Chceš podpořit tento kanál? Staň se PATRONEM!

Marek Polčák (VRGineers) o virtuální realitě a jejím využití v byznysu

Marek Polčák je spoluzakladatel startupu VRGineers. Stál u počátku VR technologie předtím, než jste o ní asi slyšeli. V současnosti s firmou, která vytváří hardware i software pro VR, expanduje na západní trhy a hledá nová a nová využití virtuální reality.

Jsou technologie využívající VR pouze bublina? O tom bude mluvit v dnešním rozhovoru Marek Polčák z VRGineers s Danem Tržilem. Rozeberou expanzi firmy a Polčák poradí, jak se ve firmách staví opravdu funkční tým. Není totiž na poli úspěšných firem žádný nováček, jeho původní firma Quanti dodnes dobře šlape, spolupracoval také s Jablotronem nebo Linetem. Na závěr s Danem proberou i obory, ve kterých má virtuální realita budoucnost.

V rozhovoru s Markem Polčákem se dozvíte:
Marek poví, jaký byl jeho první business s virtuální realitou a jak bylo frustrující, když zákazníci nebyli spokojeni s kvalitou
Dozvíte se, proč je podle něj Německo Mekka pro start-upy, ale proč se víc firem dívá za oceán
Jak se budou technologie pracující s virtuální realitou vyvíjet a jaké odvětví mohou změnit
Na závěr Marek vysvětlí, jak budou technologie VR použitelné v době finanční krize. Nejedná se totiž pouze o módní výstřelek

