejmě, že se snažíš výlety nejlepší best practices v takovém ty nejlepší tipy triky, což je super, ale já tam nevnímám tolik takový ten opravdu pohled kritický, jestli to co fungovalo v nějaké jiné firmy, jestli může fungovat u mě, dneska se podíváme na výrobní fabriky, tak samozřejmě všichni bojuji s tím, že je tam nedostatek operátorů a Na to reaguje
Minuta: 16
reaguje na to, že bys chtěl, že některé firmy šli na Ukrajinu a vozí se Ukrajince a oni vlastně dělají jenom to, že dělají Copy paste a a vlastně bez hlavy něco co třeba u nich nebude fungovat a a na druhou stranu tu další nevýhodu. Co to může mít, tak je třeba u tebe. Ukrajinu tam zůstanu. Proč když mám nedostatek operátorů, proč já vlastně z tohoto prostředí, které je teď velmi konkurenční v České republice. Proč jdu do dalšího prostředí, který se stává velmi konkurenčním to je vše na Ukrajinu, takže tam akorát repliku problém, který se mi děje tady pod rukama v České republice, tak ho repliku na Ukrajině tak to co to co já bych tam opravdu vidět jako ten hlavní nesicz, tak si myslím, že pokud je firma začnou přemýšlet trošku a jsem směru. Jak vlastně ty věci můžeme dělat jinak, jak se odlišit od toho davu a to nejen. V tom v
Minuta: 17
těch druhých, ale i v tom jakým způsobem to děláme dneska spousta rekrutů prostě tak jak technologie nám hodně pomáhají, tak nás tady trošku ubíjejí v tom směru, že třeba hodně rekrutů propadne emailu a místo abys vedle telefon přes které se dá pěkně udělat vztah s tím kandidátem a ten člověk to má úplně jiný pocit, tak jenom miluju samozřejmě tohle tohle, pokud to dělá 90% R, kterou tak z tohohle Nikdy nevyjde prostě odlišně. Jo za Pavlem a do-do-do-do šedi toho co dělá většina prostě toho trhu. Nemusí to být špatně může to co může fungovat, ale nikdy nikdy se neuslyšíme. Jo budu jak ostatní to nedává smysl. Takže prostě nekopírovat to co jsi kde přečtu něco napsat mě napadlo. Jaké dneska vlastně už žádná it firma nebo digitální firma se neobejde jako bez fotbálku a vlastně a možná ti u PlayStationu a vlastně už ten furt. Kolika PlayStation
Minuta: 18
zraněný konkurenční výhoda, protože reálně už to jako má každý a cesty a napadlo mě kamarád přesedlal na co zajímavým, oni vlastně ty lidi vzali nějaký sportovní den na a ještě předtím nábor. A nebo si nezadaná sportovní den, že jo a nějaké tu jsem se s nimi seznámit a k tomu sportovním prostředí a až pak jako padlo finální jedí, což mi přijde zase třeba něco neotřelého něco zajímavého nemusí pro každého. Ale pokud třeba ta firma nějak má blízko k sportu. Jako můžu je zajímavý je super. To je super příklad a já si myslím, že to je přesně ono, ten člověk tady s tímhle tím projde, tak si je to bude daleko lépe pamatovat. Možná že někomu to třeba může být nepříjemné, protože to pro něj něco nového tím pánem o trošku jako dáváme mimo zónu komfortu, ale ale je to prostě něco co jsem kdy mi k tomu ostatnímu chování a někdo třeba vidíme dennodenně masně kolegové v té naší Hunters ke kanceláři, který má na starosti. Mapování
Minuta: 19
talent vlastně takový ten prvotní kontakt s těmi talenty dneska. Nevím proč, ale většina toho trhu prostě ten prvotní kontakt dělá po emailu, nebo přes Linkedin inmail a vlastně proč jako logika, že mají obrovský úspěch jenom v tom, že opravdu zvednout ten telefon. Najdou si to telefonní číslo zavolají a začnou se bavit a mezi ten kandidát říká no mě každý týden chodí 10 nabídek do LinkedIn u tak já to ani nečtu, ale tím, že byste mi zavolali, tak je to jiný, už to na mě působí jinak. A už jsem daleko otevřenější si to poslechnout. Takže v tomhle tom stačí podle mě drobnost jenom možná zvolit trošku ten ten ten prostředek k tomu dosáhnutí to od cíle trošku jiné než než dělá většina toho trochu třeba úplně Najdi mi tu paralelu vlastním podnikáním, že jo, kdy mi často se snažíme hledat ty věci škálu. Jo a vymýšlet marketingové kampaně na Facebooku a tak dále, když Co je
Minuta: 20
vlastně člověk musí brát za někým za jí to stačí se s ní bavit přesně. Já si myslím, že jsou super. A jde vidět, že že ty věci se dneska hodně automatizují hodně s tou pusu nanotechnologii, ale na druhou stranu pořád i i i i v téhleté oblasti čajo. Nikdo nebude chtít, aby o něm rozhodoval nějaký chat bot, takže my dokážeme něco z automatizovat do nějaké fáze, ale v okamžiku, kdy přijde na to lámání chleba. No tak to musí být taková ta lidská interakce. To to to to tam někdy jako nebude chybět. Podle mě super, no Michale, kdyby se chtěl dozvědět více o vás o co děláte. Nebo třeba o tom konferenci, kde najdu třeba více informací, co se týká Evolve ivens, tak tam bych doporučil tam jsou vlastně tři aktivity, které děláme Ivo samé, co ta velká konference, kterou máme vždycky na podzim v listopadu v Brně, tam stačí se podívat na webové stránky v Wheels. Cz
Minuta: 21
a potom vlastně vždycky nedaří dívám a naopak ty intenzivní tréninky pro trošičku jakoby menší obecenstvo, tady tam tenhle ten tenhle ten produkty pod subjektem se nazývají. Wolf masterclass, takže úplně stejná webová stránka, když jsi to ty lidi najdou. A co se týká na těch aktivit, které děláme my jako jeden Teri, tak tam se stačí do prohledávač se zvedat engage advisory a v jeden je náš web a jí vlastně se všemi články, které se tam snažíme postovat a nějaké ty myšlenky, které tam máme supla. Děkuji za rozhovor. Já doufám, že to všem lidem minimálně další nějaké zajímavé nápady, jak třeba v tom nabírání lidí být efektivnější nebo jak se trošku odlišit z toho davu a a být jako zajímavý. Což asi všichni co je má být jako spoustu zajímavých RM Super, tak doufám, že to snad pomůže posluchačům a divákům ráda.

Předchozí video

Lukáš Pitter (2FRESH) o design thinking a efektivních schůzkách

Další video

#19 Q&A Jak rychle a kde se nabijí Tesla | Teslacek