Automatický transcript

Minuta: 0
Tak vážení diváci a posluchači podcastu. Na vlně podnikání, dneska jdu s Onderem vlastně českého. Dalo by se říct a tepu vyjádření s Markem Polákem. Ahoj Marku. Ahoj Marku, já jsem se s tebou chtěl pobavit, protože ty děláš Business vlastně velmi zajímavé oblasti aktuální reality a není to tvůj první bez najíst, tak možná se pobavit o tom, co ses vlastně naučil, jak jste to budovali a A jaké jsou cíle chce z toho možná, když začnu úplně od začátku, jak tě napadlo vůbec podnik aktuální realitě tři sedmičky simulátor vrtulníku Robinson r22, ten mi říkal, že jako byste virtuální realitě vidí tu budoucnosti simulátoru, ale to bylo v době, kdy vlastně.
Minuta: 1
Jo ještě před uvedením prvního oculusu a potom když přišel tak vlastně zjistil, že je to pro ně úplně nepoužitelný. A v té stejné době Já jsem se scházel s jedním mým kamarádem. A bavili jsme se vždycky o tom, co koho napadlo. Jako zajímavý byznys model a potom jsme skončili na tom, že nás napadlo spojit technologie a procesy a udělat turistickou atrakci let nad Prahou, takže jsme sehnali profesionálního pilota dronů. Sehnali jsme kamery, natočili jsme průlet Nad Prahou. Sehnali jsme vynikající místo vaclavakem, tam jsme to by bavili ještě pohyblivou plošinou, že tam bylo šest míst k sezení a Otevřeli jsme to začali jsme začali jsme to normálně provozovat, ale ta zpětná vazba od všech lidí, co tam byli, tak by vaše prostě ta kvalita toho obrazu není dostatečná, že je to prostě hnusný, když to tak řeknu a to bylo hrozně frustrující, protože člověk do toho
Minuta: 2
Dá hodně času úsilí víš, že používá tu nejnovější technologie a že stejně není dostatečná na to, aby uspokojila. Ještě bych řekl evropského klienta neovl a jaká vlastně like a přesně tak to je na tom docela zajímavý, co jsem se vlastně naučil, že že Američani obecně, když zkouší nějakou technologii, tak oni zkouší s ohledem na to, jak ta technologie funguje teď, ale s tou v z kam nás ta technologie může dostat. A proto tam vzniká jako by to podhoubí nebo živná půda pro vlastně High nebo to šíření, to je technologie do celého světa potom Protože protože v Evropě bych řekl, že jsme zvyklí na vyšší standard, ať už co se týče bydlení, třeba máme těsnění v oknech jsme tak vám je třeba zásuvky, které jsou pořádně udělaný a je tam 220 an110, ale to je to je spojený vlastně s těma zážitky s technologií.
Minuta: 3
A tak vlastně přebíráme z toho zahraničí ty nové technologie, ale potom když je nasadíme do skutečného reálného provozu, tak zjistíme, že nejsou tak použitelný pro ten náš místní trh, jak bychom si představovali nebo připravený. A to přesně se nám stalo a logicky jako podnikatel s nějakou zkušeností jsem si říkal Dobře. Tak to nebudeme řešit problém, tak jsem začal hledat. Začal jsem hledat firmy, který by mi s tím pomohl i Našel jsem firmy, které jsou schopný třeba ty brýle hardwarově aktualizovat. To znamená vyměnit součástí, potom ten obraz byl lepší, ale to bylo strašné, to to vydrželo v provozu třeba půl dne jo. A pak se to rozbilo, takže byla tak bylo takový pořekadlo, že oni mají lidi říkali. Jo jo, když s Markem na 10 minut a to znamenalo, že prostě přijdeme v 10
Minuta: 4
Vyměníme ten hardware a snažíme se to zase zprovoznit, aby druhý den na tom zase mohli ti turisté lítat. A co bylo neuvěřitelných to bude neuvěřitelný intenzivní zážitek pro mě jakoby jeden z nej stresujících. Nejvíc stresujících mi v životě určitě ale tak jsme s tím nějak prodírali za financoval se mi do té firmy co měla dělat. Já grejdy ale prostě to vůbec nezvládali dodávat. Jo bylo to bylo to neřiditelné. No a protože vlastně s mojí původní firmou firmou kvanty, která dneska funguje má odhadem nějakých přes 60 lidí. A která vyvíjí software na zakázku a hardware a se kterou jsme dělali na různých projektech společně s třeba s 2N Telekomunikace má který mám hrozně rád, hrozně si jich vážím jablotronem nebo jakoby. Já bych já bych to označil za za extrémně povedený kvalitní firmy, které mají vlastně
Minuta: 5
zázemí a vznikly v České republice a Podařilo se jim dosáhnout toho mezinárodního působení a zcela upřímně obdivuji za to tak, tak s těma jsme společně dělali, že jsme jí třeba dodávali nějakou čas technologie, nebo jsme spolu vyvíjely nějaký produkt, takže jsme měli u nás ve firmě to know-how ano reach, jak vyvinout hardwarový softwarový produkt. No a prostě když ta frustrace z toho, že nejsme schopní sehnat ty brýle ti tou kvalitou, která by uspokojila prostě zákazníka dosáhla, to je úplně nejvyšší hranice, tak jsem si řekl, že prostě to wifina. Jak ses možná třeba Ověřovali seznam byznys, protože teď se bavíme o nějakém použití prostě v zábavě půjdu tam a Nad Prahou vím, že co dneska děláte, vy jsou vlastně jako high-end brýle spíš použitelný pro firmy v průmyslu a tak dále. Bylo to od začátku jasné, že půjde. Třeba ti vlastně nebo to byl taky jako nějaký vývoj.
Minuta: 6
Kdy jste vlastně Zjišťovali, kde tam může být ten byznys. Toto byl to byl přirozený vývoj s tím, že prostě my jsme my jsme to vyvíjely, protože byla ta potřeba, což si myslím, že je ideální stav. Pro vznik produktu je prostě má člověk konkrétní potřebu, teď jsem slyšel, že takhle vzniklo Airbnb, že prostě někdo potřeboval fakticky peníze na přežití a tak začal pronajímat svůj byt. A ona nějak znova, takže tam byla ta potřeba a potom když jsme se dostali do té fáze, že to bylo řekl bych použitelné, tak jsme zjistili, že ve skutečnosti ještě mnohem větší potřeba je v tom segmentu B to B. Enterprise skutečným to znamená Automotive s.r.o. Space a simulace a spousta dalších Transportation obecně jo návrh lodí třeba nebo nebo Architecture návrh návrh velký baráku nebo nákupních Center a my jsme tady s tímhle projektem si myslím, že jsme reálně předběhli
Minuta: 7
dobu s tím plotem Nad Prahou, protože vlastně dneska ty location-based Xperience teprve dostávají nějaké obrátky a hlásí jakoby, že mají nějakou tisícovku 10 tisícovku návštěvníků. My jsme před těma čtyřma rokama tam měli 35 tisíc návštěvníků, což jako by i na dnešní poměry je relativně zajímavý číslo zajímavě chci řešit v klidu hrozný, ale ale vlastně to Docela fungovalo. Jo jo, jako by nám synapse, dařilo to spravovat za běhu, ale bylo to prostě extrémně náročný ještě jeden možná by se mohli změnit, protože mám pocit, že lidi co si třeba někdy u vás neslyšel. Jestli tě Dokážu představit, jakým způsobem se používají kvalitní We are brýle. Tady v tom průmyslu v těch oborech tvé. Ty jsi říkal, jako jsou třeba nějaký ty použití. No tak jako by to to nejzákladnější kvůli kterému vlastně ta virtuální realita celkově vznikala. Taky je taky je ta evaluace. To znamená že ty jsi designer nebo konstruktér a navrhuješ
Minuta: 8
typický to nové auto a potřebuješ se podívat na to, jestli ty díly se ti dobře s pasují nebo třeba, jak to auto bude vypadat po druhém světlem, jaký tam budou odrazy toho světla, jak budeš brát v různých prostředích extrémně důležité. Pokud navrhuješ prostě auto pro rodinu, tak chceš vidět, jak bude vypadat v takovém tom jakoby v takovéto městské části s domečkem a když naberu budeš sporťák. Tak chceš vidět, jak bude vypadat, prosím dálnici na okruhu a tady na tohle to máš jakoby reálně dvě možnosti. Jedna je, že to auto postavíš jakoby proto ty pak budeš se na to dívat a nebo že si to od simuluješ a můžeš. Takže buďto to budeš dělat na monitoru data projekcí a nebo to budeš dělat ty virtuální realitě a ta myšlenka je, že jste virtuální realitě díky tomu, že jsi uvnitř toho prostoru, tak to není tak jako že se díváš na něco co pozoruješ, ale to takže to reálně zažíváš. Co znamená, že ten vyjel a ta informace, kterou dostáváš je výrazně vyšší. Já vím, že vlastně
Minuta: 9
do vaší firmy nějaký způsobem stoupla 1 tera Martin rozhoň vlastně se chlubil tím, že vám pomáhá jakým způsobem. Ty jsi řešil třeba jestli vůbec potřebuješ, tak jí dej nějaký externí partnery, jak si třeba přistupovat tomu vyberu. A co ti možná přinášejí? No ono to přišlo přirozeně, přišlo to tak, že vlastně je na mě už to bylo moc reálně těch věcí, co člověk musí seřizovat, tak je taky hodně a i prostě mám zkušenosti z předchozího podnikání. Ale to neznamená, že mám zkušenosti ze všech odvětví a rozhodně Nerozumím všemu. Snažím se rozumět a technologické stránce a ty ostatní mě částečně míjeli, takže to proběhlo. Takže já jsem vlastně sezval několik známých tady z Českého trhu, který kterým věřím. O kterých si myslím, že něco vybudovali a poprosil jsem je jestli by mi s tím pomohli jak finančně tak i tak
Minuta: 10
iz pohledu řízení a s Martinem holečkem a Vaškem Bittner m se to potkalo 7 a tedy I tam to bylo nádherné v tom, že vlastně oni založil jedné, kterou vybudoval i rok do velice úspěšné firmy, která v dnešní době si myslím, že dělá okolo půl miliardy obratu řekli, že má jednou z nejlepších renomé na českém trhu, co se týče jako Reko vývojového a v softwarehouse a potkal jsi to tak, že že je to prostě zajímalo, že to zajímalo z toho pohledu, že ten produkty zajímavý, že fyzicky a že má tu ambici stát. Mezi Národním produktem a tak do toho naskočily a jsme tři cofounder, založili jsme na firmu vidět, že nejsi jsme tady zmiňovali a od té doby spolupracujeme a vlastně na té vlně toho neřekl přátelství. A jak říká i Martin. To je pozitivní karmy, jak říkají oba Martinové tak
Minuta: 11
Prostě se snažíme hledat ty správné klienty ty správné partnery, protože potom to reálně funguje. Teď jsem možná zeptat je tam vize vaše být jako něco jako Oculus v rámci toho být na to maso v marketu nebo se opravdu jak osud řídí jen na ten high-end nebo to je možná něco podobného, jako já nevím statek, jestli jako začíná to má Jendu a pak jakoby postupně jít i do toho dalšího segmentu je to je to podobně jako u tebe slyšet. Teď reálně dodáváme Enterprise is většinou jsou to firmy, které mají 10000 plus za mě. 100000 u zaměstnanců těch firem není zase tolik, ale mají tu reálnou potřebu a umýt i technologie využít a ta myšlenka je, že s tím jak ta technologie se bude zlevňovat, jak my budeme škálovat výrobu a tak jsme schopni nabídnout cenu, která je zajímavá i pro menší firmy ideálně potom ve výsledku jsme schopni
Minuta: 12
dodat takovému typickému zákazníkovi, co by bylo architektonické studio střela z pěti lidmi a tak, aby tam prostě ty jedny brýle měly. No a krom toho by jsme chtěli, aby ta technologie a to i p. H patenty, co máme, tak se daly používat i pro ostatní Industry pro Entertainment progaming, ale tam je to výrazně náročnější do toho vstoupit, protože ten retail má vyšší nároky na distribuční síť na a masovou výrobu a to je něco, co z našeho pohledu je lepší dělat s partnerem, který už má ty kanál. Vytvoření a jenom jako kdyby vezme tu technologii, kterou měj jsme vyvinuli jo. Chápu tě zajímalo. Ty jsi tady prostě mi říkal, že už je vás dneska nějakých 60. Což za dva roky nebo přes vybrat přes 30 pardon si za dva roky jako vlastně působení je obdivuhodné učit
Minuta: 13
nějaký pobočky v Americe. Co bude třeba nějaké lekce, který ses už možná prošel je má v té předchozí tvých firmě a adresy už třeba neopakoval když tak jako kdyby ve výsledku každý byznys a co není. Řekl bych jenom masová výroba, tak stojí na lidech a jedna z těch věcí je. Pokud se ti chybí někdo v týmu, tak je lepší strávit víc času hledáním, aby sis byl jisty, že zapadne nejenom těma vědomostmi jakoby Hard Skills, ale že zapadne jí do toho kolektivu, protože prostě pokud mám pokutu. řekněme 2 hardwarové vývojáře a dámským třetího který se s nima nepotká mentálně Tak už nemám 2 hardwarové vývojáře kteří doteď formovaly mám nula ve výsledku protože se nám budou hádat A nebude to vůbec fungovat takže to je jakoby jedna z těch které považuji za naprosto klíčový Pokud člověk dělá vlastně state-of-the-art
Minuta: 14
a technologii která je která je extrémně jakoby složit a tak prostě není to o tom obsadit volné pozice Ale jo to o tom pomalu ten tým nafukovat tak aby jestli to sedlo aby to fungovalo to nějaký možná jako speciální metody jakože třeba ty samotný Lidi si toho člověka vybírají nebo jakým způsobem víš poznat jestli ten člověk na správné fit tak jako kdyby úplně ideální je nebo co se mě nejvíc ověřilo je že prostě těch stávajících lidí se ptám jestli mají někoho s kým se jim dobře pracovalo protože potom víme že že ta chemie zafunguje protože už se třeba znají třeba Studovali nebo jestli jde na nějaké výlety, mají si jste osobní roviny a potom už nemají problém si ty věci vyříkat i v práci, když se prostě něco děje. Na druhou stranu to prostě není neomezený a takže potom to se rychle vyčerpá a potom se člověk snaží aspoň přes známý, aby tam měl nějakou referenci jsem zastáncem toho třeba
Minuta: 15
brát lidi z rodiny, kteří jsou propojení, protože prostě to nastavení té rodiny i nějaký Pokud už mám jednoho člověka 101n rodiny, tak pravděpodobně ti ostatní, kdo přijdou budou fungovat nějakým podobným jakoby mentálním a hodnotovým způsobem a to se nám to se nám ověřuje, že to funguje a z toho týmu co se co jsme vybudovali. Mám neuvěřitelnou radost těžké ukočírovat třeba ten tým v Americe to vlastně obchodní jednotku. To se snažíme dělat co nejvíc samostatnou to znamená, ta má svoje pravomoce. Kužel fakticky se volně rozhodovat na jaký iventy pojede. Jaký klienty osloví od nás jí chodí nějaký lidi, co znamená, když jsme sehnali prostě kontakty na nějaký potenciální americký klienty, tak se jí předají, ona se o něho už potom dal stará a samozřejmě Naty Naty akce, co máme v Americe, tak nás doprovází a spolu organizuje, ale
Minuta: 16
je to tak, že prostě ta americká jednotka je teď samostatná, co se týče toho obchodu a co se týče výroby vývoje, tak je závislá na nás, takže takové přirozené jo. Mně přijde zajímavé, protože že jsou takoví dva přístupy. Někteří lidi. Právě si způsobem trošku vlastně jedou jako foundry do té Ameriky dělat ten dělá ten byznys. Vy jste teda zůstaly tady a jestli se máte hlavně na starosti ten vývoj a má zítra bude jak to u vás trošku jako Funguje to nastavení nebo ne? Přemýšlel jsi o tom, jak prostě do Ameriky a tlačit tom sám, jakým způsobem přemýšlel určitě. Byla to jedna z možností, dokud jsme vlastně. Našli toho kompetentního člověka v Americe. Ale ono je to jakoby adhoc typický prostě teď leden dva týdny ze čtyř budu v Americe. Takže je to prostě tak, jak je potřeba tak jak cítíme, že je to potřeba a zase na druhou stranu jakoby přes 50% byznysu je teď v Evropě speciálně
Minuta: 17
v Německu, protože je to Německo, co se týče velkých firem a využití know-how a jakoby být u byznysu je obří je reálně obří, i když se člověk podívá jakoby na na HDP Německa, tak to je neuvěřitelný počet lidí, co mají. Takže jako by bylo by zase těžký je do Ameriky zůstat tam vlastně odříznout tu ten největší revenue Stream a největší potenciál, který je teď v tom německém trhu. Takže člověk to nějakým způsobem váhu je a snaží se lítat, tak jak je potřeba lítáme prostě i do Anglie do Francie. Jezdíme všude všude kde. Víme, že ten potenciál je mi dobře. Je zajímavé, že mám pocit jak kdyby pro spoustu. Lidí to na Německo jako nebylo moc sexy víš, že když má někdo z globální ambice, tak hned Právě kouká na tu Anglii na tu Ameriku a a mám pocit, že spoustu firem trošičku to německy jako ignoruje nebo možná tam jako nejde do toho naplno a jakoby asi z pohledu toho startupisty.
Minuta: 18
Je to tak jako co co je fakt nebo co mě tak přijde, že ty Media pokud něco tisknu americký Media, tak to přebírá celý svět. Je fakt, že furt něco tisknou naše média nemecký Media. Tak americký to nepřebírají, jo, nebo nebo velice málo na druhou stranu z toho našeho pohledu z toho bytu, tak to Německo ten jo tam prostě Siemens Bosch Automotive neuvěřitelná mašina lidí, kteří dělají dobře svoji práci. Mají extrémní znalosti. Němcová se dělá výborně jakoby, co se domluví. Doplatí není to jakoby klín na nafukování bublin. Jo to člověk zažívá v Americe se na mě na závěr i zajímal tvůj názor na v odvětví celkově, protože je to že něco co možná bylo vyhajpovaný bych řekl pár let zpátky je teď jsem mluvil o prostě
Minuta: 19
o tom jak to je. Ta příští velká věc. Jako vy všichni budou mít doma v Já dobrý, ale mám pocit, že pro některé lidi to trošku nestalo a možná i vlastně to souvisí s tím co ty jsi říkala, že to jako běžná technologie furt není tak dobrá. Aby jsi z toho měl ten Wow efekt a říkal si. Jo tohle jako Neuvěřitelné na to chci trávit svůj život to Zavřený, jak si myslí, že že to v Jar se posune dál. Bude to jako fakt tam masovka a a já nevím filmy Stevena Spielberga. A kdy lidi, že v haagu nebo to bude prostě furt jenom nějaký nástroj, který má jako velké využití. A tak dále, ale jako já věřím tomu, že si to tam dostane, že reálně ještě my dva fyzicky zažijeme a tu dobu kdy to bude na té úrovni to zážitků, co jsme viděli ve filmu Ready Player One. Ale jediné co tak ono to bude prostě trvat delší dobu, než si Media představovali a ten
Minuta: 20
ten hip nebo ta bublina, která částečně praskla bych řekl po vlastně prodej oculusu a zjištění a že prodají milion kusů ročně a je to docela dřina a není to tak, že že je to jakoby, že to píše to fakticky nahradí trh s mobilními telefony a do dvou let a budou se prodávat stamiliony, tak ten reálně odpadl. Co je zajímavé je, že v tom byznysu je to takže je tam ten heipe se nestává, tam je to řízené tou potřebou to znamená tam je to takový stabilní růst, který reálně není úplně možné omezit i z toho. Pohledu, že vlastně virtuální realita je orientovaná na úsporu. To znamená že se používá proto, aby ses rychle proces s efektivním. A zlevnil to znamená, že i v období třeba finanční krize tam ten ten útlum v tomhle odvětvích bude menší než v ostatních, protože se jakoby všechny tu Skies i kterými
Minuta: 21
řešíme, tak jsou právě orientovaný na tu úsporu. Super. Díky moc, Marko zaror. Já vím, že lidi si můžou přes den vaše brýle zkusit o nějakých Já jsem si zkoušel na feature Portu a tak dále, takže určitě Když budou se zajímá, tak jsou nějaké místa, kde si tuhle budoucnost a a díky. Může se zdí o své zkušenosti s námi. Díky.

Předchozí video

Pavel Šíma: Roivenue - Startup není nikdy za vodou

Další video

Kdo vám dal právo plácat holku po zadku? Chlapi si za problémy s ženami můžou sami (rozhovor)